Companii

Recesiunea a ajuns in cer: comenzile de avioane la cel mai scazut nivel

17.08.2001, 00:00 21



Cele mai mari companii aeriene din lume au anuntat de curand ca in acest an au obtinut rezultate financiare foarte slabe, iar analistii spun ca acesta este doar inceputul unui declin care ar putea afecta intreaga aviatie comerciala, spulberand iluziile ca sectorul aviatic ar putea ramane la distanta de ceea ce se intampla acum in economia mondiala, relateaza Financial Times.

In ultimii ani, datorita comenzilor mari pentru aparate de zbor, managerii marilor companii au spus ca vremurile roze pentru acest sector s-au terminat cu siguranta.

Boeing, cea mai mare companie din lume producatoare jet-uri comerciale, a fost prima care a sustinut aceasta idee, directorul exectutiv al Boeing dorind chiar o reorientare a activitatii companiei, care sa se concentreze mai mult asupra vanzarilor de avioane civile.

Chris Avery, analist la JP Morgan din Londra, spune ca isi aminteste ca afirmatii similare au mai fost facute de oficialii marilor companii aeriene inainte de criza sectorului aviatic din 1991.

"Au mai spus asta si ultima data. Producatorii de avioane civile par a fi destul de conservatori si se confrunta in timp cu diverse ipostaze ale pietelor financiare. Daca privim lucrurile pe termen scurt, se poate observa ca nu si-au schimbat prea mult modul de a gandi.

Argumentul celor de la Boeing a fost simplu: cei mai mari clienti ai lor, companiile aeriene, si-au invatat lectia la inceputul anilor '90, cand oferta prea mare a lovit aceasta piata. Intre 1991 si 1993 companiile de transport aerian au inregistrat pierderi de 10 miliarde de dolari. De atunci, abordarea mult mai disciplinata a comenzilor pentru noi aparate de zbor a mai diminuat ciclicitatea.

Desi nimeni nu a spus ca si acum situatia ar putea fi la fel de grava ca atunci, analistii si-au manifestat ingrijorarea fata de acest sector.

Clientii ar putea avea acum de suferit, insa producatorii spun ca ciclicitatea in cazul consumatorilor se manifesta la doi sau trei ani, datorita timpului mare necesar pentru construirea unor noi aparate. "Nu exista nici o indoiala ca toate retelele de zbor se vor confrunta cu recesiunea", spune Avery.

Ed Greensle, un analist din domeniul aviatic din Florida, avertizeaza asupra faptului ca rezultatele companiilor aeriene din al doilea trimestru al anului sunt foarte slabe.

"De 35 de ani de cand urmaresc aceasta industrie nu am mai intalnit o situatie atat de grava, care sa se accentueze intr-un timp atat de scurt. Nici criza petrolului de la inceputul anilor '70-'80 sau razboiul din Golf din anii '90 nu au avut efecte atat de grave asupra economiei", a scris Greensle in numarul din luna august al publicatiei sale "The Airline Monitor".

Analistii spun ca se pare ca marile companii aeriene incep sa incerce sa se adapteze la nivelul scazut al traficului aerian.

Estimarile initiale arata ca numarul celor care calatoresc cu avionul in interes de afaceri este mai mic cu 20-40% fata de anul precedent. Astfel, companiile aerine incep sa accelereze scoaterea din circulatie a aparatelor mai vechi.

Greenslet apreciaza insa ca, desi vor fi scoase din uz peste 900 de aparate in urmatorii trei ani, iar 3.700 de avioane noi vor fi livrate, tot va fi o oferta mai mare cu 8%, situatie intalnita in anii 1990.

Chris Tarry, analist la Commerzbank este mult mai optimist, spunand ca 1.300 de avioane vor fi retrase din circulatie.

Scaderea comenzilor la companiile aeriene ar putea sa nu fie insa chiar asa de mare pentru moment.

In perioada 1990-1994 comenzile au scazut cu 42%, in timp ce acum se asteapta ca acestea sa scada cu doar 30%.

Airbus si Boeing au anulat comenzile la 50 de firme de la inceputul anului si pana acum. Astfel se explica decizia Airbus de saptamana trecuta de a reduce planurile de productie pentru 2003, de la 450 la 400 de avioane. Acest lucru nu va afecta insa rezultatele financiare ale companiei care in prezent are o cota de piata in crestere.

Conducerea Boeing spune insa ca este inca devreme pentru a lua o decizie si ca previziunile lor pe termen scurt sunt bune. " In ceea ce ne priveste, companiile aeriene nu ne-au suprasolicitat", au spus oficialii Boeing dupa ce Airbus a anuntat ca isi va reduce productia.

Analistii spun ca si Statele Unite vor anunta in octombrie reducerea productiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO