Companii

Shachar Shaine: I-am convins pe actionarii firmei sa investim inca 50 mil. dolari in fabrica

19.12.2005, 17:18 20

Presedintele Tuborg Romania spune ca fabrica din Bucuresti ar putea deveni un furnizor important pentru piata din Ungaria

Tuborg va demara anul viitor o investitie de 50 mil. $ (peste 41 mil. euro) in marirea capacitatii de productie a fabricii din Bucuresti, pentru a ajunge, in 2011, la 2,3 milioane de hectolitri, adica aproape dublu fata de cat este in prezent.

"Cand ne uitam la piata de bere, dar si la cea de bauturi in general, strategic exista doua oportunitati de a investi: fie sa cumparam o fabrica mai veche, fie sa construim un alt greenfield, in Bucuresti sau intr-o alta zona", spune Shachar Shaine, presedintele Tuborg.

El povesteste ca decizia unei noi investitii pe piata locala a fost luata in urma cu un an. Initial, compania intentiona sa cumpere un teren in centrul sau in vestul tarii, unde sa construiasca a doua fabrica din Romania. "Ne-am gandit la Timisoara, plecand de la premisele ca in curand nu vor mai exista granite intre Romania si Ungaria si ca in statul vecin grupul Carlsberg, din care facem parte, nu are nici o fabrica. Pe baza acestor considerente am putea deveni un furnizor important pentru piata ungara", afirma Shaine.

Decizia de a construi o fabrica tot in Bucuresti, unde mai detine o capacitate de productie, nu schimba insa cu nimic planurile conducerii din Romania de a deveni un furnizor de baza pentru Ungaria.

"Deocamdata, Carlsberg aprovizioneaza Ungaria din Polonia, Serbia si Bulgaria, insa in doi ani lucrurile se pot schimba, mai ales ca nu vor mai exista taxe", este de parere Shaine.

El spune ca a luat decizia de a construi la Bucuresti pentru a avea un control mai bun al productiei. "E un atu al companiei noastre, care poate controla mai bine intreaga activitate dintr-un singur loc. Ar fi fost mai greu sa avem o unitate a productiei, in momentul in care am fi avut doua fabrici", considera presedintele Tuborg. El precizeaza ca in tot acest proces are doua misiuni: una de a-i convinge pe actionari si cealalta de a convinge bancile sa participe la noua investitie Tuborg.

"A trebuit sa-i conving pe actionarii firmei ca decizia de a construi tot la Bucuresti era cea mai buna. Pe de alta parte, trebuie sa conving bancile, care ne vor finanta partial. Rezultatele noastre si conditiile de piata din prezent determina ca acest lucru sa fie mult mai usor decat in anii trecuti", este de parere Shaine.

In opinia lui, constructia unor noi linii de productie in cadrul fabricii pe care Tuborg o detine in Bucuresti are si un avantaj din punct de vedere al profitabilitatii.

"E mai rentabil sa construim aici, unde deja sunt asigurate toate detaliile privind infrastructura, iar terenul detinut ne permite aceasta extindere. Avantajul cand faci ceva greenfield consta in faptul ca poti gandi pe termen lung", a mai spus Shaine.

Potrivit reprezentantiilor Tuborg, compania mai detine o suprafata de 6,5 hectare, pe care vor fi construite noile facilitati. "Am decis sa construim un centru logistic si un nou centru de productie. Spatiul pe care-l avem este suficient pentru a ajunge la o capacitate de 2,3 milioane de hectolitri pe an", afirma Shaine.

Compania este cel mai mare exportator de bere premium din Romania, exporturile reprezentand 7-8% din cantitatea produsa. Principalele piete internationale pe care ajung produsele Tuborg Romania sunt Bulgaria, Serbia, Republica Moldova si Hong Kong.

Anul acesta exporturile au crescut cu 45% fata de 2004. "Exportul este o activitate destul de limitata, pentru ca nu ai atata siguranta. In afara contractelor pe termen lung, cu Republica Moldova, Bulgaria si Serbia, restul depind de oportunitatile pietei", mai spune Shaine. In opinia lui, optiunea pentru export nu e una strategica, ci ghidata de oportunitatile pietei.

Atat la nivel extern, cat si la nivel local, strategia Tuborg este de a avea marci pozitionate peste segmentul popular: "Nu vrem sa fim un jucator mai mare, ci mai selectiv. Planul nostru este de a avea o cota de piata de 10-12%", mai spune Shaine.

Compania este prezenta doar in segmentul premium si superpremium, prin marcile Skol, Holsten, Tuborg, Carlsberg, Guinness (importata). "Viitorul pe piata de bunuri de larg consum este concentrarea pe lucruri noi si sanatoase", adauga Shaine. El spune ca pe piata berii se poate vorbi despre o concurenta adevarata, nici un jucator neavand o cota mai mare de 30% din piata.

"Consumul de bere din Romania creste, chiar daca anul acesta din cauza vremii a fost doar o crestere moderata. Cred ca Romania va ajunge in cativa ani la un consum de 80 de litri de bere pe cap de locuitor, ceea ce reprezinta consumul mediu in Europa", spune Shaine. Deocamdata, consumul din Romania este de 64 de litri pe cap de locuitor anual.

Anul viitor, Tuborg va investi 15 milioane de dolari pentru prima etapa a programului de dublare a capacitatii de productie. "Vom creste productia cu 200.000-300.000 de hectolitri anual", a completat presedintele Tuborg.

In 2004, Tuborg Romania, filiala locala a danezilor de la Carlsberg, a inregistrat vanzari in crestere cu 11% in volum, pana la 975.000 de hectolitri, si cu 18% in valoare pana la 52 de milioane de euro. In acest an, Shaine estimeaza o cifra de afaceri cu 40% mai mare decat in 2005, pana la peste 72 de milioane de euro. dana.ciriperu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO