Retail&Agrobusiness

Războiul rece dintre marii retaileri şi producători atinge noi culmi: Carrefour face de râs producătorii care nu vor să reducă preţurile, semnalizând la raft articolele cu mesaje specifice

Războiul rece dintre marii retaileri şi producători...

Autor: Cristina Roşca

14.09.2023, 13:08 2201

Retailerul francez Carrefour, unul dintre cei mai mari actori din comerţul alimentar mondial, marchează la raft produsele unor furnizori-gigant precum Nestle, PepsiCo sau Unilever pentru a pune presiune pe aceştia să reducă preţurile într-o perioadă în care inflaţia e în continuare ridicată şi cedează greu, scrie Reuters. Măsura vine înainte ca retailerul să poarte noi discuţii cu marii furnizorii, discuţii ce vor începe în curând şi se vor finaliza pe 15 octombrie. Momentan, situaţia se aplică în Franţa.

Astfel, „războiul rece” dintre marii retaileri şi producători atinge noi culmi. Deşi de multe ori relaţiile dintre cele două părţi sunt tensionate, date fiind negocierile dure, inflaţia record la nivel mondial a făcut ca lucrurile să degenereze. De altfel, încă din 2022, retailerii au spus în mod constant că majorările de preţuri vin de la producători şi procesatori, pe când aceştia au declarat că ele se adună pe lanţ. În final însă, consumatorii au fost cei care a trebuit să scoată din buzunare mult mai mulţi bani pentru acelaşi coş de cumpărături.

ZF a scris încă de la începutul săptămânii care sunt cele mai noi mişcări în lupta cu inflaţia: Italia anunţă un „pact antiinflaţie“ menit să dea lovitura finală scumpirilor, în Franţa retailerii se încaieră cu producătorii, iar Portugalia prelungeşte TVA zero la alimente până la final de 2023. Textul menţiona planurile Carrefour.

Astfel, gigantul francez semnalizează la raft că, spre exemplu, unele produse au acum dimensiuni mai mici decât anterior, dar costă mai mult şi asta în contextul în care preţul materiilor prime a scăzut. Această mutare e menită să îi determine şi pe consumatori să ia o poziţie.

Totuşi, trebuie menţionat că retailerii au o poziţie de forţă în negocieri – chiar şi în cele cu furnizorii gigant, cu operaţiuni globale – şi asta pentru că ei au în portofiu propriile mărci – mărcile private – care sunt cunoscute pentru preţul cu până la 30% mai mic decât al brandurilor consacrate. Aceste mărci private au ajuns să mănânce 30-40% din piaţa de FMCG în unele ţări, fapt ce face ca retailerii să câştige teren în negocierile cu furnizorii.

„Evident, scopul acestei campanii de stigmatizare este acela de a-i determina pe producători să îşi regândească politica de preţ”, a spus Stefen Bompais, director of client communications în cadrul Carrefour, pentru Reuters.

De altfel, şi CEO-ul grupului, Alexandre Bompard, a declarat în mod repetat că producătorii de bunuri de larg consum nu vor să coopereze în această luptă cu inflaţia.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO