Companii

Transporturile vor un credit pe termen scurt pentru contractul cu Bechtel

19.01.2004, 00:00 14

Ministerul transporturilor, constructiilor si turismului, a solicitat saptamana trecuta bancilor de investitii o modificare a ofertei de finantare destinate contractului incheiat de firma americana Bechtel pentru constructia unei autostrazi, in valoare de 2,5 mld. $.
Astfel, bancile de investitii erau asteptate la finele saptamanii sa depuna oferte pentru o finantare de 144 mil. euro, cu garantia US Eximbank, precum si o scrisoare de interes privind acordarea unei finantari pe termen scurt de 55 mil. euro, fara garantia statului, au precizat pentru ZF surse de pe piata.
"De fapt, bancile de investitii sunt solicitate sa acorde un bridge loan, adica o finantare pe termen scurt, de sub un an, negarantata de Finante. Banii ar putea fi folositi pentru achizitia de terenuri necesare constructiei autostrazii sau ar putea avea alte destinatii", au mai spus sursele citate. Bridge loan este un credit pe termen scurt pana cand compania poate sa-si asigure o finantare permanenta.
Initial, ministerul de resort solicitase la finele lui decembrie oferte pentru o finantare totala de aproximativ 816 milioane euro, din care 317 mil. euro credit comercial garantat de stat, acum finantarea propriu-zisa reducandu-se din "doi pasi" la circa 199 mil. euro. Mai intai, "bucata" garantata de Exim Bank a€“ul american s-a redus de la 509 mil. euro la 144 mil. euro. Apoi din creditul comercial de 317 mil. euro, solicitat de stat pe o perioada de 10 ani din care patru ani perioada de gratie si pentru care Finantele trebuie sa emita garantii, este practic licitata o mica portiune de 55 mil. euro.
Termenul limita pentru depunerea ofertelor de finantare expira pe 16 ianuarie. Oficialii ministerului de resort nu au dat un raspuns pana la inchiderea editiei Ziarului Financiar pe aceasta tema.
Marile banci de investitii sunt puternic interesate de aceasta licitatie, in cursa angajandu-se CSFB, ING, Citibank, ABN Amro, SocGen, Deutsche Bank, JP Morgan, HVB, Raiffeisen, Bank of America sau Merrill Lynch, potrivit ultimelor informatii disponibile.
Autoritatile romane au semnat in decembrie 2002 un contract pentru proiectarea, construirea si finantarea autostrazii Brasov a€“ Targu Mures - Cluj a€“ Oradea a€“ Bors cu americanii de la Bechtel, fiind anuntata la vremea respectiva ca un parteneriat public privat, adica o impartire a finantarii intre investitor si autoritati. Potrivit unor surse apropiate proiectului, contractul semnat nu este un astfel de parteneriat din moment ce statul urmeaza sa suporte intreaga finantare a proiectului, cu efect asupra datoriei publice a Romaniei.
adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO