Companii

Ultimii mohicani ai comerţului alimentar din România: cei mai puternici zece independenţi au afaceri cumulate de 1,4 miliarde de lei, mai puţin decât cel mai mic retailer străin

ANALIZĂ

Ultimii mohicani ai comerţului alimentar din România:...

Autor: Cristina Roşca

20.11.2018, 12:58 1551

♦ În comerţul tradiţional mai există astăzi 60-70 de mii de mici magazine cu afaceri cumulate de circa 41 mld. lei (9 mld. euro) ♦ Piaţa este extrem de fragmentată, primii zece jucători după cifra de afaceri având un business cumulat de 1,4 mld. lei ♦ Annabella, Zanfir şi Elan Trio sunt cele mai puternice reţele de comerţ tradiţional după cifra de afaceri declarată pe 2017 la Registrul Comerţului.

Ultima lună a fost marcată de două ştiri importante pentru comerţul tradiţional local, prima viza renunţarea grupului Agricola Bacău la divizia de retail propriu, iar cea de-a doua este cea privind discuţiile dintre Mega Image şi grupul vâlcean Zanfir, gigantul belgiano-olandez având în plan să preia reţeaua locală de magazine.

Cele două mutări confirmă astfel o direcţie de mers a comerţului alimentar local, împărţit între jucătorii străini şi cei locali. Mai exact, co­merţul modern este terenul de „joacă“ a zece reţele in­ternaţionale care au împreună 2.500 de hi­permarketuri, super­marketuri, magazine de proximitate modernă, discount şi cash & carry şi afaceri cumulate de 11 mld. euro. La polul opus se află 60.000-70.000 de mici comercianţi locali care au afaceri de circa 9 mld. euro, potrivit celor mai recente date statistice. Ponderea comerţului tradiţional scade an de an, ajungând la circa 40% astăzi, la fel şi numărul de magazine care fie trag obloanele, fie acceptă să intre sub umbrela unei reţele internaţionale. Aceste preluări nu sunt o noutate pe piaţa din România, „rechinii“ internaţionali precum Carrefour, Mega Image, Auchan sau Profi făcând de-a lungul anilor mai multe achiziţii de reţele locale. Aceste achiziţii asigură lanţurilor străine pe de-o parte poziţii bune în anumite pieţe şi pe de altă parte le asigură o cotă de piaţă mai mare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO