Companii

Romaqua: Intrarea pe segmentul mediu ne va duce cota de piata la 30%

Romaqua: Intrarea pe segmentul mediu ne va duce cota de piata la 30%

Adrian Teslovan, director de marketing la Romaqua

30.06.2006, 13:55 511

Adrian Teslovan, directorul de marketing al Romaqua, producatorul brandului Borsec, spune ca isi va consolida pozitia pe piata in perspectiva aderarii prin intrarea in segmentul mediu de pret.
Romaqua, cel mai mare producator de apa minerala de pe piata romaneasca, potrivit unor studii citate de grup, si-a propus pentru acest an transformarea brandului local Stanceni intr-un brand national, prin largirea acoperirii teritoriale.
"Primul obiectiv pentru Stanceni este atingerea gradului de acoperire pe care il detine in prezent apa minerala Borsec, primul nostru brand", a afirmat Teslovan.
Apa minerala carbogazoasa Stanceni, imbuteliata in bidoane de 2 litri, vine ca si completare la portofoliul Borsec, care nu include bidoane de 2 litri decat pentru apa minerala plata. In plus, cele doua branduri se incadreaza in segmente diferite de pret, Borsec fiind pe segmentul premiun, iar Stanceni pe cel mediu.
Planurile companiei prevad vanzari de minimum 35 de milioane de litri de apa minerala Stanceni in acest an, dintr-un total de 290 de milioane de litri ce vor fi produsi.
"Stanceni va fi un guerilla brand, va incerca sa castige cat mai mult din cota de piata a concurentilor sai directi, deoarece piata nu ne ofera decat o crestere estimata la 5-10% anul acesta", a mai spus Teslovan.
Distributia Borsec la nivel national se realizeaza prin intermediul a 60 de companii specializate pe acest tip de servicii, iar pentru aprovizionarea clientilor mari (key-accounts) Romaqua foloseste propriile mijloace de transport.
"In plus, largirea portofoliului de produse cu acoperire nationala cu apa minerala Stanceni ne va dezvolta si mai mult sistemul de distributie", a adaugat Teslovan.
Compania are in prezent o acoperire de 80% a mediului urban si de 70% a celui rural.
In prezent, Romaqua detine o cota de 25% din piata apei minerale, potrivit unor studii realizate de agentia de cercetare de piata CSOP in primele 5 luni ale anului.
Reprezentantii companiei estimeaza o crestere a cotei de piata pana la 30% in acest an. Investitiile pe care grupul Romaqua le-a realizat in ultimele 18 luni totalizeaza 10,5 mil. euro si au vizat cresterea capacitatii de imbuteliere a apelor minerale in unitatea de productie de la Borsec si constructia unei noi fabrici in localitatea Stanceni, unde se afla a doua sursa de apa exploatata de companie.
Productia in fabrica de la Stanceni a inceput in luna mai a acestui an, insa inaugurarea oficiala a fabricii va avea loc in iulie. Resursele financiare utilizate pentru investitii au fost atat proprii, in proportie de 50%, cat si resurse atrase.
Capacitatea de productie a grupului a fost dublata in urma acestor investitii, astfel incat pentru acest an reprezentantii asteapta un volum al productiei de apa minerala de aproximativ 290 mil. litri.
Cu toate acestea, capacitatea actuala este insuficienta pentru acoperirea cererii de pe pietele externe.
"In urmatorii 5 ani ne vom dubla capacitatea existenta de imbuteliere a apelor minerale, ca urmare a consolidarii pozitiei pe piata interna, dar si pe pietele externe", a precizat Teslovan.
In prezent, Romaqua exporta apa minerala Borsec in 14 state, dintre care Ungaria, Israel, Taiwan, 7 state din America. Exporturile reprezinta aproximativ 2% din cifra de afaceri a grupului.
"Pietele pe care exportam nu le alegem noi, primim solicitari numeroase din partea importatorilor straini, in urma participarii noastre la targurile internationale de profil", a mai mentionat Teslovan.
El a mai spus ca dupa integrare produsele Romaqua vor deveni mai competitive pe pietele comunitare.
"Pe de alta parte, integrarea Romaniei in UE va aduce si noi provocari pentru jucatorii deja prezenti pe piata autohtona, de aceea este indicat sa ne consolidam pozitia si in Romania", a mai afirmat Teslovan.
El a previzionat o crestere maxima de 50% a vanzarilor de apa minerala in sezonul de vara, ca urmare a caniculei. Apa minerala este un produs cu sezonalitate ridicata, inregistrand scaderi importante in consum pe perioada iernii si cresteri spectaculoase in sezonul cald.
"Canicula trebuie sa dureze minimum doua saptamani pentru a genera o crestere semnificativa a vanzarilor de apa minerala", a precizat Adrian Teslovan.
Segmentul apei minerale aduce 66% din cifra de afaceri a grupului, restul fiind reprezentat de bauturi racoritoare (30%) si cafea (4%). Compania se va concentra anul viitor pe cresterea capacitatii de productie pentru sucuri, avand programate investitii in unitatea detinuta la Busteni.
Portofoliul Romaqua cuprinde, pe langa apa minerala, bauturile racoritoare Giusto, Brifcor si Quick Cola, precum si cafeaua Metropolitan.
Grupul a realizat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 48 mil. euro (175 mil. lei), in crestere cu 70% fata de anul precedent. Romaqua are in prezent 1.000 de angajati, cu 20% mai mult decat la sfarsitul anului 2004.
Grupul Romaqua este detinut in proportie de 98% de Romaqua Holdings SA avand capital integral romanesc, restul de 2% apartine micilor actionari printre care se numara si angajati ai companiei. Principalii competitori ai grupului pe piata apelor minerale sunt European Drinks cu Izvorul Minunilor, Coca-Cola HBC cu Dorna, QAB cu Roua Muntilor si Perla Harghitei.
Consumul anual de apa minerala in Romania este estimat de jucatorii din piata la aproximativ 34 de litri pe cap de locuitor, mult sub media Uniunii Europene, de 140 de litri pe cap de locuitor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO