Companii

Şi firmele sănătoase pot intra în morişca blocajului financiar

Ioan Popa, directorul general al Pangram Reşiţa: Dacă acum un an se spunea că un efect pozitiv al crizei îl poate constitui o eventuală asanare a pieţelor, astăzi există riscul ca acest „efect de domino“ să cuprindă companii de dimensiuni mici şi medii, sănătoase, dar cu expunere mare pe câţiva clienţi.

Ioan Popa, directorul general al Pangram Reşiţa: Dacă acum un an se spunea că un efect pozitiv al crizei îl poate constitui o eventuală asanare a pieţelor, astăzi există riscul ca acest „efect de domino“ să cuprindă companii de dimensiuni mici şi medii, sănătoase, dar cu expunere mare pe câţiva clienţi.

20.06.2010, 23:26 179

Ioan Popa, directorul general şi acţionarul minoritar al PangramReşiţa, producătorul pastelor făinoase Monte Banato, spune că ceamai mare problemă a companiei este întârzierea cu care încaseazăfacturile, riscul de neplată fiind din ce în ce mai mare.

"Din cele 12.000 de firme facturate de noi direct, circa 1.600sunt blocate periodic pentru întârzieri la plata facturilor, faptce afectează ritmicitatea în vânzări.

Dacă acum un an se spunea că un efect pozitiv al crizei îl poateconstitui o eventuală asanare a pieţelor, astăzi există riscul caacest "efect de domino" să cuprindă companii de dimensiuni mici şimedii, sănătoase, dar cu expunere mare pe câţiva clienţi", adeclarat Ioan Popa.

În ultimul an, peste 20.000 de companii au intrat în insolvenţă,dintre care 5.700 doar în primele patru luni din acest an, blocajulfinanciar afectând şi nume importante din retailul alimentarromânesc precum magazinele PIC, Spar sau Trident.

Pangram a îngheţat proiectul de dezvoltare în Serbia laaproximativ jumătate de an după ce a anunţat că a investit 800.000de euro pentru deschiderea unui punct de lucru în această ţară.

Reprezentanţii Pangram estimau atunci că prin intrarea înSerbia, exporturile companiei vor creşte până la finalul anului2012 la 25% din cifra de afaceri.

"Proiectul Serbia se află în stand by în principal din cauzataxelor vamale, a taxei pe valoare adăugată şi a altor taxesimilare din această ţară. Politica Serbiei încă este una careprotejează produsele indigene. În plus, termenele de plată suntdeparte de cele uzitate în România", a spus Popa.

Astfel, în prezent, producătorul de paste făinoase din Reşiţaexportă doar în Moldova, Bulgaria, Ucraina şi Belarus, vânzări careasigură aproximativ 10% din cifra de afaceri a Pangram.

Ioan Popa susţine că Pangram a încheiat anul trecut cu o scăderede 2,5% a cifrei de afaceri în lei şi o creştere de 3% în volumcomparativ cu rezultatele obţinute în 2008. Potrivit estimărilor ZFpe baza acestor informaţii, producătorul din Reşiţa a înregistratîn 2009 o cifră de afaceri de 65 mil. lei (15,3 mil. euro), înscădere cu aproximativ 17% în euro comparativ cu anulprecedent.

"Am vândut mai mult, dar mai ieftin. Bineînţeles că acest efortde a menţine vânzările a dus la o reducere a profitabilităţii,lucru pe care ni l-am asumat. Numărul de angajaţi a rămas înprincipiu acelaşi, convenind să renunţăm la creşteri salariale", amai spus directorul general al Pangram, fără a dezvălui însăprofitul şi numărul de angajaţi de anul trecut. În 2008, Pangram aavut un profit net de 100.000 de euro.

Cresc mărcile private

Pangram, companie controlată din 2007 de grupul italian Collusi,cu 60% din acţiuni - unul dintre cele mai mari companii dinindustria alimentară italiană - comercializează atât produse submărcile Monte Banato (paste, snacks şi sos de roşii) şi Mogyi(alune, seminţe, porumb pentru popcorn), cât şi brandurile Colussi- Agnesi (paste, sosuri, ulei de măsline), Colussi (biscuiţi) şiMisura (paste, biscuiţi) - care asigură 10% din cifra de afaceri aPangram.

Popa a adăugat că produsele care au câştigat teren în ultimul anpe piaţa pastelor făinoase au fost cele ieftine, cu gramaje maimici sau mărcile private ale retailerilor. De aceea, Pangram aredus la minimum bugetele de investiţii şi a dezvoltat produse înambalaje mici, de 35, 50 şi 100 grame.

Această schimbare de strategie a adus companiei Pangram un plusde 16% la vânzări în volum în primele cinci luni ale acestui an, întimp ce vânzările în valoare au rămas la nivelul anului trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO