Companii

Şeful GSK România: Nu vindem divizia de distribuţie, suntem pe profit şi avem afaceri în creştere

Şeful GSK România: Nu vindem divizia de distribuţie, suntem pe profit şi avem afaceri în creştere

Autor: Cristina Roşca

07.04.2012, 16:47 854

"Pe piaţa locală de farma, volatilă şi dificil de navigat, am reuşit să ne creştem businessul pe toate segmentele şi am reuşit să obţinem la finalul anului trecut afaceri totale de 676 mil. dolari", spune Pascal Prigent, director general al GSK România, venit la conducerea operaţiunilor locale ale grupului britanic în urmă cu puţin peste un an.

Grupul GSK, unul dintre cele mai mari din domeniul farma din România, este împărţit în patru divizii GSK Farma, GSK Consumer Health Care, Europharm Distribuţie şi fabrica Europharm din Braşov.

GSK Farma a obţinut anul trecut afaceri de 151,8 milioane de euro, în creştere cu circa 11% comparativ cu anul anterior. Divizia de distribuţie a britanicilor, Europharm Distribuţie, a terminat 2011 cu o cifră de afaceri de 250 mil. euro, în creştere cu aproape 10%.

Un business mai mare au avut şi fabrica din Braşov, cu afaceri de circa 100 mil. euro, dar şi divizia de Consumer Health Care.

Orice are preţ

Europharm Distribuţie este singurul business pe care GlaxoSmithKline îl are în do meniul distribuţiei în Europa. La nivel mondial mai există un astfel de business în Algeria. "Divizia de distribuţie Europharm este pe creştere, este profitabilă şi am primit un rating bun de la clienţi. Putem spune astfel că avem un business sănătos şi nu simţim nevoia să vindem", spune Pascal Prigent. El recunoaşte însă că toate lucrurile au însă un preţ. La întrebarea ce ar face dacă ar primi o ofertă de vânzare el răspunde: "Depinde cât ne este oferit". El recunoaşte că această direcţie de business nu este aliniată la businessul principal, însă este utilă pentru a învăţa mai bine piaţa şi pentru a-i înţelege mai bine pe clienţi (farmacii şi spitale).

"În distribuţie marjele de profit sunt mai mici decât în farma. Cu toate acestea, businessul de distribuţie ne ajută şi nu avem în plan să vindem", explică Pascal Prigent.

Exportă în 80 de ţări

Britanicii deţin de asemenea în România o unitate de producţie la Braşov.

Fabrica Europharm din Braşov, cu afaceri de circa 100 de milioane de euro anul trecut, în creştere cu aproximativ 10% comparativ cu 2010.

"Circa 50% din producţia în volum de la Braşov merge la export în 80 de ţări. Anul trecut exporturile au fost uşor sub plafonul stabilit de noi, însă sperăm să creştem în 2012." Prigent explică însă că evoluţia exporturilor depinde de situaţia economică internaţională. Francezul venit la conducerea GSK România în ianuarie 2011 spune că România evoluează mai bine decât mai multe pieţe internaţionale, deşi şi pe plan local evoluţia este volatilă.

La fabrica de la Braşov britanicii produc medicamente pentru tratarea HIV, antidepresive şi generice. Jumătate din producţie ajunge pe piaţa locală, unde cele mai bine vândute medicamente ale GSK sunt Seretide şi Augmentin. Lor li se adaugă vaccinurile produse de compania britanică.

GSK are pe piaţa românească un portofoliu de 80 de produse, în peste 140 de forme de prezentare.

Extind capacitatea de producţie

Compania are în plan să majoreze capacitatea de producţie la Braşov, singura lor unitate de producţie din România.

"Vom investi în acest an 10 milioane de dolari la Braşov, bani ce vor merge către extin derea capacităţii de producţie", spune Prigent. Anul trecut compania a investit în Ro mânia şapte milioane de dolari. Prigent spunea la începutul anului că GSK a investit 7 milioane de dolari în producţia la nivel local, în fabrica GSK din Braşov, a două branduri ale GSK: Seroxat, tratament împotriva depresiei, şi Retrovir capsule, tratament pentru HIV. El mai spunea atunci că această investiţie permite companiei să crească exporturile fabricii într-un număr mai mare de pieţe, de la 50 de ţări la sfârşitul anului trecut la 80 de ţări în 2012.

Nu face estimări pentru 2012

Şeful GSK România refuză însă să facă estimări cu privire la 2012, pentru că spune că totul depinde de taxa claw-back. "Nu e vorba doar că această taxă poate fi mare, e vorba că nu ştim încă nimic. În aceste condiţii este dificil să stabileşti trenduri." GSK deţine pe piaţa locală 1.100 de angajaţi, cu 10% mai mulţi decât în anul anterior. Compania a făcut angajări la nivelul tuturor diviziilor - de la producţie şi distribuţie la farma.

"Cred că România trebuie să fie un exportator pe de-o parte şi un importator de talente pe de alta. Doar în ultima perioadă patru românce au reuşit să plece în Franţa şi Marea Britanie în cadrul GSK." El dă exemplul Mihaelei Ianoşev, promovată din poziţia de medical director în România pe o poziţie cu responsabilitate europeană la Londra. Tot la Londra au plecat şi Roxana Precu şi Crina Ancuţa.

Aceasta din urmă a plecat din România ca general manager în Serbia, iar de acolo a plecat în Marea Britanie ca director de marketing pentru un produs pe care compania îl va lansa în 2013. De asemenea, Alina Gruer a lăsat poziţia de group product manager în România pentru o poziţie pe marketing în Franţa.

"Aceşti români au fost promovaţi pentru că au demonstrat că pot obţine rezultate într-un mediu plin de provocări şi instabil, cum este cel din România." Şeful GSK România, venit la rândul său din Franţa, nu exclude posibilitatea de a aduce străini în cadrul businessului din România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO