Companii

"Cum in Inbev Romania nu puteam ocupa o functie mai mare decat aceea de director general, am simtit ca a venit timpul sa las locul altcuiva"

"Cum in Inbev Romania nu puteam ocupa o functie mai mare decat aceea de director general, am simtit ca a venit timpul sa las locul altcuiva"

La 36 de ani, Mihai Ghyka a fost anul trecut cel mai tanar executiv al unei companii din Top ZF 100 cele mai valoroase companii din Romania

24.03.2008, 23:01 55

In viata, sunt momente in care "simti" ca a venit timpul unei mari schimbari. Totul e sa iti gasesti curajul sa o faci, spune Mihai Ghyka incercand sa rezume decizia de a pleca din InBev (producatorul Bergenbier) dupa 12 ani de activitate in cadrul acestei companii.
"In ultimii 12 ani, s-au petrecut multe atat in Inbev, cat si in piata. Practic, s-a schimbat complet piata berii, din multe puncte de vedere", afirma Ghyka.
Uitandu-se in urma, el enumera printre cele mai importante proiecte la care a participat in cadrul InBev, intelegerea cu Efes din decembrie 1999, "Revolutia galbena" din 2000 si lansarea Bergenbier Q-Pack.
"Revolutia galbena" din 2000 a reprezentant momentul cand InBev a avut curajul sa schimbe identitatea brandului principal, Bergenbier, care a trecut de la rosu la galben, imbracand astfel tricoul echipei nationale.
"Era impotriva legilor marketingului si a convingerilor multora. Am crezut insa mai mult decat oricand ca este decizia cea buna, ca vom iesi din anonimat si ne vom identifica cu fotbalul mai clar. Fotbalul a fost in anii urmatori pilonul emotional al comunicarii cu consumatorul. Mai mult am plans alaturi de suporteri decat ne-am bucurat, la o succesiune de calificari ratate", isi aminteste el.
Dupa doisprezece ani petrecuti in industria berii, Mihai Ghyka a ajuns intr-un moment in care a decis ca e mai bine sa se retraga pentru o vreme. Cu toate acestea, amprenta omului de marketing ramane in afacerea InBev. Spre exemplu, in noul sediu de birouri al InBev, intalnirile au loc in "butoaie de bere", iar in jurul butoiului se desfasoara etape din istoria berii, exista zone pentru "consumator" si chiar o terasa amenajata in interior.
"Cred ca sunt un om de comunicare, nu sunt un tehnician. Nici pe departe. Nu am acest talent". Desi a primit numeroase oferte de a ocupa un job in afara tarii, el nu a acceptat, detinand deja experienta mai multor ani petrecuti in tari straine.
"Am trait 7 ani de exil, inainte de a veni in InBev. Stiu ce inseamna sa fii departe de tara si de ai tai. In ultimii ani, am refuzat orice numire in afara Romaniei, pentru ca ma simt prea legat de tara, de oameni si de locuri. Cred ca avem multe lucruri de facut aici pentru a cladi o Romanie mai buna", declara Ghyka.
In acelasi timp, el nu doreste sa preia nicio functie de conducere in cadrul unei companii cu activitati in piata locala, sau cel putin nu intentioneaza sa ia aceasta decizie in urmatoarele opt luni. "Nu plec in cadrul unei alte companii. Imi propun o perioada de respiro pentru urmatoarele opt luni de zile. Ma voi ocupa in principal de refacerea conacului familiei de la Cotesti, acolo unde bunicii si strabunicii mei isi petreceau verile. Voi revedea prieteni dragi de aici si de departe, pe care i-am cam neglijat in ultimii ani. Apoi, avem EURO 2008, cu echipa nationala calificata. Voi fi la Z?rich, alaturi de echipa si de Bergenbier!", spune entuziast Ghyka.
Motivul pentru care a renuntat la functia detinuta in cadrul celui de-al treilea producator de bere din piata locala a fost doar nevoia unei schimbari. "Cum in Inbev Romania nu puteam ocupa o functie mai mare decat aceea de director general, am simtit ca a venit timpul sa las locul altcuiva. In viata, sunt momente in care 'simti' ca a venit timpul unei mari schimbari. Totul e sa iti gasesti curajul sa o faci", explica el.
Ghyka este cel de-al doilea top manager din industria berii care a renuntat la pozitia detinuta pe piata locala in ultimul an, dupa ce in octombrie anul trecut Dieter Schulze a renuntat la conducerea operatiunilor producatorului de bere SABMiller pe piata locala pentru a prelua conducerea celui mai mare producator de bere din Polonia, Kompania Piwowarska.
In decembrie 2005, cand a fost numit director general al InBev Romania, Mihai Ghyka declara intr-un interviu acordat Ziarului Financiar ca "schimbarile s-au produs brusc, cum de altfel se fac toate trecerile intr-o companie mare". La fel s-a intamplat si in 2008, cand a decis ca e momentul "sa se desparta" de Bergenbier, brandul care aduce jumatate din vanzarile InBev Romania.
"Bergenbier reprezinta jumatate din volum, jumatate din valoare si implicit jumatate de investitiile noastre de marketing, rezuma Mihai Ghyka importanta brandului Bergenbier in businessul companiei, intr-un interviu acordat ZF.
Iar Bergenbier este brandul care i-a adus lui Ghyka cele mai mari satisfactii, volumele de vanzari inregistrand cresteri de peste 15% in fiecare an. Mai mult decat atat, Bergenbier este sponsorul echipei nationale de fotbal din 1998, in timp ce Mihai Ghyka este unul dintre suporterii cei mai infocati ai nationalei. "Daca nu sunt in tara la un meci al nationalei, ascult la radio, pe internet sau rog doi prieteni sa-mi trimita sms-uri cu tot ce se intampla in meci", spune el. Desi nu va mai gestiona strategia de marketing a Bergenbier, in primul an de dupa 2000 cand echipa nationala de fotbal s-a calificat la un turneu final, planurile lui Ghyka pe termen scurt includ si meciurile de fotbal. "Voi fi pe stadion la meciurile echipei nationale, mi-am cumparat bielete de avion inca de la inceputul anului, iar daca Romania ajunge in finala Euro 2008, voi fi acolo", spune Mihai Ghyka.
Despre campaniile de marketing derulate de InBev, Ghyka spune ca fiecare a fost extrem de importanta. "Cred ca fiecare campanie isi are timpul sau, poate cea mai buna a fost prima, dedicata campionatului de fotbal si prima derulata la nivel national, o alta poate fi considerata Ziua Barbatului."
La 36 de ani, Mihai Ghyka a fost anul trecut cel mai tanar executiv al unei companii din Top 100 cele mai valoroase companii din Romania, clasament realizat de ZF cu Capital Partners. Valoarea de piata a InBev Romania a fost calculata anul trecut la 335 mil. euro. El a fost director de marketing al InBev aproape sase ani, dupa care a ocupat pozitia de director general incepand din ianuarie 2006, an in care Mihai Albu, fostul executiv a fost promovat pe o pozitie de management in cadrul grupului.
"E un foarte bun profesionist, atat in ceea ce priveste partea de marketing, cat si de management", a declarat Shaine Shachar, presedintele United Romanian Breweries Bereprod (URBB), producatorul Tuborg.
Ghyka a preluat conducerea operatiunilor InBev intr-un moment in care belgienii aveau trei fabrici de bere, 720 de angajati si un volum de vanzare de 2,5 mil. hl. La sfarsitul anului 2005 insa, businessul InBev abia depasise 100 mil. euro, cu un profit de 14 mil. euro. Anul urmator, cele trei fabrici detinute de companie pe plan local au generat un profit de 21 mil. euro si un rulaj de aproape 160 mil. euro. Mandatul lui a cuprins o tranzactie, o schimbare de nume, lansarea unui nou brand, Lowenbrau, dar si inchiderea fabricii de la Baia-Mare, care avea doar o activitate sezoniera. InBev a preluat in 2006 controlul total asupra fabricii de bere Interbrew Efes Brewery de la Ploiesti prin achizitia pachetului de 49,99% de actiuni detinut de compania turca Efes Breweries International, in valoare de 20,79 mil. euro.
Daca 2006 a reprezentant pentru Interbrew, numele companiei la vremea aceea, o consolidare a portofoliului detinut, in prima parte din 2007 s-a realizat o consolidare a companiei insesi prin fuziunea cu Interbrew Efes Brewery in luna ianuarie, urmata in aprilie de preluarea numelui companiei-mama.
Ulterior, InBev a decis sa renunte la fabrica sezoniera detinuta in Baia Mare pentru a optimiza productia, urmand sa transfere intreaga capacitate in cadrul fabricii din Ploiesti.
Anul trecut, compania a raportat vanzari de 3,9 mil. hl, in crestere cu doar 16,8% fata de anul precedent, sub media de crestere de 20% inregistrata de filialele locale ale celorlalte trei companii multinationale de pe piata berii. Ritmul de crestere raportat de InBev in Romania pentru 2007 este cel mai redus din ultimii trei ani, dupa un avans de 30% in 2006, respectiv de 18% in anul precedent. In 2006, compania a avut afaceri de 158,3 mil. euro si un profit net de 21,3 mil. euro, in crestere cu 7 mil. euro. Ghyka, a fost pana in urma cu doi ani si presedinte al filialei locale a International Advertising Association (IAA), iar din acest an a preluat functia de director general al Asociatiei Berarii Romaniei, care grupeaza cele patru companii multinationale din industrie (Heinekem, InBev, SABMiller, Carlsberg).
"Spiritul sau vizionar (al lui Mihai Ghyka )si suflul noilor standarde au facut din organizatia noastra una cu ambitii de top. In aceasta perioada am demarat proiecte de amploare, ale caror bune rezultate incep sa fie cuantificabile", a declarat Constantin Bratu, directorul general al Asociatiei Berarii Romaniei.
InBev a anuntat numirea lui Eduardo Luz in functia de director general, de la 1 aprilie. El lucreaza in InBev din 2006, dupa mai mult de zece ani in Accenture.
Astfel, grupul belgian aduce un expat la conducerea operatiunilor din Romania, dupa ce businessul a fost lasat pe mana managerilor romani in ultimii ani.

12 ani intr-o companie

In iunie 1989, la doar 18 ani, Mihai Ghyka
a emigrat in Canada, la Montreal, unde printre cele mai bune joburi la care avea acces se numara cel de ospatar, platit cu 7-8 dolari canadieni pe ora.

A lucrat in restaurantul unui evreu timp de doua luni, acesta fiind si primul sau contact cu o organizatie privata.

Si-a finalizat studiile in Canada, iar in 1996 a decis sa se intoarca in tara, angajandu-se destul de rapid la Interbrew Romania, la vremea aceea.

Mihai Ghyka a preluat pozitia de financial controller, pe vremea cand departamentul practic nu exista, pentru ca peste trei ani sa devina directorul de marketing al Interbrew.

A ocupat pozitia de director de marketing al Interbrew timp de 6 ani

Din 2006 pana in prezent a detinut functia de director general al filialei locale a companiei InBev.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO