Companii

Ulker: vom merge in continuare pe asocieri cu institutii financiare

01.03.2006, 19:57 46

Ender Bolat, directorul general al producatorului de biscuiti Ulker in Romania, spune ca deciziile de extindere in alte sectoare ale industriei alimentare vor fi luate doar impreuna cu partenerii financiari.

"Daca vrem sa lansam o categorie noua de produse, sau chiar o fabrica noua, decizia va apartine tuturor asociatilor", spune Ender Bolat, director general al Eurex Alimentare, unitatea de productie a Ulker in Romania.

Ulker, cea mai mare companie din industria alimentara din Turcia, a realizat pana acum doua parteneriate pentru finantarea investitiei de 23 de milioane de dolari (19 mil. euro) din Romania, cu Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si Societatea Germana de Investitii si Dezvoltare (DEG).

"Ulker primeste foarte des asemenea propuneri de parteneriate, pentru diverse piete, compania avand atat parteneriate financiare (BERD sau DEG), cat si parteneriate la nivel regional pentru extinderea productiei pe segmente pe care nu sunt prezenti la acel moment", spune directorul general.

Bolat a precizat ca in stabilirea parteneriatului cu DEG initiativa a venit din partea societatii germane. "Initiativa a fost a lor. Au contactat grupul nostru din Turcia pentru un parteneriat", a explicat Bolat.

El a mai spus ca parteneriatul s-a incheiat, insa nu a devenit operational in sensul legislatiei romanesti.

"Parteneriatul cu DEG este o sursa de finantare, o alternativa care nu influenteaza partea operationala, insa are impact in cea decizionala. Influenta partenerilor se simte mai ales in deciziile strategice", spune Ender Bolat.

In urma aportului de capital de 3,8 milioane de euro, DEG detine 40% din noua unitate de productie, in timp ce conducerea operativa a fabricii revine in continuare grupului Ulker.

Directorul general al producatorului de biscuiti spune ca Romania va deveni o baza de export pentru Uniunea Europeana, compania luand in calcul si extinderea in alte sectoare ale industriei alimentare. Suprafata de teren pe care Ulker o detine in localitatea Popesti Leordeni - 10 hectare - le permite dezvoltarea ulterioara a business-ului. "Ne vom extinde si cu alte categorii de produse in afara biscuitilor", spune Bolat.

Bolat nu a dorit sa precizeze care vor fi noile categorii de produse pe care Ulker ar putea sa le produca local. Pe plan mondial, grupul turc produce si lactate, margarina si ulei, cafea, racoritoare sau inghetata.

Fabrica Ulker are deja trei linii operationale, cu o capacitate de 12.000 de tone de biscuiti anual, urmand sa mai fie adaugata o linie pentru biscuiti. Alte cinci linii vor deveni operationale pana la sfarsitul anului, intentia companiei fiind de a introduce si noi categorii de produse.

Productia locala, dar si extinderea gamei de produse, vor duce Ulker spre o cifra de afaceri de 20 de milioane de dolari (16,5 mil. euro) in acest an, fata de 5 milioane de dolari (4,1 mil. euro) anul trecut, potrivit estimarilor companiei.

Bolat a mai precizat ca investitia din Romania este considerata strategica, avand un impact puternic in business-ul Ulker din Europa. Acesta este unul dintre motivele pentru care reprezentantii companiei vor investi puternic in marketing din acest an.

Fabrica din Romania va prelua o parte din productia fabricilor pe care grupul le detine in Turcia, mai ales ca dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana taxele vamale pentru statele europene vor disparea. "Germania, de exemplu, este o piata foarte mare pentru grupul turc, iar fabrica de la Popesti Leordeni va deveni un furnizor important pentru aceasta piata", explica Bolat.

Compania nu se gandeste doar la exporturi in statele Europei de Vest, ci si in regiunea Balcanilor si a Europei de Est. Prima piata pe care vor livra produse fabricate in Romania este Bulgaria, dupa care urmeaza Germania.

Potrivit estimarilor companiei, exporturile ar putea ajunge la 25%-33% din capacitatea totala de productie. "Tot surplusul pietei locale va fi livrat la export", a mai spus Bolat.

Piata romaneasca de biscuiti, evaluata la 50 mil. euro, este extrem de dinamica, mai ales dupa intrarile unor competitori puternici, fie prin productie proprie - Supreme Chocolat (Ulpio), European Drinks (Zoo), Unilever (Delma, produsi de Dobrogea Group), Elite (Merlin) sau prin intermediul importurilor Danone (LU), Nestle (Nestle), Parmalat (Grisbi).

Conform datelor companiei, Ulker ocupa locul al doilea pe piata de biscuiti dulci, evaluata la 28,3 mil. euro. Piata biscuitilor si snacks-urilor sarate se ridica la 21,3 mil. euro, grupul turc fiind prezent pe acest segment prin intermediul brand-ului Clip. Celelalte produse fabricate local sunt biscuitii simpli Petit Beurre, biscuitii cu crema Tempo si Biskrem. Ulker este liderul pietei turcesti de produse alimentare, realizand anul trecut o cifra de afaceri de 4,5 mld. de dolari (3,7 mil. euro). In afara de Turcia si de Romania, grupul mai are fabrici in Kazahstan, Arabia Saudita, Uzbekistan, Ucraina, Iran, Algeria si Egipt. dana.ciriperu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO