Companii

Reclama incrucisata ataca tortul publicitatii traditionale

20.04.2001, 00:00 99



Pentru cei care se ocupa de publicitate, o problema importanta o reprezinta nu numai obiectul supus unei campanii promotionale, ci si locul unde plasezi reclama.

Din momentul in care o companie de cercetare de piata a inceput sa raporteze asupra unor site-uri pe care companiile isi plaseaza reclamele, multa lume trimite informatii despre tot felul de spatii care pot fi folosite pentru campanii publicitare.

Un exemplu foarte bun este sistemul de livrare la domiciliu de care dispune Amazon.com pentru a trimite produsele comandate prin Internet.

Astfel, pachetele trimise de Amazon.com la domiciliul beneficiarilor contineau carti postale cu imagini din show-ul realizat de CBS si intitulat "Survivor:Season One", care, la randul sau, putea fi livrat la cerere sub forma de VHS sau DVD.

Aceste carti postale, care reproduceau imagini din show precum si o reclama a Amazon Survivor Store, erau perforate astfel incat oricine isi putea realiza o colectie, sau puteau fi trimise prin posta prietenilor. Caseta video costa 19,98 de dolari daca era achizitionata online direct de la CBS, sau 12,99 de dolari daca era comandata prin Amazon.

Alte mesaje publicitare ajung la consumatori in moduri mult mai ingenioase. De exemplu, un TagCD, produs de Trellion Industries, este un mini-CDROM care inlocuieste etichetele clasice atasate la orice produse, de la imbracaminte pana la obiecte de larg consum.

Acest TagCD este adesea folosit de comercianti in ceea ce se numeste "reclama incrucisata", ajutandu-i adesea in cercetarile de piata si in identificarea segmentului de consumatori caruia i se adreseaza un anumit produs, spune Bill Huckstein.

Fiecare astfel de "eticheta" era conceputa in asa fel incat continutul sau sa fie permanent ajustat sau imbunatatit, in conformitate cu nevoile comerciantilor si ale producatorilor.

Tose on the Nose, producator de articole de plaja si surfing, a folosit aceste mini-CD-uri pentru lansarea si promovarea noii sale colectii de primavara, asa cum afirma Richard Allfred, presedintele companiei.

Clientii care cumpara un produs Toes on the Nose care are atasat un astfel de TagCD, primesc profiluri biografice ale unor surferi profesionisti, pot descarca gratuit screen savers de pe Internet, pot asculta teme muzicale pentru surferi si primesc zilnic rapoarte despre surfing prin Swell.com, adauga Allred.

Alti comercianti se folosesc pana si de spatiile pentru servirea mesei, apeland la mici afise sau pliante asezate pe mese pentru a-si promova produsele.

College TAP, o divizie a Benning&Associates, ia foarte in serios aceasta metoda pentru a ajunge la un segment de piata destul de greu de abordat, si anume comunitatea liceenilor si a studentilor.

Compania produce mese pentru colegii, dar inovatia consta in faptul ca ele sunt in asa fel construite incat sa ramana mereu un mic spatiu unde se poate insera orice mesaj publicitar dorit.

La inceput, mesele erau oferite colegiilor in schimbul promisiunii ca un anumit numar de studenti vor fi recrutati pentru a lucra ca stagiari in mari corporatii.

Ideea a prins destul de greu, in sensul ca numai doua companii au oferit studentilor slujbe temporare, in schimbul posibilitatii de a-si face reclama la produsele lor prin intermediul meselor de la cantinele studentesti.

Pana la urma, colegiile au dovedit mai multa flexibilitate, acceptand campaniile promotionale platite de oricare companie dornica sa abordeze si acest segment de consumatori, fara a mai pune alte conditii.

Doar forma reclamelor s-a schimbat, conformandu-se stilului de viata revolutionar si nonconformist al tinerilor.

Reclamele, realizate pe calculator, sunt invelite intr-o folie de plastic protectoare si pot fi schimbate cu mare usurinta, asa incat comerciantii fac publicitate la tot felul de servicii si produse, de la magazine de tip mall, pana la posibilitati de petrecere a timpului liber.



Panoul publicitar Wal-Mart face minuni

Un panou publicitar plasat intr-un supermarket cum este Wal-Mart poate creste nivelul vanzarilor pana la un nivel nesperat, dar daca panoul este asezat chiar la intrarea in magazin, atunci impactul asupra consumatorilor este mult mai mare.

Iar daca in locul panourilor se apeleaza la persoane care joaca rolul de gazda pentru orice cumparator care intra in magazin, efectele sunt spectaculoase.

Lion Brand Yarn a conceput un astfel de program care a implicat 2,300 de magazine. Gazdele de la intrarea in magazine purtau esarfe si insigne pe care se putea citi" intrebati-ma despre esarfa mea. Wal-Mart si Lion Brand Yarn te conduce la raionul de mercerie unde poti gasi ceea ce cautai de mult."

Aceasta campanie publicitara a recurs si la mesaje transmise prin retelele de radio din magazine, care intrerupeau programele muzicale de fond.

Fotografiile scanate pe paginile web nu sunt ceva neobisnuit pentru oricine acceseaza Internetul. Dar ideea la care s-a gandit JoePix.com, care a scanat fotografiile propriilor consumatori si le-a afisat pe paginile sale de Internet, bineinteles cu acordul acestora, a fost formidabila.

Echipele de fotografi se deplasau la fiecare eveniment promotional si realizau instantaneuri pe care apoi le introduceau pe web site. Consumatori incantati sa pozeze au participat la o sedinta foto al carei obiect era promovarea unui concert intr-un club local.

La sfarsit li s-a oferit posibilitatea de a-si printa propria fotografie, pe care era inscris si numele evenimentului care le daduse prilejul de a fi vedete macar o zi. Rezultatul a fost nesperat, iar concertul s-a bucurat de o mare audienta. Schinker Entertainment ofera servicii similare.

Echipa sa de fotografi este prezenta la un eveniment promotional, realizeaza instantanee cu clientii unui web site, dar in plus, le da acestora posibilitatea de a conversa liber cu protagonistii concertului sau de a participa direct la o cursa NASCAR, ca si concurenti.

Earthling, un furnizor de servicii Internet, si-a promovat campania sa cu mesajul "Earthlink: te ajuta sa iti pastreazi secretele", pentru a face publicitate la serviciile sale antivirus si de protejare a sistemelor informatice.

Compania nu s-a multumit sa apeleze la canalele media traditionale, si a lipit postere cu mesajul sau pe capacele toaletele din barurile si restaurantele din Texas si Washington State, spune Claudia Caplan.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO