Companii

Cum se vede în cifre slaba organizare a industriei agroalimentare româneşti: trimitem în Italia materii prime şi aducem roşii la conservă, vinuri şi brânzeturi. Italia, cu 60.000 de firme în sectorul alimentar şi al băuturilor, organizează anual în toate ţările în care are ambasade evenimente prin care promovează bucătăria locală

Cum se vede în cifre slaba organizare a industriei...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

09.11.2023, 17:00 200

Italia este ţara europeană cu cel mai mare număr de produse agroalimentare cu denumire de origine şi indicaţie geografică recunoscute din UE (peste 850)  Comparativ, România are sub 90 de astfel de produse înregistrate, mai puţin de 15.000 de firme active în producţia de alimente şi băuturi şi deficit comercial de peste 5 mld. euro.

România a importat din Italia produse agricole şi agroalimentare în valoare de peste 770 de milioane de euro, în creştere cu 21,5% faţă de anul precedent. Din această sumă, 82% au fost alimente şi băuturi procesate precum brânzeturi şi lactate (72,4 mil. euro), cafea (69,5 mil. euro), produse de brutărie şi produse de patiserie (64,5 mil.euro euro), arată datele ITA-Biroul Agenţiei Italiene de Comerţ Exterior din Bucureşti. Comparativ,  România a exportat în Italia produse agricole şi alimentare în valoare de peste 1 miliard de euro, cu o creştere de peste 25% faţă de 2021, Italia fiind prima piaţă de desfacere a exporturilor româneşti din această categorie. Însă doar 24% din aceste exporturi reprezintă alimente şi băuturi procesate.  Cele mai exportate categorii de produse sunt cereale, seminţe oleaginoase, tutun, grăsimi şi uleiuri animale şi vegetale, carne şi derivate din carne, conform aceleiaşi surse. Practic, România exportă materii prime precum cereale sau carne, care sunt procesate şi importate din Italia sub formă de alimente, deşi livrările Italiei pe plan local sunt mai mici decât cele ale României în Italia.

„Deşi România are o suprafaţă mai vastă, în Italia avem o agricultură intensivă, reu­şim să avem o producţie mai bună pe o suprafaţă de teren mai mică cu mai puţini oameni. Şi se foloseşte  cele mai noi tehno­lo­gii pentru irigaţii, reuşim să fim mai eficienţi şi să producem mai mult. Şi asta ar trebui să facă şi România. Dacă pui laolaltă irigaţiile, noile tehnologii şi să ai grijă de logistică atunci poţi creşte randamentul. Degeaba ai produse bune, dacă nu ajunge la persoanele potrivite“, a spus Micaela Soldini, Directorul ITA - Biroul Agenţiei Italiene de Comerţ Exterior din Bucureşti, în cadrul conferinţei de lansare a Săptămânii Bucătăriei Italiene în lume. „În Italia importăm materii prime şi le procesăm, le transformăm în multe produse alimentare“. Ea adaugă că Italia a reuşit să valorifice la maximum toate resursele în funcţie de fiecare zonă în parte şi dă exemplul Parmigiano Reggiano.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO