Companii

Vanzarile de masini merg ca pe roate si dupa primele cinci luni

18.06.2004, 00:00 13

Piata auto isi continua nestingherita cresterea peste asteptari si dupa primele cinci luni ale anului, ramane la 37%. Ramane de vazut daca prezentarea detaliilor si preturilor oficiale ale noii Dacia Logan va permite mentinerea acestui ritm si pe parcursul urmatoarelor luni.
Vanzarile de automobile noi pe piata romaeansca au ajuns dupa primele cinci luni ale anului, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA), la 64.300 de unitati, ceea ce reprezinta o crestere de 37% fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Valoarea este foarte apropiata de cresterea inregistrata dupa primele patru luni si confirma faptul ca 2004 este cel mai bun al pietei auto de dupa Revolutie. Daca se va mentine cresterea dupa primele patru-cinci luni pe ansamblul anului, atunci piata romaneasca ar ajunge la aproape 190.000 de automobile vandute, performanta superioara anului 1998, considerat cel mai bun de dupa Revolutie, cu 143.000 de masini vandute.
Cresterea inregistrata dupa primele cinci luni este aproape dubla fata de estimarile pe care analistii pietei auto le faceau la inceputul anului si care vizau o crestere de 18-20%. Ulterior, dupa primul trimestru al anului, acestia si-au revizut estimarile la 23-25%, ceea ce inseamna pe ansamblul anului vanzari de 170.000 de unitati. Acestia se asteapta la o reducere a ritmului exploziv de crestere din primele luni ale anului, pe masura ce se va apropia lansarea comerciala a modelului Dacia Logan.
De altfel, cea mai mare crestere a pietei auto a fost realizata in segmentul de preturi de pana in 10.000 de euro, acolo unde accesul mai usor la finantare a permis mai ultor clienti sa poata cumpara o masina.
Modelul Logan, de la care producatorul local Dacia are mari asteptari, sperand sa ii permita trecerea pe profit de anul viitor, a primit liber la comenzi la mijlocul acestei luni, cand au fost anuntate si preturile de comercializare. Cu toate acestea, livrarile nu vor incepe mai devreme de 10 septembrie, ceea ce inseamna ca statisticile oficiale nu vor cuprinde decat din toamna masinile care vor fi vandute in urmatoarele trei luni.



Autoturismele raman in voga



Cea mai mare parte a vanzarilor de automobile realizate pe piata romaneasca este reprezentata in continuare de autoturisme. Cele 51.400 de autoturisme vandute in primele cinci luni ale anului reprezinta o crestere de peste 42% fata de perioada similara a anului trecut. La polul celalalt se afla autovehiculele comerciale, care cu 12.500 de unitati au realizat in primele cinci luni ale anului o crestere de mai putin de 18%. Analistii sunt de parere ca aceasta crestere este insa sanatoasa si nu conjuncturala, cum este cazul celei de autoturisme.
In topul celor mai vandute marci de automobile de pe piata romaneasca nu sunt modificari fata de inceputul anului, Dacia (peste 26.000 automobile vandute si Daewoo (12.100 de automobile vandute) fiind in continuare cele mai bine pozitionate marci.
Marcile de import vin insa puternic din urma. Daca dupa primele patru luni ale anului cresterea vanzarilor de masini romanesti fata de anul trecut era mai mare decat cea a masinilor straine, lucrurile s-au schimbat din luna mai. Cu 25.000 de masini vandute, marcile de import au depasit ritmul de crestere pe care l-au inregistrat cele autohtone.
Renault, (4.300 de masini vandute), Skoda (aproape 3.000 de unitati), Peugeot (2.700 unitati) si Volkswagen (2.500 unitati) sunt cele mai bine pozitionate marci de import, la distanta de un pluton de 5 marci (Ford, Fiat, Mercedes, Opel si Iveco) cu vanzari intre 1.00 si 1.500 de unitati.
Singura schimbare la varf a avut loc in cazul modelelor de import, acolo unde Renault Megane si-a recastigat locul doi in dauna concurentului ceh Skoda Octavia, ca urmare a cererilor mari pe piata pentru varianta sedan. De altfel, reprezentantii Renault Romania au declarat chiar ca desi au cereri foarte mari pentru Renault Megane Sedan, le este foarte greu sa le faca fata, deoarece modelul este foarte solicitat nu numai in Romania, ci si in alte state din Europa Centrala si de Est, iar fabrica Renault din Turcia lucreaza la capacitate maxima. Cel mai bine vandut model de import este, la fel ca si in ultimii ani, Renault Clio Symbol. Situatia s-ar putea insa schimba o data cu lansarea pe piata a modelului Dacia Logan, care are avantajul, potrivit analistilor, ca ofera aceeasi calitate si specificatii tehnice la un pret mai bun. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO