Companii

Terapia a vandut la fel, dar cu un profit mai mare pe primele noua luni

18.11.2003, 00:00 16

Terapia Cluj Napoca, al doilea producator de medicamente din Romania, a inregistrat o crestere de 30% in dolari a profitului pe primele noua luni ale anului in conditiile stagnarii cifrei de afaceri la nivelul de 23 - 24 milioane dolari.
Compania a obtinut in primele trei trimestre din 2003 un profit net de 7 milioane dolari, fata de 5,3 milioane dolari in aceeasi perioada a anului anterior. In lei, cifra de afaceri a crescut cu 10%, sub inflatia de 14% a perioadei.
"Cifra de afaceri exprimata in dolari a stagnat pentru ca anul trecut Terapia vindea inca Pantotenat de Calciu, produs care detinea 15 - 20% din vanzarile totale. Stagnarea este mai degraba o performanta, datorandu-se cresterii vanzarilor de medicamente, cele mai importante pentru noi din punct de vedere strategic", a declarat pentru ZF Dorin Toderas, director general al Terapia Cluj.
Compania, care a fost preluata de curand de grupul financiar american Advent International, a renuntat anul trecut, din considerente de rentabilitate si de mediu, la activitatea de productie a Pantotenatului de Calciu, concentrandu-se exclusiv pe medicamente.
"Vanzarile de medicamente au crescut cu peste 50% in dolari atat datorita lansarii de noi produse, in special pe segmentul suplimentelor nutritive si  OTC (medicamente fara reteta - n.r.), cat si structurii portofoliului, care ne-a avantajat in contextul dificultatilor din sistemul sanitar. Fiind considerabil mai ieftine decat cele din import, produsele noastre au fost mai putin afectate de intarzierile din sistemul de compensari", a precizat Toderas.
Terapia este unul din principalii jucatori de pe o piata romaneasca a medicamentelor foarte fragmentata, alaturi de GlaxoSmithKline (liderul pietei), Novartis, Pfizer, Sicomed Bucuresti si Antibiotice Iasi. Terapia detine o cota de piata de aproximativ 4%.
Compania detine un portofoliu puternic pe segmentele cardiovascular, musculo- scheletic si sistem nervos central iar in ultimii doi ani a devenit activa si pe segmentul suplimentelor nutritive, unde a lansat mai multe produse. Pentru a se adapta conditiilor de pe piata, Terapia a marit ponderea in vanzari a produselor OTC, al caror pret nu mai este controlat de stat anul trecut.
"Lansarea de produse noi, in special pe segmentul OTC, este unul din factorii importanti care au contribuit la cresterea rentabilitatii.  Am  eficientizat, de asemenea, activitatea de control a stocurilor si costurilor", afirma Dorin Toderas.
Piata romaneasca a medicamentelor, in valoare de peste 600 de milioane de euro anual, a trecut in 2003 prin cea mai dificla perioada de dupa 1990, statul avand datorii de peste 250 de milioane de euro catre producatorii si distribuitorii de medicamente.
Advent International a preluat Terapia in vara acestui an, in urma unei oferte publice de preluare in valoare de 44 milioane dolari defasurata prin intermediul Bursei de Valori.
Advent a cumparat atunci peste 90% din actiuni, iar saptamana aceasta a lansat o a doua oferta de preluare, obligatorie, pentru delistarea companiei.
Noul actionar al companiei, care a cumparat Terapia tot de la fonduri de investitii, intentioneaza sa dubleze vanzarile societatii in decurs de 4 - 5 ani, sa investeasca pentru atingerea standardelor de mediu, sa restructureze portofoliul de produse si apoi sa vanda compania catre un investitor strategic. Terapia va tinti atat cresterea cotei de piata la intern cat si intensfificarea exporturilor, in special pe pietele din Rusia si Ucraina.
Terapia si-a deschis, de altfel, in urma cu doi ani o reprezentanta in Rusia, principalul produs de export fiind in prezent Faringosept. laurentiu.ispir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO