Companii

Seful celei mai mari companii farmaceutice: Am putea primi felicitari daca ramanem la vanzarile din 2009

24.02.2010, 00:00 175

Intr-o prima etapa ar fi vorba despre patru produse, insa cifranu este definitiva. Medicamentele sunt din arii precumantibioticele sau antihipertensivele, dar compania anuntaseanterior planuri si pentru un medicament din urologie destinatexclusiv pietei germane.

"Cei care se ocupa de afaceri industriale in Praga (sediulZentiva - n.red.) au ca proiect un grad mai mare de utilizare acapacitatilor de productie din Romania. Exista alte medicamente acaror productie se va transfera in fosta fabrica Sicomed dininteriorul grupului. O sa incepem cu o serie de patru, dar nu erelevanta, pentru ca depindem de volumele acelor produse", a spusDan Ivan, 51 de ani, care este si presedinte al Consiliului deAdministratie al Zentiva.

Capacitatea totala de productie a fabricii din Romaniaeste de 100 de milioane de cutii, din care se utilizeaza circa64-70%.

Compania a devenit anul trecut cel mai mare jucator dinindustria locala de medicamente dupa integrarea operatiunilor salecu cele ale Zentiva intr-o tranzactie derulata la niveleuropean.

Interes pentru achizitii de produse sicompanii

"Acum suntem intr-o faza pilot care nu ridica semne de intrebareasupra viitorului proiectului, ci numai asupra inceputului lui.Viitorul pare mai luminos", a continuat Ivan.

In legatura cu medicamentul din urologie, Dan Ivan a spus catransferul de regula dureaza intre un an si un an jumatate,existand o faza pilot, si crede ca productia si exportul vor demarala inceputul anului viitor.

Planurile companiei prevad si relansarea brandului Gerovital pepietele din regiune "cat mai curand posibil", cereri pentru acestavenind aproape "saptamanal".

"Exista o echipa care se ocupa de toate reglementarile deautorizare si reautorizare a produsului. Pe vremuri a fostinregistrat in peste 30 de tari. Brandul nu are nevoie de foartemult ajutor si primim saptamanal cereri din strainatate. NevoiaGerovital este reprezentata mai degraba de dosare si inregistrari,de relatii comerciale si parteneri in alte state, mai ales inAsia", a spus Dan Ivan.

Zentiva produce brandul de medicamente care se elibereaza pebaza de prescriptie medicala Gerovital si care se foloseste intratamente anti-aging. Pe lista zonelor unde ar putea sa fieexportat se numara pe langa Asia, America Latina si Germania.

10% din vanzarile Europei Centrale si de Est se fac inRomania

Pentru umplerea capacitatii libere de productie, compania ia incalcul si achizitii de produse, dar pe de alta parte esteinteresata si de achizitia de producatori.

Potrivit datelor companiei de analiza si studii de piataCegedim, anul trecut Sanofi-Aventis, inclusiv Zentiva au avutvanzari de 815,7 mil. lei (194 mil. euro) si o cota de piata de10,1%. In legatura cu perspectivele pentru acest an, sefulcompaniei a spus ca exista cel putin patru "mari" variabile doardin domeniul farmaceutic care determina fiecare un alt scenariu.Acestea ar fi pretul medicamentelor, cursul de schimb, sistemul declaw-back si termenele de plata. "Cred ca am putea primi chiarmulte felicitari daca ramanem la nivel de 2009, cu diferente intreproduse evident", a mai spus Ivan.

Romania a generat 10% din vanzarile inregistrate deSanofi-Aventis in Europa Centrala si de Est (zona care includeGrecia si Cipru, dar nu include Austria) si care au atins 1,5-2mld. euro. La nivelul Europei vanzarile totale al gigantuluifarmaceutic au sarit de 10 mld. euro.

Daca anul trecut, in piata farmaceutica nu au existat cazuri defaliment sau insolvente mari, recent distribuitorul Montero aanuntat ca a solicitat sa intre in insolventa. Dan Ivan este deparere ca exista riscul unui efect de domino. Majoritateacompaniilor farmaceutice au spus ca au fost afectate de prelungireatermenelor de plata de anul trecut.

Adaosurile la medicamentele fara reteta sunt si de200%

"OTC-urile (medicamentele care se elibereaza fara reteta -n.red.) au circa 15% din piata farmaceutica, aceasta fiind singurametoda de finantare a farmaciilor. (...) Faptul ca exista preturilibere nu ajuta pacientul. Exista preturi nereglementate la toatecele trei verigi ale acestui lant: producator, distribuitor sifarmacie. Sunt preturi care ajung la raft si la 180%-200% dinpretul de producator", mai spune Ivan.

Pe piata locala Sanofi-Aventis functioneaza in patru divizii:una de generice (Zentiva), una de consumer health care, una decercetare - dezvoltare (R&D) si una de vaccinuri.

Produsele cu cele mai mari vanzari din portofoliul companieisunt Taxoter si Plavix (pentru divizia de cercetare-dezvoltare),Algocalmin si No-Spa (pentru divizia de OTC-uri) si Simvacard(generice). Ivan spune ca, potrivit datelor Cegedim, compania aretrei produse in topul celor mai vandute 20 de medicamente: Taxoter,Plavix si Algocalmin.

Anul trecut la fabrica din Bucuresti au fost derulate investitiide circa 2 mil. euro, nivel care se va mentine constant si anulacesta. Intrebat daca grupul ar vrea sa delisteze Zentiva de peBursa din Bucuresti, Ivan a spus ca "managementul local nu esteimplicat".

Compania s-a mutat anul acesta intr-o cladire de birouri pestrada Izvor, anterior sediul Sanofi-Aventis fiind in cladireaMillennium Business Center, distrusa partial de un incediu varatrecuta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO