Companii

Tone Prislan, Gorenje: Daca nu ai vanzari importante, niciun retailer nu te vrea in galantare

01.05.2006, 00:00 55

Tone Prislan, directorul general al producatorului sloven de electrocasnice Gorenje in Romania, spune ca obiectivul companiei sale este cresterea cotei de piata, in conditiile in care concurenta se intensifica.

"Marii retaileri sunt foarte atenti la cota de piata a producatorilor in momentul in care aleg sa le comercializeze produsele. Un producator cu o cota de piata mica va avea un spatiu redus de expunere in magazine, iar daca nu ai cifra de afaceri importanta, niciun retailer nu te vrea in magazinele lui", spune Tone Prislan.

Gorenje a vandut in Romania in primul trimestru al acestui an peste 16.000 de electrocasnice, in crestere cu 30% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in conditiile unui trend descrescator pe piata autohtona de electrocasnice, conform estimarilor din piata.

Oficialul estima, in urma cu cateva luni, o crestere a vanzarilor de 15% pentru acest an, pana la 16,5 milioane de euro (preturi CIP, fara taxe). "Vanzarile lunare de produse Gorenje in Romania depasesc 1,2 milioane de euro CIP (Cost Insurance Paid - n.red.)", a precizat Prislan. Produsele Gorenje sunt comercializate in Romania prin intermediul a 8 importatori.

"Focusul nostru este prezenta electrocasnicelor Gorenje in toate magazinele mari din tara si ne alegem importatorii astfel incat sa putem acoperi toate aceste magazine. Acoperirea regionala este, de asemenea, importanta", afirma Prislan. Strategia Gorenje implica innoirea portofoliul de produse cu o frecventa lunara, in functie de cererea de pe piata. "Suntem in permanenta atenti la variatiile vanzarilor de electrocasnice la retaileri, deoarece piata romaneasca de electrocasnice este foarte dinamica. In acelasi timp, incercam sa identificam nisele de piata, pentru a putea aduce noi categorii de produse care sa raspunda nevoilor din ce in ce mai complexe ale consumatorilor", mai declara Prislan.

In prezent, exista 150 de modele de electrocasnice Gorenje pe piata autohtona, din cele 2.000 de produse la nivelul grupului. 90% din electrocasnicele Gorenje sunt produse in Slovenia, 10% in Cehia, iar grupul mai detine o fabrica de mobilier de bucatarie in Austria.

Prislan mai spune ca un criteriu luat in considerare din ce in ce mai mult de catre consumatorii romani in momentul in care achizitioneaza electrocasnice este economia de energie. Alt criteriu foarte important de alegere a produselor este pretul.

Grupul sloven Gorenje are in total peste 10.000 de angajati si investeste anual 50 de milioane de euro in liniile de productie. Productia grupului s-a ridicat anul trecut la 3 milioane de unitati, iar planurile viitoare vizeaza cresterea productiei de electrocasnice pana la 4,5 milioane de unitati.

"Astazi, un grup care produce mai putin de 5 milioane de unitati este considerat mic si daca nu-si mareste capacitatea de productie poate avea probleme serioase din cauza competitiei de pe piata", declara Prislan.

Piata electrocasnicelor in Romania s-a ridicat anul trecut la 1,3 milioane de produse vandute, conform estimarilor Gorenje.

"Perioada 2003-2004 a reprezentat un boom al vanzarilor de electrocasnice pe piata romaneasca, lucru care nu se va repeta foarte curand. Cu toate acestea, eu cred ca varful nu a fost atins inca, acesta ar putea fi 2-2,5 milioane de produse vandute anual", apreciaza Prislan.

Grupul Gorenje a depasit anul trecut, pentru prima data, nivelul de 1 miliard de euro cifra de afaceri. Profitul s-a ridicat, in aceeasi perioada, la 20 de milioane de euro. Un raport al grupului Gorenje arata ca piata europeana de electrocasnice a fost caracterizata anul trecut de o cerere redusa. Un alt element cu influenta negativa asupra producatorilor europeni de electrocasnice a fost, in 2005, cresterea preturilor la utilitati si la materiile prime. Gorenje s-a vazut astfel nevoit sa apeleze la noi resurse de materii prime si la metode de reducere a costurilor operationale, simultan cu imbunatatirea structurii vanzarilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO