Companii

Vampire, o bresa pe piata americana pentru producatorii romani de vinuri

06.07.2004, 00:00 88



Producatorii romani de vinuri patrund foarte greu pe piata americana. Printre vinurile franceze, spaniole, italienesti sau australiene, Feteasca Neagra sau Sec de Murfatlar are foarte putine sanse. Doar daca nu se asociaza cu ceva foarte cunoscut. O bresa a fost creata de marca Vampire, care exploateaza asocierea Contele Dracula - Transilvania - Romania.



Estimarile privind vanzarile de vinuri romanesti sub marca Vampire pe piata americana ajung in acest an la 350.000 de sticle de 0,75 de litri (1 milion de dolari), in crestere cu 45% fata de anul trecut.



"Dupa Vinexpo America, una dintre cele mai mari expozitii de vinuri din SUA, am incheiat noi contracte de export cu dealerii americani, ceea ce va duce la crestere a vanzarilor vinurilor produse sub marca Vampire pe piata americana", spune Philip Cox, directorul comercial al Cramelor Recas, producatorul vinului produs sub marca Vampire.



Cox spune ca nu vinde in Romania vinul sub aceasta marca pentru ca pe aceasta piata titularul marcii este altul decat cel de pe piata americana.



"Pentru piata americana noi platim o redeventa catre titularul marcii, insa pe piata romaneasca mai sunt producatori de vinuri care produc sub aceasta marca", afirma Cox.



Alti doi producatori - Provinum si Vincon Vrancea - sunt prezenti pe piata cu vinuri sub marca Vampire, vanzarile ridicandu-se anual la circa 100.000 de sticle de 0,75 de litri.



Mircia Todea, directorul general al Prodvinalco Cluj, titularul de pe piata romaneasca al marcii Vampire - spune ca urmareste sa ajunga la o intelegere cu Vincon Vrancea pentru folosirea acestei marci. "Anul trecut am vandut dreptul de folosinta al acestei marci catre o firma americana, insa am reziliat acest contract. Acum, negociem cu alte firme interesate de aceasta marca", afirma Todea.



Ghita Pintea, director de marketing al Vincon, spune insa ca exista un "gentelmen agreement" intre Vincon si Prodvinalco pentru folosirea marcii Vampire, nu si un contract insa. "Marea majoritate a volumelor pentru vinurile produse sub aceasta marca se fac in strainatate si nu in Romania, unde acestea ajung la circa 100.000 de sticle anual. Nu avem un contract cu cei de la Prodvinalcool pentru folosirea acestei marci", afirma Pintea. El sustine ca Prodvinalco nu este afectata in nici un fel de faptul ca Vincon vinde sub marca Vampire pentru ca firma clujeana a inregistat marca la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) doar pentru bauturile alcoolice.



Basil Zarnoveau, directorul general al Provinum si presedinte al Asociatiei Producatorilor si Exportatorilor de Vin (APEV), spune ca vinde vin sub marca Vampire pe piata romaneasca numai in aeroport. "Vanzarile de Vampire pe piata americana pot fi afectate de faptul ca pe piata romaneasca sunt mai multi producatori care vand sub aceeasi marca. Insa cei care doar platesc o redeventa catre Prodvinalco pentru ca folosesc aceasta marca nu pot face nimic", sustine Zarnoveanu.



Cramele Recas estimeaza pentru acest an vanzari de 3,5 milioane de euro in crestere cu 75% fata de anul trecut si si-a intarit prezenta pe pietele externe dupa ce a semnat acum doua luni un contract pentru exportul in acest a 2 milioane de sticle vin pentru piata britanica, inclusiv pentru cel mai mare retailer de bauturi din Marea Britanie: Victoria Wine. Compania este detinuta de investitori romani si britanici.



Vincon Vrancea este unul dintre primii trei producatori autohtoni de vinuri si estimeaza vanzari de 17 milioane de euro in acest an, in crestere cu 6% fata de anul anterior. Vincon este controlata de fostul fotbalist Gica Popescu, actualemente impresar FIFA, care detine un pachet de 76% si de Luchi Georgescu, prietena vicepresedintelui clubului de fotbal Dinamo Bucuresti Gigi Netoiu.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO