Companii

Robert Wessman, Actavis: Tintim unul dintre primele trei locuri din industria farmaceutica locala

Robert Wessman, Actavis: Tintim unul dintre primele trei locuri din industria farmaceutica locala

Click pentru imaginea marita

01.05.2007, 16:52 71

La sfarsitul lunii martie a anului trecut, grupul Actavis, unul dintre primii zece producatori de medicamente generice din lume, anunta achizitia Sindan pentru aproape 150 mil. euro. Primul contact cu reprezentantii Actavis l-a avut Laurentiu Scheusan, pe atunci directorul de marketing si de vanzari al companiei, la o conferinta desfasurata la Praga, in noiembrie 2005 unde printre invitati s-a aflat si echipa islandezilor din Bulgaria.
"Am primit atunci un e-mail de la un coleg din Bulgaria, in care imi povestea despre aceasta companie de medicamente oncologice din Romania. Ulterior am luat legatura cu fostii proprietari, care deja lucrau cu adviseri pentru vanzare", a povestit Robert Wessman, presedinte si CEO al grupului Actavis intr-un interviu acordat Ziarului Financiar.
Insa cei de la Actavis nu erau singurii dornici sa-si treaca in portofoliu unul dintre cei mai mari producatori de medicamente oncologice din Europa de Est. Iar pentru un antreprenor care dezvoltase singur afacerea imediat dupa Revolutie trebuia sa existe garantia unei continuitati a businessului. Islandezii au fost ultimii care au intrat in negocierile pentru Sindan si, cu toate acestea, pretul si garantiile oferite au fost agreate de Dan Stoicescu, fondatorul Sindan.
"Oferte erau de asemenea si de la alti concurenti. Fostii proprietari au vazut insa ca avem posibilitatea sa extindem portofoliul de oncologice al Sindan la nivel mondial", spune Robert Wessman.
Procesul de due-dilligence fusese demarat la sfarsitul anului 2005, iar faptul ca au intrat ultimii in negocieri nu a fost un dezavantaj. "Cand echipa din Bulgaria mi-a spus ca fabrica de aici respecta normele UE, a devenit ceva ce ne doream foarte tare, cu atat mai mult cu cat nu aveam in portofoliu produse oncologice", marturiseste Wessman.
La nivel mondial, pe segmentul de generice sunt putine companii care detin medicamente oncologice, una dintre acestea fiind Teva, liderul pietei mondiale a genericelor. "Am realizat atunci ca achizitionand Sindan am putea deveni unul dintre principalii jucatori pe acest segment. Ne-am canalizat toate eforturile pentru aceasta achizitie", a spus Wessman.
Seful islandezilor se implica personal in procesele de due dilligence pentru firmele pe care le targeteaza, lucru care s-a intamplat si in cazul Sindan. Cu toate acestea, cum au fost negocierile pentru producatorul roman?
"Am fost favorizati de faptul ca in trecut am cumparat 26 de companii si am facut peste 100 de procese de due-dilligence, astfel incat nu am avut nevoie de adviseri, iar de obicei ne folosim de propria echipa pentru a evalua o companie", marturiseste Wessman. El spune ca nu a petrecut foarte mult timp in Romania, insa suficient pentru a-l cunoaste pe Dan Stoicescu. La momentul la care au fost demarate negocierile pentru achizitia Sindan, seful Actavis spune ca nu urmarea si alte achizitii in Romania.
Un alt deal important era in derulare in aceeasi perioada, insa Wessman spune ca negocierile au fost intr-o oarecare masura usurate de acest lucru, deoarece majoritatea celor interesati de Sindan se interesau si de cealalta tinta.
"Finalizarea oricarui deal, negocierile, detaliile iti aduc dureri de cap. Insa din multe puncte de vedere achizitia Sindan a fost lejera pentru noi", spune seful grupului Actavis.
Deal-ul cu Sindan a fost semnat la un multiplu de 8,6 de EBITDA (profit operational). "Am fost foarte transparenti inca de la inceput si in ceea ce priveste pretul, si in ceea ce priveste planurile pe care le avem, astfel incat nu am schimbat deloc cifrele. Am mentinut aceeasi valoare inca de la inceput", spune Wessman.
O alta tranzactie realizata de Actavis anul trecut s-a incheiat la un multiplu de 9,5 de EBITDA. Multiplii s-au schimbat mult in ultimii ani. Au devenit aceiasi in orice parte a lumii. Bineinteles ca nu poti sa aplici acelasi multiplu oriunde te duci in lume. Cu toate acestea noi nu am evaluat nicio companie la un multiplu de EBITDA mai mare de zece", spune Wessman.
Primul pas dupa achizitia Sindan a fost numirea unui nou country manager in persoana lui Laurentiu Scheusan. Au urmat apoi demararea procedurilor pentru inregistrarea produselor Sindan in Europa si SUA si punerea bazelor unei echipe comerciale de retail.
"Practic, procesul de integrare a fost coordonat de echipa locala condusa de Laurentiu Scheusan, care a colaborat cu o echipa a noastra", isi aminteste Robert Wessman
Ultima etapa a procesului de integrare s-a consumat saptamana trecuta, o data cu schimbarea numelui producatorului local in Actavis. Islandezii au dorit sa lase o perioada de tatonare pana sa faca acest pas, intrucat activau pe o piata pe care Sindan era un brand puternic, si pe care ei o numesc "branded market".
"Cand avem de-a face cu o astfel de piata, incepem sa promovam compania ca parte a grupului Actavis, pentru a familiariza piata cu numele, iar abia apoi, ca un al doilea pas, schimbam denumirea", spune directorul executiv al Actavis.
In ceea ce priveste planurile postachizitie, Actavis vizeaza investitia intr-o noua unitate de productie cu o valoare de aproximativ 35 mil. euro. Finalizarea ar urma sa aiba loc in 2010 si ar putea dubla numarul angajatilor Actavis din Romania pana la peste 600 de persoane. Intre timp echipa locala sondeaza piata pentru achizitia terenului.
In 2006, Sindan a raportat vanzari de 95 mil. euro, din care 10 mil. euro au mers la export. Tinta companiei pentru acest an o reprezinta realizarea unui nivel al exporturilor de 15 mil. euro.
In ceea ce priveste evolutia cifrei de afaceri a companiei aceasta s-ar putea dubla pana in 2009 la peste 200 mil. euro.
"Cred ca piata din Romania este similara cu altele din regiune, iar din punctul de vedere al marketingului si al promovarii evolueaza foarte rapid. Creste mai repede decat alte state vestice, datorita noilor medicamente care sunt inregistrate acum. Vedem un potential enorm aici", spune Robert Wessman.
Actavis Romania vizeaza o cota de piata de 2,5% pe segmentul producatorilor in 2007, fata de 2% la finalul anului trecut. Separat de Sindan, vanzarile produselor Actavis au atins 2,5 mil. euro anul trecut. Islandezii au lansat 7 produse pe piata locala, in timp ce in acest an vor sa pluseze cu alte 17 produse noi. Este vorba de medicamente destinate afectiunilor sistemului nervos central, sistemtului cardiovascular si de cele care fac parte din clasa terapeutica de produse antiinfectioase (antibiotice), precum si de OTC-uri (medicamente care se elibereaza fara prescriptie medicala).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO