Companii

TAROM: Nu ajutor de stat, ci aport la majorarea capitalului cu 600 mil. euro

06.09.2004, 00:00 146

Oficialii companiei nationale de transport aerian TAROM sustin ca nu vor primi ajutor de stat in valoare de 600 mil. euro, suma respectiva fiind de fapt destinata unei majorari de catre stat a participatiei in capitalul social al companiei. Consiliul Concurentei a emis recent o decizie prin care autorizeaza un ajutor de stat de 600 mil. euro pentru restructurarea companiei aviatice pana in 2005, cand TAROM ar trebui sa treaca pe profit.
"Este vorba de suma cu care statul isi majoreaza participatia la capitalul social al TAROM. Un ajutor de stat ar insemna ca TAROM sa beneficieze de dobanzi preferentiale", sunt de parere reprezentantii TAROM.
Pe de alta parte, textul deciziei Consiliului Concurentei ii contrazice total pe oficialii TAROM.
Potrivit deciziei 130 din acest an a Consiliului Concurentei, "valoarea totala a ajutorului de stat ce se acorda SC Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane TAROM SA este de 24.507 mld. lei (echivalentul a 715,3 mil. $, respectiv circa 600 mil. euro)".
Ajutorul de stat individual acordat companiei consta in garantarea de catre statul roman a unui credit intern de 14,5 mil. $, contractat de TAROM si reprezentand avansul din pretul de achizitie a doua aeronave Boeing B737-700, cumparate in baza unui contract din 1995 incheiat cu Boeing Company din SUA. In plus, statul roman garanta si cinci credite externe contractate de TAROM, in valoare de 483,6 mil. $, pentru achizitionarea a patru aeronave Boeing B737-700, sase aeronave ATR 42-500 si patru aeronave Airbus A318.
De asemenea, ajutorul de stat acopera si finantarea proiectului in valoare de 40 mil. euro, conform contractului de finantare incheiat intre Romania, Banca Europeana de Investitii (BEI) si TAROM, pentru achizitionarea unei aeronave, refinantarea ratelor scadente si plata dobanzilor la creditele comerciale anterioare, achizitionarea echipamentului necesar la sol, a pieselor de schimb initiale, a motoarelor de rezerva si a instruirii necesare, precum si a reabilitarii hangarului de intretinere a TAROM (inclusiv echipamentul) din Aeroportul International Bucuresti - Otopeni.
Consiliul Concurentei mentioneaza in decizia sa ca la finele programului de restructurare a companiei in 2005, este estimat un nivel al profitului net de 6,3 mil. $.
Comparativ, TAROM estimeaza pentru acest an pierderi de 9 mil. $ la o cifra de afaceri de 245 mil. $. In 2003, compania a raportat pierderi de peste 14,5 mil. $ la o cifra de afaceri de circa 220 mil. $. Statul roman, care detine circa 93% din companie, a esuat in 2000 in incercarea de a privatiza operatorul national de transport.
adrian.mirsanu@zf.ro ; ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO