Companii

Retailerul polonez Emperia Holding, cu afaceri de peste 1 mld. euro, va intra pe piata locala

12.11.2007, 23:14 36

"In Romania am putea intra fie prin achizitii, fie prin proiecte greenfield. In acest moment analizam piata si urmeaza sa decidem daca vom intra la sfarsitul anului", au declarat reprezentantii Emperia Holding.
Grupul, denumit anterior Eldorado, detine in prezent mai multe lanturi de magazine de proximitate si supermarketuri, precum si magazine cash & carry, avand branduri diferite, si companii de distributie a bunurilor de larg consum. In Polonia, Emperia Holding este unul dintre retailerii nationali care au rezistat ofensivei marilor jucatori internationali precum Tesco, Carrefour sau Metro.
Doua dintre retelele sale de comert sunt dezvoltate in sistem de franciza, avand peste 500 de magazine.
Piata romaneasca este in continuare atractiva pentru investitori din comertul cu bunuri de larg consum, dupa cum o demonstreaza planurile de expansiune ale jucatorilor. Carrefour a achizitionat recent reteaua independenta de supermarketuri Artima pentru 55 mil. euro, in timp ce grupul francez Louis Delhaize analizeaza posibilitatea de a-si aduce in Romania si divizia de magazine de proximitate Match, dupa ce a intrat pe segmentul hipermarketurilor (cu Cora) si al discounterelor (cu Profi). In plus, germanii de la Schwartz, care detin reteaua de hipermarketuri Kaufland, au planificat investitii pentru a aduce divizia de discount Lidl pe piata romaneasca. "Am putea vedea alte 2-3 intrari ale unor jucatori mari in urmatorii ani, deoarece piata isi pastreaza atractivitatea. Focusul retailerilor internationali s-a mutat catre tarile nou intrate in Uniunea Europeana, dupa ce pietele intrate anterior in spatiul comunitar s-au maturizat intr-un mod rapid", a apreciat Guy Kuperman, partener al companiei de consultanta strategica TASC Consulting.
Piata romaneasca este a doua ca marime, dupa Polonia, in Europa Centrala si de Est. Retailul modern, reprezentat de retelele de supermarketuri, detine in prezent aproape 40% din piata bunurilor de larg consum, potrivit unui studiu recent al GfK. In Bucuresti, cota de piata a retelelor de magazine cu format modern este de circa 60%. Cei mai mari zece retaileri din Romania detin, cumulat, un sfert din piata bunurilor de larg consum, mai arata datele GfK.
Spre comparatie, ponderea primelor zece companii din tari din regiune precum Slovenia, Cehia sau Croatia depaseste 50%, ajungand chiar la 95% in Slovenia.
Strategiile de dezvoltare a mai multor formate de magazine, adoptate recent de Carrefour si Metro, dar si achizitiile unor retele independente de catre marii retaileri internationali vor majora gradul de concentrare al pietei romanesti in defavoarea magazinelor traditionale.
Cea mai mare pondere in cadrul canalelor de distributie a bunurilor de larg consum este detinuta in Romania de magazinele alimentare mici, cu 46% din total, urmate de supermarketuri - 15% si hipermarketuri - 13%. Magazinele discounter si cele cash & carry detin, fiecare, cate 5% din vanzarile din retail, potrivit datelor GfK valabile la nivelul primului semestru din acest an.
Cei mai puternici jucatori pe piata locala de profil sunt in prezent grupurile germane Metro si Rewe, avand fiecare afaceri de peste un miliard de euro si mai multe formate de magazine. Retailerul francez Carrefour se apropie si el de vanzari anuale de un miliard de euro.

Pe cine asteapta retailul FMCG

Ar putea investi 150 mil. euro pana in 2011, pentru a deschide peste 100 de magazine discounter
Divizie a lui Louis Delhaize - grupul francez a fost interesat de preluarea Artima si analizeaza piata pentru a intra cu divizia de magazine de proximitate Match
Retailerul german se pregateste pentru o viitoare intrare pe piata, avand infiintata din acest an o societate in Romania
Retailerul alimentar portughez, cu afaceri de 4,4 mld. euro in 2006, se uita pe pietele din Romania, Ucraina si Rusia pentru o viitoare extindere
Analizeaza piata romaneasca si alte tari din regiune pentru investitii in retele de magazine sau in distributia bunurilor de larg consum

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO