Companii

Romanii dau 12 mil. euro pe produse de protectie solara

Romanii dau 12 mil. euro pe produse de protectie solara

Andreea Mihai, director de marketing al Carrefour: Pana acum vanzarile produselor de protectie solara sunt pe trend pozitiv, in luna iunie, in numar comparabil de magazine, inregistrand o crestere de 8%-10% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

15.07.2009, 11:20 142

Cu cresteri de 20% de la debutul sezonului estival in farmacii si de 10% in retailul traditional, vanzarile produselor de protectie solara, o piata estimata la 12 mil. euro anual, resimt criza economica mai putin comparativ cu alte produse sezoniere.
Desi nu se poate vorbi inca de o scadere pe aceasta nisa, ratele de crestere anuntate pana acum sunt la mai putin de jumatate fata de anii precedenti, cand majorarile se duceau pana la 80%. Daca vanzarile de produse pentru protectie solara se mentin pe crestere, mai putin norocosi sunt jucatorii din alte domenii. In retail, spre exemplu, vanzarile de aparate de aer conditionat, o alta nisa sezoniera, se inscriu in tendinta generala de scadere manifestata de la inceputul anului.
Incepand din aprilie, supermarketurile si farmaciile organizeaza rafturi speciale pentru produsele de protectie solara, insa varful vanzarilor se atinge abia in iulie - august. In conditiile scaderii semnificative a bugetelor de vacanta, reprezentantii companiilor spun ca se remarca o preferinta pentru produsele ieftine.
„Din clasamentul celor mai bine vandute putem spune ca brandurile cu vanzarile cele mai mari sunt cele care au preturile mici", spune Andreea Mihai, director de marketing al Carrefour Romania
La nivelul vanzarilor Carrefour, s-a bugetat pentru acest an o majorare cu 30% a vanzarilor pe acest segment fata de sezonul trecut.
„Pana acum vanzarile produselor de protectie solara sunt pe trend pozitiv, in luna iunie, in numar comparabil de magazine, inregistrand o crestere de 8%-10% fata de aceeasi perioada a anului trecut", a mai spus Mihai.

Produsele noi maresc vanzarile in farmacii
O evolutie mai buna a fost insa raportata la nivelul farmaciilor, unde procentul de crestere este de 20% de la inceputul anului. Sensiblu, spre exemplu, explica acest avans prin noi produse in portofoliu, cresterea vizibilitatii la raft si oferte la cumpararea unui produs.
„In iunie Sensiblu a desfasurat in trei judete (Galati, Constanta si Bacau) timp de doua zile, puncte mobile de dermoanaliza, unde cei interesati au beneficiat gratuit de consultatii personalizate din partea unui medic, pentru determinarea factorului de protectie solara optim, precum si pentru depistarea eventualelor formatiuni cutanate maligne. Din 1.000 de persoane testate, mai mult de un sfert aveau probleme dermatologice", a spus Andreea Pata, senior brand manager non-pharma al companiei Sensiblu.
O evolutie similara a fost inregistrata si de Help Net, unde interesul pentru acest tip de produse a inceput in luna mai. „Vanzarile pe segmentul produselor de protectie solara in lunile mai si iunie 2009 au inregistrat o crestere de peste 30% fata de aceeasi perioada a anului trecut", a spus Isabelle Iacob, director general al Help Net.
Vanzarile de creme pentru protectie solara prin intermediul farmaciilor nu resimt criza economica, gamele pe care aceste unitati le construiesc nefiind comercializate prin intermediul supremarketurilor.

Protectia solara, 10% din cosmetice
Medicii dermatologi recomanda evitarea expunerii la soare la amiaza si folosirea cremelor de protectie cu factor mare„Pacientii constienti de pericolul real al expunerii la soare fara protectie au inceput sa aleaga mai ales dermatocosmetice. Vanzarile cele mai mari le inregistreaza produsele in valoare de 40-50 de lei", mai spune Isabelle Iacob de la Help Net.
La nivelul Sensiblu, cele mai vandute sunt produsele dermocosmetice din segmentul mediu: Avene, Vichy, La Roche Posay, Eucerin, Bioderma, Ivatherm.
„De la an la an consumatorii sunt mai educati in ceea ce priveste protectia solara si se intereseaza mai mult despre factorul de protectie recomandat, despre produsele potrivite pentru copii, s.a. De asemenea, a crescut numarul barbatilor care se preocupa de protectia solara, (...) avand in vedere faptul ca in randul barbatilor incidenta cancerului de piele este mai ridicata decat in randul femeilor", a spus Andreea Pata, de la Sensiblu.
La nivelul Sensiblu, produsele de protectie solara reprezinta 10% din totalul veniturilor inregistrate de produse cosmetice. La nivelul pietei farma in general vanzarile de cosmetice sunt de aproximativ 20% din total.
Sensiblu a inregistrat anul trecut vanzari de 154,8 mil. euro, in crestere cu 27% comparativ cu 2007.
Daca retailerii isi contabilizeaza deja castigurile generate de produsele de protectie solara, producatorii sunt mai precauti.
„Pana acum s-a umplut piata, dar vanzarile se realizeaza dupa 15 iulie. Am relansat gama de produse solare conform recomandarilor UE. La nivel mondial, producatorii de produse solare trebuie sa poarte o responsabilitate mai mare ca pana acum", a spus Andreea Cremenescu, director de marketing al Elmiplant.
Ea afirma ca din 2009 s-a interzis sa se mai scrie protectie totala" pe eticheta pentru ca oamenii sa fie constienti ca niciun produs nu te poate proteja total.
„Mai mult sunt recomandari ca pe eticheta sa scriem ca trebuie evitata expunerea la soare in timpul pranzului, protejati copiii mici, ca trebuie purtate sapca si ochelari", adauga Cremenescu.
In general, cantitatea folosita de crema de protectie solara este insuficienta.
„De exemplu la un corp de 60 kg este nevoie de 6 lingurite pline de produs, pentru ca aplicat in cantitati insuficiente, isi pierde din proprietati", mai spune ea.

Nivelul de ultraviolete, in crestere
Cresterea nivelului de ultaviolete (UV) a determinat Administratia Nationala de Meteorologie (ANM) sa lanseze o harta a radiatiilor UV actualizata zilnic. Astfel, potrivit site-ului, mare parte din teritoriul Romaniei se afla la nivelul de radiatii rosu, cuprins intre 8 si 10, considerat foarte mare.
Medicii dermatologi recomanda evitarea expunerii la soare la amiaza si folosirea cremelor cu factor de protectie intre 20 si 30. Irinel Nedelcu, medic primar dermatolog, spune ca acesta este primul an in care apar atentionari cu privire la gradul de crestere a radiatiilor ultraviolete.
„Expunerea la soare, pe langa faptul ca imbatraneste prematur pielea, poate determina aparitia tumorilor", afirma Nedelcu.
Potrivit datelor Ministerului Sanatatii citate de Nedelcu, numarul cazurilor de cancer la piele a crescut de opt ori in ultimii 20 de ani.
Potrivit datelor companiei de analiza si studii de piata Cegedim Romania, piata produselor care trateaza afectiuni dermatologice a atins 33,4 mil. euro in primele cinci luni ale acestui an, in scadere cu 4,4% comparativ cu perioada similara a anului trecut.
Producatorii de cosmetice spun insa ca piata produselor de protectie solara genereaza doar 2-3% din vanzarile totale de cosmetice, adica in jur de 12 mil. euro, raportat la o piata de 600 mil. euro.

Cum merg vanzarile produselor de protectie solara

  • in farmacii vanzarile au crescut cu 20% in sezonul estival;
  • in retailul traditional, avansul este de 8-10%;
  • cele mai mari vanzari sunt cele din segmentul mediu, cu pret intre 40 si 50 de lei;
  • la nivelul farmaciilor produsele de protectie solara reprezinta 10% din totalul veniturilor inregistrate de produse cosmetice;
  • producatorii sunt precauti in ceea ce priveste estimarile pentru acest an.

Piata, in urma cu doi ani

  • cresterile erau de pana la 80% in sezonul estival;
  • 80% vanzarile anuale pe acest segment se derulau in lunile de vara;
  • produsele de protectie solara reprezentau cel mai dinamic segment al pietei cosmeticelor;
  • piata manifesta o tendinta de crestere mai puternica pe segmentul produselor cu factor de protectie mare;
  • pentru producatorii precum Oriflame, vanzarile generate de acest segment erau de aproximativ 0,5 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO