Retail&Agrobusiness

Unilever respinge cea mai mare ofertă de fuziune făcută vreodată: 142 mld. $ din partea americanilor de la Kraft

CEO-ul Unilever Paul Polman pune accent pe sustenabilitate pe termen lung în cadrul companiei anglo-olandeze, în timp ce managerii Kraft Heinz, grupul americano-brazilian 3G Capital, condus de Jorge Lemann şi finanţat de cel mai puternic investitor american, Warren BuffeTt, se concentrează pe profit

CEO-ul Unilever Paul Polman pune accent pe sustenabilitate pe termen lung în cadrul companiei anglo-olandeze, în timp ce managerii Kraft Heinz, grupul americano-brazilian 3G Capital, condus de Jorge Lemann şi finanţat de cel mai puternic investitor american, Warren BuffeTt, se concentrează pe profit

Autor: Catalina Apostoiu

20.02.2017, 00:06 2083
Presiunea pentru tăierea costurilor din FMCG şi schimbarea obiceiurilor de consum naşte monştri.
 
Oferta de 143 miliarde de dolari făcută la sfârşitul săptămânii de gigantul american din sectorul bunurilor de consum Kraft Heinz, producător al unor mărci cum ar fi ketchupul Heinz, crema de brânză Philadelphia, pentru compania anglo-olandeză Unilever, cunoscută pentru mărci ca săpunul Dove, ceaiul Lipton şi îngheţata Ben & Jerry’s, a zguduit pieţele din întreaga lume, luând prin surprindere chiar şi managementul Unilever.
 
Valoarea acţiunilor ambelor companii a crescut puternic în urma anunţului. Acţiunile Unilever au urcat cu 13% până la un maxim record, compania anglo-olandeză având acum o valoare estimată la peste 114 miliarde de lire sterline (142 miliarde de dolari). Acţiunile Kraft au avansat la rândul lor în urma anunţului legat de ofertă, urcând cu 11%, până la 96,76 dolari, şi plasând valoarea gigantului la 117,6 miliarde de dolari.
 
Unilever a respins imediat oferta, anun­ţând că nu are sens şi că nu există nicio bază pentru continuarea discuţiilor. Kraft Heinz susţine însă că nu va renunţa.
 
Un posibil acord între cele două companii ar da naştere celei de-a doua mari companii din lume din sectorul bunurilor de larg consum, după Nestlé.
 
Oferta depusă de Kraft Heinz este privită drept un semn al presiunilor cu care se confruntă sectorul bunurilor de larg consum, cu vânzări aflate în scădere de ani întregi şi cu o schimbare a obiceiurilor de consum, iar un acord ar putea anunţa noi paşi către consolidare în sector.
 
Companiile din sectorul bunurilor de larg consum care au răsuflat uşurate după ce Kraft Heinz a luat în vizor Unilever ar putea să nu aibă motive de a sărbători, potrivit Bloomberg.
 
Campbell Soup, General Mills, Kellogg şi Mondelez International au reprezentat potenţiale ţinte de top pentru Kraft Heinz, iar deşi compania pare să-şi fi ales deja ţinta, noi mişcări de consolidare ar putea urma. Indiferent dacă producătorul Kraft Mac & Cheese va putea convinge Unilever să creeze împreună a doua cea mai mare companie de food din lume, după Nestlé, giganţii americani din sectorul sunt în continuare sub presiune să-şi rezolve problema legată de vânzările în scădere, problemă cu care se confruntă de ani întregi.
 
„Probabil că există un sentiment general de uşurare, însă acum apare întrebarea ce va urma. Vânzările nu dau semne de revigorare“, spune Brittany Weissman, analist la Edward Jones.
 
Dacă Unilever va spune da, companii ca General Mills, Kellogg, Campbell şi Mondelez ar căuta tranzacţii la rândul lor, potrivit lui Asit Sharma, analist la Motley Fool, citat de Bloomberg.
 
Oferta de 143 miliarde de dolari pe care compania americană Kraft a înaintat-o vineri pentru rivala anglo-olandeză Unilever va accelera măsurile de reducere de costuri din industrie pe fondul vânzărilor în încetinire, scrie şi Wall Street Journal.
 
Orice tranzacţie între cele două companii s-ar lovi de obstacole semnificative, chiar dacă managementul Unilever ar accepta oferta Heinz. Companiile sunt jucători importanţi pe multe pieţe similare, astfel încât o combinaţie între cele două ar atrage atenţia autorităţilor antitrust din întreaga lume. De asemenea, orice încercare de fuziune s-ar putea lovi de obstacole de ordin politic din partea Marii Britanii, cât şi Olandei.
 
Unilever a respins oferta Kraft, spunând că propunerea de 50 de dolari pe acţiune este prea scăzută şi că nu există nicio bază pentru continuarea discuţiilor, scrie Bloomberg. În spatele scenei, executivii de la Unilever sunt îngrijoraţi de preferinţa Kraft pentru reduceri de costuri şi lipsa de viziune a companiei pentru cultivarea de branduri. În plus, Kraft nu are nicio experienţă pe segmentele de produse de îngrijire a locuinţei şi personală, segmente care reprezintă aproximativ 60% din veniturile Unilever.
 
În plus, există un obstacol de ordin cultural, potrivit Bloomberg. CEO-ul Unilever Paul Polman pune accent pe sustenabilitate în cadrul companiei anglo-olandeze, în timp ce managerii Kraft Heinz, 3G Capital, se concentrează pe profit.
 
Obstacolul cultural este considerat cel mai important şi de către Financial Times.
 
Deşi Unilever a respins în mod public oferta de 50 de dolari pe acţiune, Kraft a anunţat că nu va renunţa, potrivit Bloomberg. Perspectiva ajungerii la un acord a împins acţiunile Unilever în sus cu 13% până la un maxim record. Compania anglo-olandeză are acum o valoare estimată la peste 114 miliarde de lire sterline (142 miliarde de dolari). Acţiunile Kraft au avansat la rândul lor în urma anunţului legat de ofertă, urcând cu 11%, până la 96,76 dolari, şi plasând valoarea gigantului la 117,6 miliarde de dolari. O achiziţie a Unilever va depinde de finanţare venită din partea celui mai mare acţionar al Kraft, Berkshire Hathaway, potrivit unei surse citate de Bloomberg.
 
Dacă Kraft va trece peste obstacole, acordul ar constitui a doua cea mai mare tranzacţie cross-border înregistrată vreodată, după achiziţia de 172 miliarde de dolari de către Vodafone a Mannesmann în 1999, potrivit datelor Dealogic citate de WSJ.
 
Un acord cu Unilever ar accelera de asemenea efortul Kraft de extindere pe pieţele emergente, unde Unilever generează aproxi­mativ 60% din vânzări. Aproximativ 70% din vânzările Kraft Heinz sunt generate de pe piaţa americană.
 
Oferta este de asemenea cel mai recent pas făcut în industria mondială a bunurilor de larg consum de către firma braziliană de private-equity 3G Capital Partners. Grupul, împreună cu miliardarul american Warren Buffett, a or­chestrat fuziunea dintre Kraft şi Heinz în 2015, rămânând cel mai mare acţionar al Heinz.
 
3G s-a aflat de asemenea în spatele tranzacţiei prin care gigantul din sectorul berii Anheuser-Busch a înghiţit SABMiller pentru peste 100 miliarde de dolari.
 
 
Kraft lansează oferta pentru Unilever
 
într-un moment în care giganţii din sectorul bunurilor de larg consum se chinuie să-şi crească vânzările. Multe dintre pieţele cele mai mari ale acestora sunt saturate şi extrem de competitive. Aceasta şi inflaţia scăzută fac aproape imposibilă majorarea preţurilor produselor pentru compensarea creşterii modeste a vânzărilor.
 
Pentru companiile din sector, obiceiurile de consum s-au schimbat radical, dinspre alimente ambalate către oferte mai proaspete şi mai sănătoase.
 
Pentru Unilever, oferta Kraft vine pe fondul unei deprecieri dramatice a lirei sterline în raport cu dolarul. Între timp, acţiunile companiei au scăzut cu 7% din septembrie pe fondul vânzărilor modeste, potrivit Wall Street Journal.
 
O sursă familiară cu situaţia a declarat pentru WSJ că Unilever a fost „surprinsă“ de ofertă. Potrivit managementului companiei, oferta reprezintă o încercare a Kraft de a profita de deprecierea lirei şi de declinul acţiunilor sale.
 
Potrivit legislaţiei britanice, Kraft este obligată să depună o nouă ofertă, îmbu­nătăţită, pentru Unilever până pe 17 martie.
 
Unilever este considerată una din „bijuteriile“ sectorului corporatist olandez. Compania are aproximativ 3.000 de angajaţi acolo şi operează mai multe fabrici şi un laborator de cercetare.
 
Premierul olandez Mark Rutte a descris Unilever drept o companie importantă, o companie mândră, şi a declarat că guvernul său va urmări ce se întâmplă, dar că totul este problema Unilever şi nu a guvernului, potrivit Wall Street Journal.   
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO