Companii

Vinurile romanesti au pornit la redescoperirea Americii

20.11.2002, 00:00 35

Milioane de sticle de vin romanesc ajungeau pe rafturile supermarketurilor americane inainte de 1989, prin intermediul unui parteneriat initiat impreuna cu producatorul de racoritoare Pepsi Cola. Acum, exporturile de vin romanesc in SUA se masoara in doar cateva sute de mii de sticle, dar producatorii interni vor sa recastige o felie cat mai importanta din piata vinului de dincolo de Ocean.
Povestea exporturilor de vin romanesc peste Ocean incepe in anii '80, cand o divizie a producatorului de racoritoare Pepsi Cola - Sazerac a inceput livrarile pe piata americana.
Afacerea a fost gandita de fostele oficialitati comuniste in asa fel incat vinurile romanesti sa ajunga in SUA, in timp ce Pepsi Cola castiga exclusivitatea pe o piata pe care racoritoarele nu se prea gaseau. Marca sub care se exporta era Premiat - A Monsieur Henri Wine Collection.
"Dupa Anglia si Rusia, SUA este a treia piata pentru exporturile de vin imbuteliat romanesc. Anul trecut, din totalul exporturilor romanesti, doar 6-8% au reprezentat livrarile in SUA. Pentru acest an putem spune ca acestea vor creste, dar un reviriment mai puternic se va face simtit din 2003", spune Basil Zarnoveanu, presedintele Asociatiei Producatorilor si Exportatorilor de Vin (APEV).
In 2001, exporturile s-au cifrat la peste 20 milioane dolari, ceea ce inseamna ca piata americana a absorbit vin romanesc in valoare de circa 1,5 milioane dolari.
Din gama de vinuri rosii, soiurile prezente pe piata americana sunt mai ales Cabernet Sauvignon, Merlot si Pinot Noir, iar din gama vinurilor albe - Chardonnay, Sauvignon Blanc si Pinot Grigio. Potrivit lui Zarnoveanu, printre companiile romanesti care livreaza vin in prezent in SUA se numara Cramele Recas, Cramele Prahova, Vie Vin Murfatlar, Cotnari si Vinia Iasi.
Cramele Recas, proprietatea unei companii romano-engleze, se pregateste sa vanda pe piata americana 500.000 de sticle anul viitor, dupa ce in acest an a vandut doar 20.000 de sticle. Vinul exportat de Cramele Recas este rosu si a fost denumit Vampire, exploatand legenda contelui Dracula peste Ocean si in materie de vinuri.
"Pe piata americana merg mai bine vinurile rosii", crede Zarnoveanu. In afara de Vampire, Cramele Recas vor mai intra pe piata americana cu Castle Brook, tot un vin rosu, iar Provinum pregateste lansarea marcii Terra Dacica. Vanzarile Provinum mai includ si marca Laura, un vin produs la Videlmar Urlati si Fruvimed Medgidia.
Recucerirea pietei americane a vinului depinde insa de mai multi factori, printre care distributia si legislatia. "Piata americana este foarte fragmentata, trebuie sa lucrezi cu foarte multi distribuitori si importatori, nu te poti baza pe un singur reprezentant", sustine presedintele APEV.
Directorul comercial al societatii Cramele Prahova, Mihai Chitic, spune ca legislatia americana creste costurile exportatorilor pentru ca impune in anumite state prezenta pe eticheta sticlei a continutul de sulfit din vin, in timp ce in alte state nu exista aceasta obligatie.
Cramele Prahova au exportat anul trecut in jur de 300.000 de sticle de vin in SUA, mai ales vinuri rosii. "Consumatorul american este foarte conservator: prefera Pinot Noir ca vin rosu si Chardonnay ca vin alb", spune Export Manager pe relatia SUA de la Cramele Prahova, Adriana Grecu.
Ea crede ca exporturile companiei vor creste in acest an cu 15% fata de anul trecut. "Potentialul pietei este extraordinar si tocmai de aceea ne-am deschis o filiala in SUA. Concurenta in schimb este foarte mare, iar preturile pe care le poti obtine nu prea te avantajeaza in raport cu alte piete", afirma Grecu.
Pe de alta parte, exportatorii romani au inceput sa-si promoveze produsele pe piata americana, la prima editie a targului Vinexpo din New York, desfasurata in luna octombrie a acestui an, fiind prezenti la standul romanesc firmele Provinum, Cramele Recas, Halewood (Cramele Prahova), Vie Vin Murfatlar, Cotnari, Vinia si Vinterra. Cu standuri proprii au participat, de asemenea, Vinarte si Vie Vin Murfatlar.
Potrivit Oficiului International al Viei si Vinului, Romania era a noua tara din lume in 2001 din punctul de vedere al suprafetelor cultivate cu vita de vie - 247.000 de hectare, in timp ce SUA ocupa pozitia a cincea, cu 415.000 hectare. SUA ocupa locul trei in ierarhia producatorilor de struguri si locul patru in topul producatorilor de vin.
In ceea ce priveste consumul de vin, SUA este a treia tara din lume, cu un volum de peste 21 de milioane de hectolitri. Americanii sunt, dupa germani, cei mai mari importatori de vin pe plan mondial.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO