Companii

Proprietara Ivatherm face un altfel de lohn. Produce în Franţa dermato-cosmetice pentru piaţa locală

Proprietara Ivatherm face un altfel de lohn. Produce în Franţa dermato-cosmetice pentru piaţa locală

Rucsandra Hurezeanu, proprietara Ivatherm: Acolo (în Franţa - n.red.) am fost întrebată: Eşti sigură că vrei apa asta (de la Herculane - n. red.)? Toată lumea era sceptică. După trei luni m-au sunat şi mi-au spus: „Mais c’est extraordinaire votre eau“ (este extraordinară apa dumneavoastră - n. red.). Mi-au spus că este cea mai bună apă şi că are proprietăţi antiinflamatorii.

Autor: Cristina Rosca

08.12.2011, 00:04 3303

Povestea Ivatherm, singurul jucător român de pe piaţa dermato-cosmeticelor, începe în 2005, când Rucsandra Hurezeanu, cea care deţine şi conduce în prezent businessul, a simţit nevoia să îşi constru­iască propria afacere.

"Am terminat Facultatea de Medicină şi imediat după m-am angajat în domeniul farma, unde am rămas timp de zece ani. Am crescut treptat până am simţit că nu mai am unde urca şi e momentul să îmi fac un business propriu." Ea recunoaşte că a avut însă un exemplu pe care să îl urmeze, pe cel al mamei sale, care la începutul anilor '90 şi-a deschis prima farmacie privată. Apoi businessul s-a extins şi în distribuţie şi producţie.

Este extraordinară apa dumneavoastră!

Tot mama a fost cea care a sprijinit-o financiar să pornească la drum. Nu oferă cifre privind investiţiile necesare pentru pornirea unui astfel de business, limitându-se a spune că este vorba de cifre destul de mari. "Majoritatea banilor necesari au provenit din surse proprii, creditele contractate fiind relativ mici." Ea explică însă că de trei ani compania este pe propriile picioare, iar investiţia a fost recuperată.

A început prin a studia proprietăţile apei termale de la Herculane, cea mai veche staţiune balneară din Europa, potrivit celei care deţine businessul Ivatherm. A mers în Franţa, unde a contractat o echipă de cercetători care să studieze apa de la Herculane. "Acolo am fost întrebată: Eşti sigură că vrei apa asta? Toată lumea era sceptică. După trei luni m-au sunat şi mi-au spus: "Mais c'est extraordinaire votre eau" (este extraordinară apa dumneavoastră - n. red.)", îşi aminteşte ea. "Mi-au spus că este cea mai bună apă şi că are pro­prietăţi antiinflamatorii."

Şi totuşi made in France

Apa termală folosită de Ivatherm provine dintr-un izvor termo-salin cu debit foarte mare. "La Herculane majoritatea izvoarelor sunt sulfuroase." Apa vine de la 2.000 de metri adâncime şi când ajunge la suprafaţă are 45 de grade, astfel este aproape sterilă. "Îşi păstrează compoziţia şi nu se alterează prin transport."

Rucsandra Hurezeanu, 39 de ani, îşi explică decizia de a merge în Franţa atât pentru partea de cercetare-dezvoltare, cât şi pentru producţie prin faptul că Hexagonul este o piaţă de renume, cu o valoare de 15 miliarde de euro, faţă de mai puţin de 1 mld. euro în România. Ea mai spune că acolo sunt mulţi producători care nu au branduri proprii, ci realizează exclusiv cosmetice pentru jucători din alte pieţe. În cazul Iva­therm, în Franţa se realizează doar am­ba­lajul primar, ambalarea finală având loc în România. Recipientele provin însă din state precum Spania, Italia sau Grecia.

Cota din piaţa dermato-cosmeticelor: 10%

În România, pe o piaţă unde cei mai mulţi şi cei mai mari jucători sunt străini, parte a unor companii multinaţionale - cum este cazul Vichy şi La Roche Posay, amândouă branduri ale L'Oreal - Ivatherm vinde 200.000 pe an, respectiv circa 1.000 de produse în fiecare zi lucră­toare. "Avem o cotă de piaţă de circa 10%. În lupta noastră cu multina-ţionalele am avut nevoie de o echipă de vânzări eficientă. Avem echipa noastră proprie de vânzări şi de distribuţie. Este avantajos pentru o mai bună recuperare a creanţelor." Compania are 35 de angajaţi, iar majoritatea lucrează în vânzări şi promovare. Produsele Iva­therm sunt vândute astfel către 1.000 de farmacii din toate colţurile ţării. "Far­macia dă siguranţă şi este un simbol al accesibilităţii."

Bătălie pentru 20 mil. euro

Totuşi, ea recunoaşte că la început a fost mai greu decât se aştepta. "A fost nevoie să educăm consumatorii, care nu erau obişnuiţi să meargă la farmacie să cumpere produse de profil." La mo­mentul respectiv pe piaţă existau trei sau patru jucători, iar acum sunt 15-20, care se "bat" pentru o felie din piaţa de circa 20 de milioane de euro, potrivit Rucsandrei Hurezeanu. Avantajul este însă că piaţa are potenţial foarte mare. Totul depinde însă, într-o mai mică sau mai mare măsură, de contextul econo­mic. "În perioada de boom dermato-cos­meticele creşteau cu peste 40%, fiind cel mai dinamic sector din piaţa cos­meticelor. Apoi ritmul a încetinit, iar avansul a ajuns la 10%. Anul acesta este posibil chiar ca piaţa să fi stagnat, însă cu siguranţă nu a scăzut." Businessul Ivatherm a avansat în acest an cu 10%, până la aproape 7 milioane de lei. "În 2012 eu sper să creştem cu 15%. Depindem însă de economie, deşi într-o mai mică măsură decât mass-market." Tot în ceea ce priveşte anul viitor, Rucsandra Hurezeanu spune că vrea să pătrundă pe piaţa din Ucraina şi să-şi lărgească portofoliul de produse, 38 în prezent. "Mă gândesc şi la o diversi­ficare a businessului, însă prefer să nu dau detalii încă", conchide ea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO