Companii

Rocar merge mai bine, dar n-o vrea nimeni

05.12.2002, 00:00 113

Si ultima incercare de privatizare a producatorului de autobuze Rocar Bucuresti s-a soldat cu esec, chiar daca situatia companiei este mai buna decat anul trecut: au plecat mai mult de 500 de angajati, iar pierderile vor fi de aproape zece ori mai mici la sfarsitul anului. Datoriile raman insa ridicate.
La a treia incercare de vanzare, Autoritatea pentru Privatizare nu a primit nici o oferta pana marti, 3 decembrie (termenul final), pentru preluarea pachetului majoritar de actiuni de la Rocar, Inainte de lansarea anuntului, oficiali ai institutiei declarau ca de uzina bucuresteana s-au aratat interesati "doi investitori importanti", dintre care unul este foarte puternic si detine o fabrica in Europa pentru producerea autovehiculelor Volvo, fara sa precizeze numele acestor companii.
"Rocar e mult mai atractiva decat in urma cu cateva luni, dar miscarile sociale au lasat urme adanci in mintea investitorilor", a declarat pentru Ziarul Financiar directorul general al societatii, Eugen Bujoreanu. Muncitorii de la Rocar au protestat de nenumarate ori fata de intarzierea platii salariilor si lipsa comenzilor, inclusiv prin blocarea unor artere de circulatie din Capitala.
El spune ca Rocar a reusit sa iasa din faliment in urma instituirii procedurii de administrare speciala, dar ca societatea a inceput sa plateasca din datoriile catre furnizori si bugetul de stat. "Din luna mai, nu am mai inregistrat nici un fel de datorii catre terti si am platit o mica parte din datoriile catre bugetele de asigurari sociale si sanatate", afirma Bujoreanu.
La ora actuala, datoriile totale ale Rocar se cifreaza la circa 500 de miliarde de lei (14,9 mil. $). Societatea estimeaza ca va incheia anul cu pierderi de 17 miliarde lei (peste 500.000 $), fata de pierderi de 136 miliarde lei (4,6 mil. $) inregistrate in 2001.
Rocar avea la data de 30 iunie 2002 datorii totale in valoare de 470,4 miliarde de lei.
"La sfarsitul lunii septembrie, aveam comenzi de 100 miliarde lei (circa 3 mil. $). Fata de un potential de vanzare de 2.000 de autobuze pe an pe piata romaneasca, Rocar are insa comenzi mici", spune Bujoreanu.
Regia Autonoma de Transport din Cluj Napoca a incheiat cu Rocar cel mai important contract al uzinei semnat in ultima perioada, in valoare de 557.000 de dolari, pentru livrarea a cinci troleibuze.
Directorul general al Rocar crede ca anul viitor uzina isi va gasi un cumparator. "Cred ca chiar in primele luni vom asista la o privatizare reala, cu un partener important", sustine Bujoreanu. Potrivit acestuia, investitorul care va prelua Rocar va avea posibilitatea sa livreze autobuze nu numai pe plan intern, ci si pe piata Europei Centrale si de Est.
Pe langa APAPS, care detine 67,46% din capitalul social al Rocar, actionari ai societatii mai sunt SIF Muntenia, cu o cota de 0,0005% si persoane fizice, care detin 32,5% din actiuni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO