Companii

Scumpiri mai mari decât în Germania: de ce costă benzina cu 9% mai mult?

24.06.2010, 23:06 72

În prima jumătate a anului, preţurile la benzină şi motorină aucrescut pe piaţa locală cu 9,2%, respectiv cu 12,5%, în euro,potrivit statisticilor europene, scumpirile repetate fiind dealtfel singura soluţie rămasă la îndemâna petroliştilor pentru a-şisusţine afacerile. Scumpirile sunt chiar mai mari comparativ cuunele ţări precum Franţa, Germania sau Spania, care sunt obligatesă importe cea mai mare parte a petrolului pe care îl consumă, încomparaţie cu România care poate să-şi acopere mai bine de jumătatedin cererea internă de petrol prin producţia locală.

În lei, creşterile de preţ de la începutul anului au fost de10,8% în cazul benzinei şi de 15% pentru motorină, potrivitpreţurilor de referinţă ale Petrom.

Astfel, de exemplu, benzina s-a scumpit în Franţa cu 8,7%, înGermania cu 8,4%, în Italia cu 7,5% în timp ce la vecinii dinUngaria creşterea de preţ a fost de 6%. În cazul motorinei, Spaniaa avut o scumpire de 11,3%, Germania de 10,6%, Italia de 10,2%, iarUngaria de 7,3% de la începutul anului şi până acum.

Cu toate acestea, carburanţii comercializaţi pe piaţa localăsunt printre cei mai ieftini din Uniunea Europeană, singura ţarămai ieftină decât România fiind Bulgaria.

Creşterile de preţ vin în contextul în care potrivit jucătorilordin piaţă, cel puţin în primele trei luni ale anului scăderile devolume înregistrate pe partea de retail au fost în jurul a 10%,nivel mai mare comparativ cu perioada similară a anului trecut. Maimult, potrivit celor mai recente estimări ale jucătorilor dinpiaţă, nici în perioada următoare nu sunt văzute posibilităţi decreştere în contextul măsurilor de austeritate luate de Guvern careprevăd reducerea salariilor bugetarilor cu 25% şi a pensiilor şiajutorului de şomaj cu 15%.

"Petrom de exemplu, companie care se baza pe clienţii cuvenituri mici şi medii, va fi afectată pentru că tocmai aceastăpătură de clienţi va fi lovită de scăderea veniturilor. Companiilecare se adresează clienţilor cu venituri mari, cum este cazul MOLsau OMV, este posibil să nu resimtă atât de puternic şocul acestorreduceri", spun specialiştii din piaţă.

De altfel, datele raportate de Petrom pentru primele trei luniale anului, arată că cel puţin pe partea de retail volumele vândutede companie au fost cu 9% mai mici comparativ cu perioada similarăa anului trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO