Companii

Românii cheltuie 20 de milioane de euro pe haine şi pantofi de lux, jumătate în străinătate

Românii cheltuie 20 de milioane de euro pe haine şi...

Autor: Cristina Roşca

12.10.2013, 16:41 830

Românii dau anual 20 de milioane de euro pe haine, pantofi şi genţi de lux, jumătate din sumă fiind cheltuită local şi jumătate în magazinele din străinătate, în capitale ale modei precum Paris sau Milano, estimează Srdjan Kovacevic, antreprenorul care a pus primele cărămizi la construcţia industriei luxului din România. Astăzi el deţine la Bucu­reşti monobrandurile Max Mara, Ermenegildo Zegna, Coccinelle, Marella şi Emporio Armani.

„Estimez că românii cheltuie în total 20 de milioane de euro pe haine şi accesorii de lux. Concurenţa pe piaţă este puternică, însă sunt atât branduri cu potenţial, cât şi branduri fără potenţial.“ Piaţa locală este însă mult mai mică decât „surorile“ sale din state precum Ucraina, Polonia sau Cehia. În Cehia brandurile au fost atrase de numărul mare de turişti, în timp ce în Ucraina au mers pentru că numărul de milionari în euro este mai mare decât în alte state din regiune.

În România nu sunt mulţi turişti (două milioane la nivel naţional faţă de şapte milioane doar în Praga) însă există antreprenori care au renunţat să mai facă shopping peste graniţe pentru a ajuta industria locală de lux. Andreea Altay, acţionar în cadrul magazinelor de lux Victoria 46 şi Day& Night, spunea recent că anterior făcea shopping în străinătate însă astăzi alege magazinele din România, atât cele în care este acţionar, cât şi altele.

Sub călcâiul crizei

Piaţa locală de lux cuprinde pe lângă haine şi încălţări şi bijuterii, ceasuri şi bolizi de lux, maşini cu preţuri de peste 100.000 de euro, iar valoarea sa este estimată la 100 de milioane de euro de jucătorii din piaţă.

Deşi targetează persoanele care nu au resimţit la fel de puternic criza în portofele, industria de lux nu a fost nici ea pusă la adăpost de scăderile din consum, iar martore pentru această situaţie stau spaţiile goale de pe Calea Victoriei, principala arteră de shopping de lux a României. Andrei Alecu, unul dintre acţionarii Hugo Boss în România, spunea recent că piaţa de lux a scăzut anul trecut cu 10-15% comparativ cu 2011. Declinul s-a simţit atât la nivelul numărului de clienţi, cât şi la valoarea bonului de casă. Mai mult, nici pentru acest an nu vede schimbări majore.

Tocmai în această perioadă însă unii antreprenori caută să îşi dezvolte businessul profitând de chiriile mai mici şi de spaţiile-cheie lăsate goale de brandurile răpuse de criză.

Citiţi continuarea articolului aici

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.10.2013

ZF Corporate este serviciul specializat de ştiri cu plată al Ziarului Financiar. Pentru a putea citi aceste ştiri trebuie să vă abonaţi la ZF Corporate sau la unul din cele 12 fluxuri ale sale, profilate pe sectoare de activitate (Bănci, Retail, Imobiliare şi altele). Detalii de abonare la ZF Corporate: Alexandru Matei (tel. fix: 0318.256.286, tel. mobil: 0766.606.994) sau trimiteţi un email cu datele dumneavoastră de contact prin care solicitaţi informaţii şi abonare la adresa alexandru.matei@zf.ro sau stefan.paraschiv@m.ro. Veţi fi contactat în maximum o oră.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO