Companii

TAROM urmareste cresterea marjei de profit la 2,5% prin reducerea costurilor

TAROM urmareste cresterea marjei de profit la 2,5% prin reducerea costurilor

Click pentru imaginea marita

08.02.2007, 19:39 36

TAROM, cel mai mare operator aerian de pe piata romaneasca, si-a bugetat pentru anul acesta un profit brut de sapte milioane de dolari (aproximativ 5,4 milioane de euro), dublu fata de anul trecut, la o crestere a cifrei de afaceri de doar 4%.
Astfel, Compania Nationala de Transport Aerian (TAROM) urmareste sa ajunga in 2007 la afaceri de 300 de milioane de dolari (aproximativ 230 de milioane de euro), in conditiile in care anul trecut a inregistrat o cifra de afaceri estimativa de 290 de milioane de dolari (aproximativ 224 de milioane de euro). Conform datelor financiare preliminare, compania nu si-a atins anul trecut cifra de afaceri bugetata, de 300 de milioane de dolari.
Cresterea cifrei de afaceri nu a fost substantiala in 2006 fata de 2005, fiind de aproximativ 1%, insa profitul brut s-a dublat. Daca TAROM a incheiat anul 2005 cu un profit brut de aproximativ 1,4 milioane de dolari (in jur de 1,1 milioane de euro), anul trecut a ajuns la 3 milioane de dolari (aproximativ 2,3 milioane de euro).
Cresterea profitului pe acest an ar putea veni pe de o parte din cresterea numarului de pasageri cu aproximativ 7%, pana la 1,4 milioane de pasageri.
O alta motivatie a cresterii profitului pentru anul 2007 o reprezinta trecerea la e-ticketing, bilete pe care cumparatorul le achizitioneaza online, prezentand-se la aeroport doar cu un cod numeric obtinut in urma comenzii online.
"Cresterea va fi determinata de reducerea costurilor, avand in vedere ca veniturile nu pot creste semnificativ, din cauza operatorilor low-cost. Astfel, introducerea biletelor online ne va ajuta in acest sens", a spus Gabriel Dumitrescu, directorul general al TAROM.
In unele tari, de exemplu, se percepe o taxa de 10 euro pentru biletul clasic, de hartie. Prin aplicarea biletului electronic, costurile se reduc insa cu 15-20 de euro pe bilet.
Pana acum insa, doar 4% dintre biletele vandute de TAROM sunt bilete electronice, existand posibilitatea de emitere a acestor tipuri de bilete pe toate rutele interne. Sistemul functioneaza deja si pentru cateva destinatii externe precum Budapesta, Tel Aviv, Chisinau, Atena, Istanbul, Bruxelles si Paris. Mai mult decat atat, directorul TAROM a luat in calcul ieftinirea biletelor din cauza amenintarii low-cost-urilor.
"Vom mai ieftini biletele si vom introduce si mai multe oferte promotionale, insa nu stim deocamdata care va fi scaderea reala a pretului", a spus Dumitrescu.
Anul trecut TAROM a transportat in medie cu 8% mai multi pasageri, conform datelor furnizate de Association of European Airlines. In acelasi timp, gradul de ocupare a crescut in 2006 cu 1%, pana la 62%.
"Am avut si curse pe care in sezon am avut un grad de ocupare de 100%, pe destinatii precum Madrid (Spania), Cluj sau Timisoara", au spus reprezentantii TAROM. In afara de acestea, destinatii cu un grad mare de incarcare mai sunt si Tel-Aviv (Israel), Londra (Anglia), Barcelona (Spania) sau Paris (Franta).
Daca pe cursele internationale TAROM va introduce noi destinatii, pe cursele interne exista posibilitatea renuntarii la destinatiile Suceava, Satu-Mare si Baia Mare, care nu sunt inca profitabile. "Iasi in schimb este o destinatie care a inceput sa creasca", a spus Dumitrescu.
Tarom va organiza, la sfarsitul lunii februarie, o licitatie pentru alegerea unui consultant international.
"Vrem sa ne dezvoltam o imagine globala cu privire la evolutia domeniului aviatiei in Europa si sa stim tendintele din aceasta industrie, pentru a putea fi pregatiti sa reactionam mai rapid. Angajarea unei firme cu reputatie internationala este foarte importanta pentru ca da legitimitate acestui demers, chiar daca uneori iti confirma propriile idei", a adaugat Dumitrescu.
Totodata, TAROM se va afilia la una dintre cele doua mari aliante din industria aeronautica - Star Alliance sau Sky Team.
"Alegerea unei aliante nu este dificila, insa partea sensibila consta in negocierea contractului de afiliere", a mai spus Dumitrescu
Compania opereaza o flota compusa din cinci avioane Boeing 737-300, patru aeronave Boeing 737-700, doua avioane Airbus 318-111 si sapte ATR 42-500. Compania urmeaza sa mai receptioneze la sfarsitul acestui an inca doua aeronave Airbus 319-111.
Tarom este controlata in proportie de 95% de statul roman, prin Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, restul actiunilor fiind detinute de Aeroportul Henri Coanda (2,58%), ROMATSA (2,18%), Fondul de Investitii Financiare Private Muntenia (0,15%) si Autoritatea Aeronautica Civila Romana (0,09%).
Cei mai importanti operatori aerieni de linie regulata de pe piata aeriana romaneasca sunt TAROM, Carpatair, Air France sau KLM.


TAROM in cifre

A transportat in 2006 aproape 1,3 milioane de pasageri si si-a propus pentru acest an 1,4 milioane de pasageri
n Gradul de ocupare a fost anul trecut de 62%, fata de 61% in 2005
Destinatiile cu cel mai mare grad de ocupare sunt Madrid, Tel Aviv, Londra, Bracelona, Cluj sau Timisoara
Se va afilia la una dintre cele doua mari aliante din industria aeronautica - Star Alliance sau Sky Team.
Doar 4% din biletele vandute pana in prezent de TAROM sunt bilete electronice
Inlocuirea biletelor clasice, de hartie, cu biletele electronice va reduce costurile companiei

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO