Companii

Promotiile au trecut vanzarile de masini romanesti peste hopul prezentarii Logan

16.08.2004, 00:00 17

Masinile romanesti au trecut cu bine hopul prezentarii oficiale a modelului Dacia Logan. Ca urmare a promotiilor desfasurate atat de Dacia (pentru modelele existente in portofoliul sau actual), cat si de Daewoo, vanzarile de masini romanesti si-au reluat in iulie ritmul de crestere fata de anul trecut, "plusand" cu mai bine de 26%.  Prezentarea la Paris a noul model Dacia Logan in luna iunie a franat cresterea vanzarilor Dacia: atunci s-au vandut tot atatea masini produse la Pitesti ca si in aceeasi luna din 2003.
Discounturile de 400 de euro pentru modelele Berlina si Break pe care Dacia le-a scos din fabricatie luna trecuta, precum si reducerile de preturi situate intre 400 si 800 de euro (in functie de model) pe care Daewoo le-a practicat in ultimele luni au permis celor doi producatori nationali sa inregistreze cresteri ale vanzarilor peste nivelul realizat in aceeasi perioada a anului trecut.
In paralel, modelul Dacia Logan a strans la randul sau peste 4.300 de cumparatori care au depus deja avansul de 50 de milioane de lei solicitat de producatorul pitestean. Oficialii spun ca cea mai mare parte a comenzilor au fost pentru variantele din echiparile superioare (cu aer conditionat, geamuri si oglinzi electrice). Aceasta inseamna ca modelul Solenza in varianta sa de baza, al carei pret porneste de la aproape 4.600 de euro, si-a gasit o nisa de piata neexploatata (cel putin pana la lansarea anul viitor a variantei de 5.000 de euro a modelului Logan).
In aceste conditii, piata auto romaneasca a ajuns dupa primele sapte luni ale anului la vanzari de aproape 96.500 de unitati, dintre care peste 77.000 de autoturisme. Valorile sunt cu mai bine de 30% mai mari fata de aceeasi perioada a anului trecut, din acest punct de vedere anul 2004 fiind cel mai bun din punctul de vedere al vanzarilor de dupa 1989.
Practic, toate segmentele pietei auto au crescut dupa primele sapte luni ale acestui an.
Productia locala, unul dintre cei mai importanti indicatori, a inregistrat o crestere de aproape 32% (si peste 36% in cazul autoturismelor), fiind produse 65.253 de masini.
Cresterea este superioara celei inregistrate de vanzarile de masini, explicatia fiind reprezentata de faptul ca dupa mai multi ani de scaderi, in acest an exporturile de masini romanesti s-au dublat. Dacia incepe sa realizeze livrari din ce in ce mai importante la export, iar Daewoo a reinceput din acest an exporturile de automobile pe pietele traditionale.
Astfel, exporturile au ajuns dupa primele sapte luni ale anului la aproape 11.000 de unitati, valoare mai mult decat dubla fata de perioada similara a anului trecut.
Din acest punct de vedere, numarul total de masini romanesti exportate reprezinta dupa primele sapte luni doar aproape 29% din cele 38.000 de masini importate. In aceeasi perioada a anului trecut exporturile reprezentau mai putin de 19%, comparativ cu totalul masinilor importate.
Importurile reprezinta in acest moment aproape 40% din piata auto romaneasca, ponderea fiind aproximativ aceeasi ca la sfarsitul anului trecut. Si situatia din clasamentul celor mai vandute marci si modele de autoturisme de import este in mare aceeasi ca anul trecut. Renault este marca de import cu cele mai bune vanzari in primele sapte luni ale anului (5.707 unitati), urmata de Skoda (4.164 unitati), Peugeot (3.478 unitati) si Volkswagen (3.356 unitati). Ford, Opel si Fiat au depasit la randul lor pragul de 1.000 de autotusime vandute in primele sapte luni ale anului.
Lupta este insa mult mai stransa cand vine vorba de modelele de autoturisme de import cele mai cautate pe piata romaneasca. Renault Clio, cu 2.667 unitati vandute in primele sapte luni ale anului, Renault Megane - 2.441 unitati si Skoda Octavia - 2.368 unitati sunt situate pe primele trei locuri. Skoda Fabia, Peugeot 206 si 307 si Volkswagen Golf au depasit la randul lor vanzari de 1.000 de unitati in acest an. Intre cele mai vandute autoturisme de import de luna trecuta s-au aflat si Ford Focus (cu 183 de unitati vandute) si proaspat lansatul model din clasa medie Peugeot 407, care a realizat vanzari de peste 170 de unitati.
Din acest punct de vedere, Peugeot a fost in luna iulie,cea mai prolifica marca de import cu trei modele de masini in topul celor mai vandute, urmata de Renault, Skoda si Volkswagen, cu doua si Ford cu un model.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO