Retail&Agrobusiness

Săptămâna trecută, înainte de Crăciun, românii au cheltuit sute de lei de căciulă la băcănii. Preparatele vedetă ale sezonului au fost lebărul, caltaboşii, şoriciul şi toba

Autor: Alexandra Matei

28.12.2022, 15:40 550

Anul acesta, cei mai mulţi clienţi au preferat să cumpere produsele pentru masa de Crăciun direct din băcănii, astfel că zona de comenzi online a înregistrat o uşoară scădere. 

La cumpărăturile de sărbători, consumatorii români nu au mai ţinut cont de inflaţie şi au cumpărat din băcănii mai mult decât în mod obişnuit.

Băcăniile din Bucureşti şi Ilfov au avut, pe tot parcursul săptămânii trecute, cozi imense la intrare şi zeci sau, în unele cazuri, sute de clienţi pe zi. Oamenii care nu au avut timp să gătească preparate tradiţionale de Crăciun şi care s-au limitat doar la o friptură la cuptor, au luat cu asalt băcăniile din proximitate pentru a completa meniul de sărbători.

Vedetele sezonului de iarnă, spun proprietarii de băcănii, au fost lebărul, caltaboşii, şoriciul şi toba. Din coşurile de cumpărături, nu au lipsit însă nici pâinea de casă sau cozonacii.

„În zielele de joi şi vineri, înainte de Crăciun, au fost cei mai mulţi clienţi în băcănie. Pentru noi, a fost neaşteptat că nu mai erau locuri de parcare în faţa băcăniei. A fost coadă mai tot timpul, iar pentru Voluntari asta este o noutate. Cel mai bine s-au vândut produse precum lebăr, şorici, jumări sau tobă. Ne-au călcat pragul peste 50 de clienţi pe zi. Valoarea vâzărilor din această perioadă a fost de patru ori mai mare decât în perioadele obişnuite”, a spus pentru ZF Valentina Ioniţă, fondatoarea Băcăniei cu poveşti din Voluntari, judeţul Ilfov.

Băcănia cu poveşti de pe Strada Burghiului din Voluntari pune pe rafturile sale legume, dulceţuri, murături, zacuşte ori conserve din carne de la 15 producători români, iar în perioada sărbătorilor gama de produse s-a diversificat cu preparatele tradiţionale.

În luna decembrie, mai spune fondatoarea, la raft au fost circa 60-70 de articole – mezeluri, mânare gătită, cozonaci, prăjituri, dar şi multe altele. Valoarea medie a coşului de cumpărături din această perioadă, precizează ea, a fost de peste 250 de lei.

Băcănia cu poveşti livrează, totodată, şi la domiciliul clientului şi este un business concentrat inclusiv în zona de online. Însă, anul acesta, în perioada Crăciunului, au predominat vânzările din magazinul fizic.

Anul acesta, adaugă ea, băcănia a avut cele mai mari vânzări fizice. Perioada sărbătorilor din acest an a fost mult mai bună decât cea de anul trecut din perspectiva vânzărilor, precizează aceasta. Mai mult, în 2022, s-a observat o relaxare a clienţilor faţă de 2021, când aceştia încă îşi reveneau după pandemia de Covid-19.

Totodată, în săptămâna de dinainte de Crăciun, oamenii au uitat de inflaţie şi au hotărât să cumpere cât mai multe produse pentru a-şi asigura meniul complet de sărbători.

„Inflaţia nu s-a simţit atât mult în vânzările noastre acum, în perioada sărbătorilor, dar în restul anului este mult mai vizibilă. Oamenii sunt mult mai rezervaţi în a cumpăra produse în timpul anului, dar de sărbători nu ţin cont de creşterile de preţ, îşi cumpără tot ce au nevoie”, a mai spus Valentina Ioniţă.

Acelaşi trend privind înclinaţia consumatorilor către a face cumpărăturile de Crăciun direct din magazinele fizice s-a observat şi în cazul Băcăniei Rod din Bucureşti.

Reţeaua are trei magazine fizice, în zonele Titan, Mihalache şi Tineretului din Bucureşti, însă pe lângă unităţile fizice, Băcănia Rod are şi prezenţă online.

Aflate în zone opuse ale Capitalei, cele trei băcănii din reţeaua Rod au avut, în zilele dinaintea Crăciunului, un număr similar de clienţi.

„Toate cele trei locaţii au fost la fel de căutate. Avem şi varianta comenzilor online, însă oamenii au preferat să vină în magazine anul acesta. Clienţii au venit în număr destul de mare, oamenii au fost destul de agitaţi şi şi-au dorit să îşi umple coşul cu bunătăţi pentru Crăciun. Numărul clienţilor a fost aproape dublu săptămâna trecută faţă de perioadele obişnuite”, a spus pentru ZF Ramona Mărculescu, manager al Băcăniei Rod.

Săptămâna trecută, s-a înregistrat un record al numărului de clienţi şi pentru Băcănia Fermierului din Bucureşti, dezvoltată de compania V&G Oil 2002 SRL. Înainte de Crăciun, spune Marius Spânu, director general al businessului, băcănia a avut peste 200 de clienţi pe zi.

Trendul de migrare dinspre online spre offline de anul acesta s-a văzut şi în cazul Băcăniei Fermierului, precizează acesta.

„Comenzile online nu au fost atât de multe. Cei mai mulţi clienţi au preferat să vină în magazine. Săptămâna trecută am avut cam 200 de clienţi pe zi. Anul acesta, oamenii au preferat să vină direct în băcănie şi au cumpărat mult mai mult. Vânzările au fost cu 100% mai mari săptămâna trecută faţă de perioadele normale din an”, a detaliat Marius Spânu.

Bonul mediu s-a ridicat la circa 250 de lei. Anul acesta, de Crăciun, menţionează el, s-a observat o scădere a vânzărilor doar în ceea ce priveşte cozonacii – cei mai mulţi clienţi au cumpărat doi sau trei cozonaci, în timp ce anul trecut comenzile ajungeau şi la 10 cozonaci pentru un singur client.

Însă, produsele de Crăciun, cum ar fi tobă, lebăr sau şorici, au fost cele mai căutate de către clienţii băcăniei, iar carnea de porc nu a lipsit de pe niciun bon de cumpărături de săptămâna trecută.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO