Retail&Agrobusiness

ZF Retail Summit 2023. Mihaela Petruescu, Cushman & Wakefield Echinox: Un grup polonez cu care lucrăm intenţionează să deschidă 25 de parcuri de retail în România în următorii ani

ZF Retail Summit 2023. Mihaela Petruescu, Cushman &...

Autor: Ramona Cornea

17.05.2023, 12:43 201

Mihaela Petruescu, partner asset services Cushman & Wakefield Echinox, afirmă că un grup polonez cu care lucrează compania sa intenţionează să deschidă 25 de parcuri de retail în România în următorii ani.

„Mai e loc de investiţii, sunt investitori şi retaileri interesaţi de România. Se uită cu interes şi cu prudenţă în acelaşi timp. Noi lucrăm în momentul de faţă cu un grup polonez, un dezvoltator care este foarte activ pe piaţa din România, dezvoltă parcuri de retail, noi gestionăm şase dintre ele. Urmează să deschidă în jur de 25 în următorii ani. Este vorba de grupul polonez Scallier, cu care colaborăm de doi ani. Pe partea de investiţii vedem un interes foarte mare şi pe achiziţii, se uită investitorii la a cumpăra produse, există produse pe piaţă, trebuie doar să se întâlnească cele două părţi la masă”, a declarat Mihaela Petruescu în cadrul evenimentului ZF Retail Summit 2023.

Ce a mai declarat Mihaela Petruescu în cadrul evenimentului:

• Cele 25 de parcuri de retail se duc în toate oraşele – în oraşe primare şi oraşe terţiare. Focusul este pe oraşele unde nu există retail modern. Noi avem în administrare un proiect în Roşiorii de Vede. În acelaşi timp, se deschid şi oraşe precum Timişoara, unde comerţul modern este deja tradiţie. Perspectiva este amplă, merge oriunde se găseşte un proiect şi un oraş care poate să susţină şi să absoarbă un astfel de proiect. Toate au ancoră de retail alimentar, în general se duc lângă o ancoră deja existentă.

• Continui nota de optimism, şi noi vedem o creştere a consumului. Dacă ne raportăm la datele publicate de INS şi dacă vorbim obiectiv, consumul a crescut în primul trimestru cu 5%. De asemenea, vedem că România este singura ţară din regiune care a avut o creştere a consumului, toate celelalte ţări au fost pe scădere.

• Ne uităm la market sentiment tot într-o notă optimistă, şi retailerii şi dezvoltatorii se uită cu interes la piaţă, se uită la oportunităţi, la investiţii. Avem în continuare astfel de întrebări (din partea retailerilor de a intra în România), sunt şi intrări noi pe piaţă. Anul acesta va fi un nou brand care va deschide un magazin într-un oraş important din România.

• Am analizat piaţa din România comparativ cu altele din regiune. M-am uitat la Cehia, care a avut un număr de 38 de noi intrări în ţară. În România, anul trecut au intrat doar trei noi branduri. Foarte multe dintre brandurile care au intrat în Cehia sunt de foarte mult timp la noi pe piaţă şi se mai echilibrează situaţia şi înseamnă că România este cumva un trendsetter în zonă.

• Este clar că după pandemie toată lumea a început să iasă şi să consume mai mult. În oraşele mari, unde ai ofertă mai mare şi venituri pe măsură, consumi mai mult şi te îndrepţi către diferite tipuri de activităţi unde te duci să cheltuieşti şi să-ţi petreci timpul liber.

• Vedem un focus mai mic pe hipermarketuri şi mai mare pe supermarketuri sau magazine de tip discount. Inclusiv centrele comerciale, dezvoltatorii sunt mult mai atenţi în momentul de faţă la dimensiunea unui hipermarket în cadrul unui mall. Va fi în continuare o ancoră importantă în cadrul unui centru comercial de mari dimensiuni, dar suprafaţa se diminuează semnificativ. Clienţii nu mai sunt atât de atraşi să meargă într-un hipermarket unde să petreacă 1-2-3 ore pentru anumite cumpărături, ci mai degrabă se duc către supermarketuri sau magazine de tip discount.

• Sectorul logistic a avut cel mai mult de câştigat din zona de retail pentru că vedem hub-uri logistice pentru mari retaileri, care deschid în România huburi din zona de retail, din zona de fashion, sunt foarte mulţi care se uită la România ca un hub pentru toată regiunea. Consumul, creşterea consumului şi atragerea şi dezvoltarea retailerilor, deschiderea de noi magazine a atras cumva livrarea de noi spaţii logistice pentru retaileri şi crearea de hub-uri.

• Zona de retail are un impact semnificativ şi în alte domenii conexe: unul este cel logistic, iar celălalt este rezidenţialul. Retailerii au căutat în permanenţă opţiuni pentru a deschide noi formate, noi concepte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO