Retail&Agrobusiness

Lista celor mai importante zece elemente ale producţiei agricole din 2013

Lista celor mai importante zece elemente ale producţiei...
12.01.2014, 12:11 703

Agricultura, un sector în fierbere de mai bine de trei ani şi care contribuie anual cu 6-7% din PIB, a adus 18,5 miliarde de euro în economie anul trecut, cel mai bun rezultat din istorie şi un plus de 28% faţă de anul 2012, potrivit primelor estimări ale Eurostat date recent publicităţii. Plusul de anul trecut a fost susţinut de creşterile de pe piaţa cerealelor (Ă64%), a cartofilor (Ă87%), a plantelor industriale (Ă61%) şi din piaţa furajelor (Ă60%).  România a mai avut rezultate apropiate de cele ale anului trecut în 2011 cu o producţie de 18 miliarde de euro şi în 2008, atunci când piaţa s-a ridicat la 18,1 miliarde de euro • Rezultatele din agricultură arată că scăderea preţurilor la materiile prime agricole precum cerealele şi seminţele oleaginoase nu a reuşit să depăşească creşterea rezultatelor în volum.

În total valoarea adăugată brută adusă de agricultură în economia locală anul trecut a fost de 7,9 miliarde de euro, cu 27% peste rezultatul din 2012.

Deşi agricultura din România mai are până să genereze la fel de multă plusvaloare precum economiile europene mature, agricultorii locali din unele segmente se luptă deja de la egal la egal cu cei europeni.

Astfel, creşteri importante de producţie au fost înregistrate în acest an şi în pieţe pre­cum cele ale fructelor, cartofilor sau vinului.

ray

 

Boom în piaţa cartofilor

Cartofii au înregistrat în 2013 cea mai importantă creştere dintre toate elementele principale ale structurii producţiei agricole după ce piaţa a urcat cu 87%, la 1,2 miliarde de euro, fiind susţinută de majorarea pre­ţurilor cu aproape 100%.

Piaţa cartofilor a avut o evoluţie pa­radoxală anul trecut după ce fermierii au recoltat 3,1 milioane de tone, cu 28% mai mult faţă de sezonul din 2012, iar preţurile aproape că s-au dublat deşi în mod normal ar fi trebuit să scadă pe fondul cantităţii mai mari din piaţă.

Una dintre explicaţii a fost o producţie europeană mai mică, dar şi situaţia politică a economiilor din nordul Africii, furnizorii tradiţionali de cartofi pentru ţările din sudul şi estul Europei. În consecinţă, cererea de export a crescut atipic, astfel că şi preţurile interne s-au aliniat la această cotaţie. România este al cincilea jucător pe piaţa europeană a cartofilor în spatele Germaniei, Poloniei, Olandei şi Marii Britanii.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO