Companii

Vacanta la cort - solutia "de criza" pentru vacanta romanilor: Decathlon si Hervis au tinut in loc afacerile micilor magazine de articole sportive

Vacanta la cort - solutia "de criza" pentru vacanta romanilor: Decathlon si Hervis au tinut in loc afacerile micilor magazine de articole sportive
16.09.2009, 00:00 858

La inceputul anului, Ioana Oprica, 24 de ani, si-a cumparat uncort cu care planuia sa plece in Spania, unde, daca ai o salteabuna, conditiile dintr-un camping rivalizeaza serios cu cele aleunui hotel de doua stele din Romania.

De atunci l-a folosit de trei ori, in Ungaria, la festivalulSziget de pe insula Obudai si in tara, la un alt festival organizatin apropiere de Bucuresti.

"Pana acum cautam cazare peste tot unde mergeam, iar cand plecamcu cortul, imprumutam de la prieteni. Ne-am dat seama insa ca estemult mai ieftin sa cumparam unul, mai ales ca o noapte intr-uncamping nu depaseste 10 euro", calculeaza Oprica investitia facuta,spunand ca a cumparat cortul cu 200 de lei dintr-un hipermarketCora.

Concurenta puternica

Odata cu intrarea Decathlon, multibrandul de articole sportivecare a deschis un magazin de 4.000 de metri patrati in zonaMilitari din Capitala in aprilie anul acesta, jucatorii pe acelasisegment au fost nevoiti sa schimbe strategia si sa apeleze la maimulte promotii.

"Am vandut aproximativ 1.000 de corturi din mai pana acum, nivelasemanator cu cel de anul trecut, dar cele mai mari vanzari le-amavut cand am aplicat reduceri de pana la 25%. Odata cu intrareamarilor magazine la nivel local, ne-au stagnat vanzarile, clientiifiind atrasi de preturile mai mici practicate de acestia", spunreprezentantii Himalaya, unul dintre magazinele specializate dearticole sportive care vinde corturi la preturi cuprinse intre 150de lei si 2.000 de lei.

Magazinele mari, Decathlon si Hervis, cel din urma cu sapteunitati in Cluj, Targu-Mures, Sibiu si Oradea si Bucuresti, auavantajul unei oferte variate si a unor preturi mai mici, iarpromotiile afisate aduc cresteri de la luna la luna, in detrimentulmagazinelor mici, care nu au o vizibilitate atat de mare si nici opromovare la fel de agresiva.

Hy Sports, un magazin de cativa zeci de metri patrati dincentrul Bucurestiului are chiar mai putini clienti, dar punescaderea si pe fondul crizei financiare, care a determinat clientiisa taie din bugetul pentru vacante sau anumite hobby-uri. "Avemcorturi pentru sportivi care merg pe munte, dar anul acestavanzarile au scazut. Se cauta corturi pentru camping, pe careoamenii le cumpara din hipermarketuri sau din magazinele mari",crede Cezar Necula, proprietarul Hy Sports. Acesta este insa doarcazul magazinelor mici, jucatorii nou intrati anuntand cresteri pemajoritatea produselor.

Buget redus, cazare pe masura

"Vanzarile au fost influentate de cererea clientilor care, spredeosebire de anii anteriori, au simtit asupra bugetului influentasituatiei economice actuale si s-au orientat intr-un numar mai marecatre excursiile cu cazare in aer liber, care necesita un buget mairedus. Cele mai vandute produse pentru camping au fost lazilefrigorifice de voiaj, sacii de dormit si corturile", declaraAndreea Mihai, director de marketing al Carrefour Romania, careadauga ca preturile pentru aceste produse au ramas la nivelul celorde anul trecut. Mihai nu a oferit insa informatii despre dinamicavanzarilor sau despre valoarea acestora.

Si reteaua de bricolaj Praktiker a simtit o crestere pecategoria de camping, pe langa corturi si sacii de dormitinregistrand o crestere pe grilluri, gratare si lazifrigorifice.

Cine sunt cei mai mari amatori de corturi

Hervis, care a intrat la nivel local in 2007, are inclusa inoferta o gama foarte mare de produse pentru camping, care a fostunul dintre motoarele de crestere intr-un an in care consumul afost mai redus.

"Anul asta, cererea pentru corturi, saci de dormit si diverseaccesorii de camping a crescut cu circa 20%. Ardelenii sunt dedeparte cei mai mari amatori de camping, urmati de bucuresteni siapoi restul tarii. Numarul total de produse vandute s-a ridicat lapeste 7.000 de unitati", explica Catalin Pozdarie, directorulgeneral al Hervis Sports Romania, care adauga ca lunile cu cele maibune vanzari au fost iulie si august. Spre deosebire de magazinelemici, care comercializeaza produse profesionale, Hervis pune laraft preturi de 70 de lei pentru un cort de doua persoane si de 600de lei pentru cel de sase persoane. Si Decathlon a atras anulacesta un numar semnificativ de clienti, reprezentantii magazinuluispunand ca "targetul pentru cele trei luni de vara a fost depasit",fara a da alte informatii despre rezultatele obtinute.

O piata care creste

In prezent, in Romania sunt 42 de campinguri care detin in totalcirca 9.500 de locuri, potrivit datelor furnizate de MinisterulTurismului. La o medie de 5 nopti pe cort, campingurile din tarastrang in perioada iunie-august circa 170.000 de corturi. Laacestea se adauga insa si corturile plasate in zonele neclasificatede minister, in paduri, pe munte sau la mare, ceea ce inseamna cala nivel local, "vacanta la cort" aduna peste 200.000 de corturianual.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO