Companii

Yves Carcelle: Marea intrebare pentru un grup de lux care vrea sa-si deschida un magazin la Bucuresti - unde?

Yves Carcelle: Marea intrebare pentru un grup de lux care vrea sa-si deschida un magazin la Bucuresti - unde?

Yves Carcelle, presedinte al Louis Vuitton: Intr-un oras ca Bucurestiul, care a fost mai mult sau mai putin distrus in comparatie cu situatia de dinainte de cel de-al doilea razboi mondial, marea intrebare pentru un grup de lux care doreste sa-si deschida un magazin este: unde?

11.06.2008, 21:25 23

Louis Vuitton a inceput sa remarce Romania cu 3-4 ani in urma, cand oficialii companiei au observat numarul tot mai mare de romani care cumparau din magazinele din strainatate produsele cu monograma, iar acum, la cateva zile dupa deschiderea primului magazin in Romania, brandul se gandeste deja la extindere, deoarece piata are un potential "extraordinar", a spus in exclusivitate pentru Ziarul Financiar Yves Carcelle, presedintele Louis Vuitton.
"In urma cu zece ani, nimeni din industria luxului nu dadea doi bani pe sudul Europei, iar acum piata cunoaste o crestere exploziva", spune Carcelle.
Noi am inceput sa ne interesam de aceasta zona in anii '90, cand am deschis la Praga, dupa care a urmat Budapesta, acum Bucurestiul, iar ca pas urmator ne gandim la Varsovia, a adaugat el.
Volumul ascendent de cumparaturi ale romanilor aflati in strainatate a pus Bucurestiul pe harta Louis Vuitton, dar, desi decizia de a investi fusese deja luata, a urmat adevarata problema: locatia. "Intr-un oras ca Bucurestiul, care a fost mai mult sau mai putin distrus in comparatie cu situatia de dinainte de cel de-al doilea razboi mondial, marea intrebare pentru un grup de lux care doreste sa-si deschida un magazin este: unde?", spune Carcelle.
El a fost socat sa descopere realitatea actuala, in comparatie cu albumele si cartile postale din Bucurestiul interbelic pe care le cumparase pentru a studia ce fel de oras este capitala Romaniei. "Cinstit vorbind, centrul orasului nu mai seamana cu zona eleganta de la inceputul secolului trecut. In aceste conditii, hotelurile sunt cea mai buna si mai sigura solutie pentru ca iti ofera un anumit mediu si un trafic garantat, astfel ca am ales Marriott".
Oficialul grupului de lux spune ca magazinul Louis Vuitton este primul pas catre transformarea galeriei comerciale de la Marriott intr-una de lux si ofera exemplul unor alte tari unde "pionierul" Louis Vuitton a fost urmat si de alte nume din industria luxului. "Nu pot sa garantez ca vor veni toti in 18 luni, dar experientele noastre anterioare ne-au aratat ca, de regula, noi suntem deschizatori de drumuri. Si am auzit ca deja se vehiculeaza si alte nume care ar dori sa deschida la Marriott", spune Carcelle, referindu-se, probabil, la Gucci, despre a carui sosire la hotelul de cinci stele se discuta deja.
Yves Carcelle este increzator ca Romania va deveni o piata importanta pentru Louis Vuitton, pentru ca "atitudinea fata de lux a romanilor e foarte exuberanta, entuziasta si latina. Piata mi se pare foarte asemanatoare cu Italia sau Grecia, tari unde luxul se vinde foarte bine - aveti un gust innascut pentru moda, care cu siguranta va continua sa evolueze in timp". El se declara multumit ca brandul a reusit, din nou, sa fie primul care "infige steagul" pe o piata mai mult sau mai putin virgina pentru lux. "Zilele acestea, cand noi ne pregateam de deschidere, am mai vorbit cu competitori de-ai nostri din industrie care nici nu-si facusera timp pentru o calatorie la Bucuresti. E drept, nu e o tara care sa fi fost foarte promovata sau care sa ti se asocieze automat in minte cu luxul, dar merita totusi atentie. Eu sunt de parere ca, pentru a ajunge sa evaluezi corect potentialul unei piete, o singura vizita nu e de ajuns, asa cum au facut unele grupuri. E nevoie de mai multe calatorii pentru a lua pulsul locului si a-ti forma o parere corecta."
Deocamdata, Louis Vuitton a adus la Bucuresti colectia de genti, bagaje, incaltaminte, accesorii, ochelari de soare si, bineinteles, serviciul care i-a facut faimosi - cufere create dupa specificatiile clientului.
"Nu am adus deocamdata colectiile de ready-to-wear si nici ceasurile pentru ca vrem sa vedem cum va evolua piata, dar si pentru ca strategia noastra este sa oferim cea mai buna expunere. Iar spatiul actual nu ne-ar fi permis decat sa plasam o rochie-doua intr-un colt si vreo 2-3 ceasuri intr-o vitrina, ceea ce pentru noi e inacceptabil", spune Carcelle, care a dezvaluit ca, daca totul merge bine, grupul va lua in calcul si deschiderea magazinului numarul doi, cum de altfel a procedat in numeroase capitale. "Pana una-alta, pentru a face rost de ceva mai mult spatiu, Marriott a trebuit sa renunte la un numar de chiriasi in favoarea noastra, iar la ultima mea vizita aici i-am rugat personal pe cei din managementul hotelului sa ne mai ofere o extindere, pentru ca tot nu era indeajuns."
Brandul are 401 magazine in intreaga lume, iar anul acesta va mai deschide 15. "Suntem o companie care vinde lux de 154 de ani, iar eu sunt in fruntea ei de aproape 19 ani si le-am vazut pe toate: razboiul din Golf, crahul din Japonia, criza din Asia in 1997, razboiul din Irak. Asa ca actuala criza subprime nu ne sperie si nici nu avem de gand sa ne schimbam strategia de extindere din cauza ei", spune Carcelle, care e de parere ca, atunci cand conduci un brand de lux veritabil, nu ai cum sa operezi cu strategii pe termen scurt.
"Noi nu ne-am redus niciodata programele de investitii din cauza unei crize - in primul rand pentru ca, in vremuri nesigure, produsele noastre sunt intotdeauna preferate de cumparatorii care cauta sa investeasca in ceva care nu-si pierde din valoare. In al doilea rand, suntem de parere ca schimbarile sau chiar crizele creeaza oportunitati - Occidentul se ingrijoreaza de saltul preturilor la petrol, dar in Rusia, Orientul Mijlociu si America de Sud, unde este petrol, afacerile au luat un avant uluitor."
Presedintele Louis Vuitton e de parere ca exista multe "zacaminte de avere" care trebuie exploatate - "am deschis in Qatar, unde deja am vandut dublu fata de estimari, al treilea magazin in Sao Paolo (tocmai s-a mai gasit petrol in Brazilia), in China, India - in toate pietele unde economia se misca foarte bine".
"Eu personal sunt foarte increzator ca piata luxului va continua sa creasca, iar cota noastra va depasi cresterea pietei, pentru ca indraznim sa investim in zone despre care multe branduri de lux nici nu au auzit", spune Carcelle.
Louis Vuitton face parte din grupul LVMH (Louis Vuitton Mo?t Hennessy), care a raportat venituri de 4 miliarde de euro in primul trimestru al anului 2008. Divizia de moda si produse din piele (din care fac parte Louis Vuitton, Fendi, Pucci) a inregistrat o crestere de 14% a veniturilor in aceeasi perioada.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO