Companii

Sfatul petrolistilor pentru Guvern: Scadeti impozitul pe profit si tratati tara ca si cum ar fi o companie privata

Cum repornim economia - Sfatul petrolistilor pentru Guvern: Scadeti impozitul pe profit si tratati tara ca si cum ar fi o companie privata

Mariana Gheorghe, CEO al Petrom: Stimularea investitiilor in toate sectoarele si in special in infrastructura si dezvoltarea parteneriatelor public-private ar reprezenta o masura fireasca in contextul economic actual. La fel cum ar fi si scaderea impozitului pe profit. Reducerea TVA nu este o masura viabila pe termen foarte scurt deoarece ar accentua presiunea pe buget.

20.05.2009, 00:00 22

„Dezechilibrul bugetar si instabilitatea legislativa in ceea ce priveste masurile fiscale sunt cele mai grave probleme cu care se confrunta economia romaneasca acum. Sectorul privat are oricum probleme in a reactiona pentru a-si ajusta productia in fata unei scaderi a cererii. Schimbarile legislative cu efect imediat care vizeaza cresterea fiscalitatii creeaza un soc aditional. Mai mult, privind in perspectiva, raportul cost - beneficiu al unor asemenea masuri este greu de cuantificat", spune Mariana Gheorghe, directorul general executiv (CEO) al Petrom, cea mai mare companie locala care are in structurile sale peste 30.000 de angajati.

Potrivit acesteia, solutiile preconizate ar trebui sa faca parte integranta dintr-o strategie fiscala care sa asigure stabilitate pe termen mediu, strategie care, deocamdata, nu exista din punct de vedere operational.
Masuri sociale, efecte economice nule
„Stimularea investitiilor in toate sectoarele si in special in infrastructura si dezvoltarea parteneriatelor public-private ar reprezenta o masura fireasca in contextul economic actual. La fel cum ar fi si scaderea impozitului pe profit. Reducerea TVA nu este o masura viabila pe termen foarte scurt deoarece ar accentua presiunea pe buget. Este nevoie de realism atat in privinta planificarii veniturilor, cat si a cheltuielilor, iar alocarea resurselor financiare catre companii trebuie facuta cu atentie, astfel incat sa fie sustinute businessuri viabile pe termen mediu si lung", a mai precizat CEO-ul Petrom.
Compania continua sa fie afectata de scaderea dramatica a pretului barilului de petrol pe pietele internationale, raportand in primul trimestru al anului o cifra de afaceri de 3,03 miliarde de lei (711,57 milioane de euro), in scadere cu 18% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, si un profit net de 506 de milioane de lei (118,5 milioane de euro), cu 48% mai mic fata de primele trei luni din 2008.
„Masurile anticriza luate pana in momentul de fata s-au concentrat mai mult pe aspectele sociale. Ele au fost in general defensive si mai putin proactive, in sensul stimularii activitatilor economice sau crearii de noi oportunitati in mediul de afaceri. Efectele punerii in aplicare a masurilor de reducere a cheltuielilor bugetare nu sunt inca vizibile. Insa, decizia guvernului de a apela la FMI a avut un impact pozitiv asupra perceptiei investitorilor si implicit si asupra stabilitatii macroeconomice. Din moment ce acordul cu FMI necesita indeplinirea unor tinte trimestriale, abilitatea guvernului de a-si crea spatii de manevra este limitata", mai spune reprezentanta Petrom.
Tara mea, compania mea
Zsolt Szalay, country chairman al MOL Romania, companie cu afaceri de 592 de milioane de euro in 2008, al patrulea jucator local in functie de cota de piata, solicita din partea Guvernului un comportament cel putin la fel de riguros ca si cel pe care companiile il au in aceasta perioada.
„Cred ca actuala criza nu are vreun precedent si de aceea este foarte dificil sa dai verdicte absolute, in special cand vine vorba de planurile anticriza pe care ar trebui sa le aplice un guvern. Sper doar ca guvernul sa actioneze cel putin similar cu modul in care actioneaza orice companie, adica sa-ti asiguri eficienta costurilor la orice nivel, sa continui investitiile profitabile si pe termen lung, sa-si protejezi resursele Zsolt Szalay, country chairman al MOL Romania: Cred ca actuala criza nu are vreun precedent si de aceea este foarte dificil sa dai verdicte absolute, in special cand vine vorba de planurile anticriza pe care ar trebui sa le aplice un guvern. Sper doar ca guvernul sa actioneze cel putin similar cu modul in care actioneaza orice companie.strategice si sa limitezi pierderile cat de mult posibil", spune reprezentantul MOL Romania. Potrivit acestuia, ceea ce este absolut necesar de implementat este o politica de continuare a investitiilor majore ceea ce ar securiza locurile de munca, o politica fiscala pentru a sprijini intreprinderile mici si mijlocii, precum si masuri de spirjinire a sectorului industrial.
„Cred ca este de asemenea foarte important ca lucrarile de infrastructura sa fie continuate, pentru ca asa cum am mai spus, trebuie sa ne gandim la viitor si infrastructura unei tari este un angajament pe termen lung care poarta beneficii pe termen lung", mai spune Szalay.
 
Efectul de domino al blocajului creditelor
In ceea ce priveste sectorul in care activeaza, problemele cu care se confrunta companiile petroliere sunt aceleasi ca pentru toti jucatorii din economie.
„Principalele efecte ale crizei asupra sectorului de titei si gaze sunt scaderea dramatica a pretului titeiului si volatilitatea ridicata a acestuia, accesul si costul finantarii, reducerea cererii de produse petroliere si gaze si volatilitatea ridicata a ratei de schimb", spune Mariana Gheorghe, CEO-ul Petrom.
Si in ceea ce-i priveste pe reprezentantii MOL Romania, lucrurile stau mai mult sau mai putin similar.
„In mod evident criza creditarii a avut un impact dramatic asupra consumului si a generat un efect de domino la nivel global. Regiunea in care suntem noi prezenti si industria din care facem parte nu au scapat. Activitatea de creditare limitata a dus la o reducere semnificativa a activitatii economice. Mai mult, Romania trece printr-o perioada de recesiune, ceea ce adevereste ceea ce analistii spuneau inca de anul trecut: cresterea economica a Romaniei nu a avut baze solide. Pentru sectorul energetic, si mai ales pentru partea de comercializare a produselor petroliere acest lucru s-a tradus printr-o scadere a consumului din partea clientilor corporate din domenii precum transportul sau constructiile", mai spune reprezentantul MOL Romania.
Cifrele prezentate de Szalay exprima situatia grava cu care se confrunta sectorul transporturilor si al constructiilor.
„Expertii spun ca sectorul constructiilor trece prin cea mai severa criza din ultmii 90 de ani. Mai mult, partenerul nostru pe termen lung, Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) a declarat recent ca pana la sfarsitul anului unul din cinci transpotatori va da faliment, in timp ce alti experti cred ca in acest sector se va ajunge la o rata a falimentelor de 60%", mai precizeaza Szalay.
 
Strategii anticriza care merg... la companii
In ceea ce priveste strategiile pe care companiile le aplica pentru ele insele, atat Petrom, cat si MOL Romania au pus la punct masuri anticriza.
„In vederea protejarii fluxului de numerar al companiei impotriva potentialului impact negativ al scaderii pretului la titei, Petrom a apelat la instrumente de acoperire a riscului pentru a asigura veniturile din segmentul de explorare si productie, pentru aproximativ 40.000 bbl/zi in 2009", spune Mariana Gheorghe. Tocmai aceste instrumente au generat o treime din profitul inregistrat de companie in primul trimestru.
„Investitiile planificate ale Petrom sunt monitorizate si prioritizate in vederea reducerii lor la un nivel adecvat posibilitatilor financiare actuale si mediului economic problematic. Petrom continua sa investeasca in vederea modernizarii si restructurarii companiei, insa la un nivel redus fata de 2008. Printr-un program de finantare agreat in 2008, compania a contractat mai multe imprumuturi, care, impreuna cu creditul intragrup de la OMV si cash flow-ul generat de companie, asigura resursele necesare indeplinirii obiectivelor companiei pentru perioada 2009-2010", a mai precizat CEO-ul Petrom. Compania este singurul jucator din piata care a reusit in primul trimestru sa obtina vanzari mai mari, de aceasta data pretul fiind principalul factor de influentare in ceea ce priveste optiunea de cumparare a romanilor.
„Referitor la impactul crizei asupra cererii de produse petroliere, consideram ca investitiile din ultimii ani in modernizarea retelei de benzinarii, precum si cele care vizeaza calitatea produselor si a serviciilor dau roade, intrucat vanzarile noastre totale in marketing au crescut cu 12% in T1/09, comparativ cu aceeasi perioada din 2008", spune reprezentanta Petrom.
MOL spune ca un mare avantaj pentru companie este faptul ca nu are credite la banci, dar ca aceasta situatie economica ii face oricum sa revizuiasca in permanenta bugetele.
„Pe de alta parte, in Romania, afacerile trebuie sa se adapteze continuu la schimbari neasteptate si rapide ale cadrului legal, ceea ce are consecinte vizibile pentru procesul nostru de planificare. Ne-am dori sa vedem ca regulile jocului nu se schimba excat in mijlocul acestuia", a conchis reprezentantul MOL Romania.
Cinci propuneri anticriza
  • Stimularea investitiilor in toate sectoarele si in special in infrastructura
  • Scaderea impozitului pe profit
  • Reducerea TVA nu este o masura viabila pe termen foarte scurt
  • Alocarea resurselor financiare catre businessuri viabile
  • Guvernul trebuie sa actioneze ca o companie

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO