Companii

Sinceritatea vinului sec castiga tot mai multi adepti

13.11.2003, 00:00 30



Consumatorii romani de vinuri au inceput deja sa se orienteze catre vinurile seci si demiseci, urmand tendintele occidentale, astfel incat au inceput sa devina mai profesionisti, cred producatorii de vinuri prezenti la editia din acest an a targului Expo Drink.



"Fata de editiile anterioare, am constatat o orientare catre profesionalism a consumatorilor" spune directorul de marketing si vanzari al companiei Jidvei, Cristian Fuga. "Unul din motive este ca oferta este din ce in ce mai definita, la nivel de produs si s-au facut foarte multe campanii de promovare. Toate aceste elemente au dus la o crestere a interesului pentru vinuri si a aparitiei unui varf al consumatorilor," a adaugat Fulga.



Conform lui Fulga, insasi orientarea catre vinurile seci dovedeste o "profesionalizare" a consumatorilor.



"Vinuri seci nu poate face oricine. Vinul sec este un vin sincer, care arata ceea ce are, la dulci apare indulcitorul, care ascunde, de aceea se adreseaza cunoscatorilor, celor care inteleg," a spus Fuga.



Jidvei estimeaza pentru acest an o crestere de cel putin 20% a vanzarilor fata de anul trecut, pana la aproape de 16 milioane de dolari. Compania dispune de o suprafata viticola de aproximativ 1.800 de hectare, situate in judetul Alba, din care 1.200 ha sunt in proprietatea companiei, restul fiind luate in arenda. In acest an, compania a investit un milion de dolari in replantarea unor suprafete cu vie.



In schimb, podgoria Cotnari exploateaza inca inertia cererii pentru vinuri dulci.



Aproximativ 45% din vanzarile podgoriei iesene sunt realizate de Grasa de Cotnari, care este un soi dulce. Compania estimeaza pentru acest an vanzari de 10 milioane de euro, apropiate de cele inregistrate in 2002. Din punct de vedere cantitativ, volumul vanzarilor urmeaza sa atinga sase milioane de litri, conform directorului de vanzari Ioan Matei.



"Vanzarile vor fi aproape aceleasi ca anul trecut, deoarece aceasta este capacitatea noastra de productie si deoarece nu am marit preturile, pentru ca si asa puterea de cumparare este mica," a spus Matei.



De fapt si Cotnari a incercat sa se adapteze tendintei "seci", lansand de curand vinul sec Chateau Cotnari. Pe langa Grasa, compania mai produce soiurile Francusa, Feteasca alba, Grasa si Tamaioasa Romaneasca.



Cotnari are o suprafata cu vita de vie de 1.200 de hectare si este detinuta in proportie de 100% de angajatii companiei. De asemenea, Cotnari dispune de un complex de vinificatie cu o capacitate de 15 milioane de litri si 11 ferme viticole.



"In ultimii ani am investit trei milioane de dolari in utilaje de vinificatie. Poate ca singura problema a sectorului viniviticol din Romania este la capitolul stocare, dar utilajele sunt la nivel european," a spus Matei.



In acest an, compania si-a concentrat investitiile pe replantarea a 40 de hectare de vie. Reprezentantul Cotnari nu a precizat care a fost investitia aferenta, insa conform reprezentantilor industriei, un hectar replantat se ridica la circa 10.000 de dolari pe hectar. Compania are una din cele mai mari vinoteci din tara, care numara 400.000 de sticle. Cel mai vechi vin este din 1957, insa nu este de vanzare. Pentru vanzare, cele mai vechi vinuri de vinoteca sunt din 1971 si 1984, pretul fiind in jurul a 300.000 de lei sticla. claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO