Companii

Retailerii straini de fashion iau locul brandurilor mici si tin chiriile la un nivel "acceptabil" pentru dezvoltatori

Nume mari ca C&A, Decathlon, Zara sau Gap au asteptat pana in 2009 intrarea agresiva in Romania, dar au pus pe masa un plan de extinderi care sfideaza tendinta de concentrare a consumului.

In conditiile in care dezvoltatorii au sistat proiectele pentru noi centre comerciale, retailerii au luat in vizor spatiile din mallurile bine cotate, ocupate de branduri locale sau care nu-si mai pot sustine cheltuielile.
Gap, in locul lui Serrousi
Gap este ultimul brand care si-a facut aparitia in Romania, alegand Baneasa Shopping City si Plaza Romania din Bucuresti pentru lansarea primelor doua magazine in aceasta luna.
"In Baneasa, unde vom deschide pe 7 mai, am luat o suprafata de 765 mp, iar in Plaza Romania (lansarea va avea loc pe 20 mai-n.red.), 700 mp. Un brand care are un plan de dezvoltare complex intra in Capitala, pentru ca piata este mai mare, iar noi vom mai deschide, probabil in octombrie, si in Sun Plaza, urmand sa mergem, daca gasim un magazin care sa corespunda standardelor impuse de brand, si in Bucuresti Mall", a declarat pentru ZF Nina Sava, directorul magazinelor Gap, franciza adusa la nivel local de Marionopoulos Group care controleaza si brandurile Starbucks, Marks&Spencer sau Sephora.
Magazinul Gap din centrul comercial plasat in nordul Capitalei este deschis pe locul magazinului de imbracaminte Koton. Unitatea va comercializa articole de imbracaminte pentru intreaga familie cu venituri medii si peste medii (pretul unei perechi de blugi variaza intre 50 de euro si 200 de euro) si va avea 27 de angajati, alti cinci urmand sa se ocupe de management.
Turcii de la Koton au considerat oportuna plecarea din Baneasa a brandurilor de lux M.Missoni si Selections, administrate de Otter Distribution si au cerut mutarea in spatiul de 380 de metri patrati in care multibrandul Selections a comercializat brandurile de lux See By Chloe, R.E.D Valentino, Ice Iceberg, Harmont & Blaine si Alexander McQueen. Astfel Gap va prelua spatiul de peste 700 mp lasat liber de Koton.
"Din 2010, pe masura ce acoperim toate tarile pentru care am obtinut franciza pentru Gap (Grecia, Croatia, Romania, Bulgaria si Cipru), vom aduce si brandul Banana Republic, care se adreseaza segmentului peste medie", spune Sava, care a devenit directorul magazinelor Gap dupa cinci ani petrecuti ca director de magazin la Carrefour si alti cinci in vanzari la Brenac si Dr. Oetker. Inainte de a veni la gap, Nina Sava a primit oferte de la trei branduri internationale care urma sa intre pe piata, oferte pe care le-a refuzat in favoarea brandului american.
In Plaza Romania, spatiul inchiriat de Gap de 700 mp a fost ocupat pana recent de No.36, magazinul deschis de Joseph Serrousi, proprietarul J&R Enterprises, care ulterior s-a mutat pe un spatiu de aproape 200 mp.
Marcile straine au sustinerea financiara a companiilor-mama
"Este o reglare naturala a modului de a face business al retailerilor internationali si al celor nationali. Retailerii locali s-au dezvoltat pana acum netinand cont de locul propriu-zis in care au intrat si fara sa reuseasca sa aiba varietate. Suprafata trebuie sa fie legata de varietatea pe care o ai in portofoliu, pentru ca nu poti pune acelasi costum pe 700 mp", crede Iulian Padurariu, partener la firma de consultanta in branding Trout & Partners.
Padurariu considera ca in prezent se bucura doar cei care au cash, iar marile marci, sustinute financiar de companiile-mama, sunt singurele care isi mai permit sa deschida un numar semnificativ de magazine. "Cu marii retaileri se pot negocia chirii acceptabile, spatiile alese de acestia fiind singurele din care chiriile mai pot evolua pozitiv, in contextul in care nivelul chiriilor a scazut foarte mult in ultimele luni. Iar cu cat mai multi retaileri prezenti, cu atat mai bine pentru piata locala", spune Padurariu.
In multe dintre centrele comerciale din provincie, chiriasii au renegociat tarife mai mici cu 30% fata de inceputul anului trecut, astfel ca se poate vorbi de o chirie medie de 20-22 de euro/mp fata de 25 de euro in urma cu un an.
Si Inditex, reprezentantul brandului Zara, a intrat in Iulius Mall Timisoara in locul magazinelor Diverta si Media Galaxy, cele din urma fiind mutate la un etaj superior in cadrul mallului, primind insa aceeasi suprafata de vanzare. Dezvoltatorii fac miscari de acest gen in centrele comerciale pentru a atrage marcile de renume si a improspata oferta pentru consumatori, mai ales acum cand cererea a scazut vizibil. "Personal, am adus 50 de branduri de cand sunt in aceasta companie si asta pentru ca mixul de branduri evolueaza in functie de cerintele pietei", explica Radu Tanasescu, directorul de operatiuni (COO) al Anchor Grup, inlocuirea brandurilor mai mici cu gigantii internationali.
 
 

 

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.