Exporturile de produse agroalimentare româneşti către Statele Unite au crescut de trei ori în ultimii şapte ani, iar spaghetele, vinul, brânzeturile, fulgii de porumb, berea, gemurile sau ciocolata românească îşi fac loc pe rafturile magazinelor într-una dintre cele mai mari pieţe de consum din economia mondială.
„Suntem pentru prima dată la un târg în Statele Unite. Nu vreau să fac estimări acum, dar sper că va fi bine. Este mai uşor să încarci un container pentru export (către această destinaţie - n.red.) decât să vinzi şi să aştepţi banii înapoi de la retailerii locali“, spune Bibiana Stanciulov, proprietara fabricii unde se produce magiunul de Topoloveni.
Americanii au cumpărat anul trecut alimente româneşti de 18 milioane de euro, ceea ce înseamnă o fracţiune nesemnificativă în totalul exporturilor agroalimentare locale care depăşesc 5 miliarde de euro în 2014.
Structura produselor exportate în ultimii şapte ani către piaţa din Statele Unite arată că industria alimentară românească a stabilit deja legături de afaceri aici şi că există potenţial pentru livrările de produse procesate având în vedere şi faptul că SUA sunt şi unul dintre cei mai mari producători de cereale şi seminţe oleaginoase din lume. Apele minerale, spaghetele şi macaroanele, brânzeturile, vinul, nucile şi panificaţia au însemnat o piaţă de export de aproape 9 mil. euro anul trecut pentru companiile româneşti cu relaţii comerciale în Statele Unite. Livrările de spaghete româneşti şi macaroane au crescut de 12 ori în ultimii şapte ani, afacerile din vin pe această piaţă s-au majorat cu 42% în acest interval, iar brânzeturile rămân printre cele mai vândute produse pe baza unor comenzi de 1,6 mil. euro, în creştere cu un sfert în perioada 2008-2014.