Companii

Producatorul Zewa: Consumul de hartie de pe piata locala e de opt ori mai scazut decat in Vest

Producatorul Zewa: Consumul de hartie de pe piata locala e de opt ori mai scazut decat in Vest

In retailul modern, SCA are o cota de 29% in valoare, potrivit datelor MEMRB citate de companie

26.06.2007, 17:15 1014

Producatorul suedez al brandului Zewa, unul dintre cele mai cunoscute marci de hartie la nivel mondial, a inregistrat o crestere de 70% a vanzarilor Zewa pe piata locala, atat in volum, cat si in valoare in primele cinci luni ale anului.
Vanzarile companiei au avansat mai puternic in retailul modern, brandul Zewa raportand o crestere de 78% in valoare, respectiv de 84% in volum, potrivit diviziei din Romania a grupului suedez SCA Hygiene Products, producatorul Zewa, care citeaza datele companiei de cercetari de piata MEMRB.
Divizia Consumer Tissue a grupului suedez deruleaza afaceri de 20 mil. euro anual in Romania, fiind activa pe patru segmente pe plan local, tissue (hartie igienica si servetele) cu brandul Zewa, scutece pentru copii, cu brandul Libero, produse de igiena feminina, cu brandul Libresse, si incontinenta cu brandul Tena.
"Brandurile puternice sunt foarte importante pentru romani si Zewa este un astfel de brand. Romanii nu sunt fideli cand vorbim de produse care nu sunt lider de piata", spune Doru Petrescu, sales manager al SCA Hygiene Products. Mai mult de jumatate din vanzarile din Romania ale companiei se deruleaza prin intermediul retelei de International Key Account (retailul modern), tendinta care se mentine de altfel constanta in ultimii ani. "Pentru un producator de hartie este foarte interesanta o investitie in Romania. Hartia este o marfa de volum, iar produsele pentru Romania le aducem din Austria sau Germania", a spus Doru Petrescu, sales manager al SCA Hygiene Products.
Piata de profil din Romania a prins avant in ultimii ani, iar perspectivele de crestere raman sustinute si pentru urmatorii ani. Volumul pietei de hartie este de 60.000 de tone, ceea ce face ca valoarea sa fie de aproximativ 50 mil. euro, potrivit estimarilor ZF. Potrivit estimarilor companiei, piata creste anual cu circa 10% in volum si 20% in valoare.
"Fabricile din Germania si Austria sunt foarte performante, cu o productivitate foarte ridicata, care permite realizarea de economii de scara, ceea ce compenseaza o buna parte a costurilor de transport. La un moment dat insa volumele cresc atat de repede, incat o investitie devine interesanta. Daca aceasta va fi o achizitie sau o investitie de la zero, ramane de vazut", a precizat Doru Petrescu.
Suedezii ataca segmentul premium pentru hartia igienica cu brandul Zewa, ceea ce implica promotii continue si comunicare puternica pe toate canalele.
"Piata este fragmentata, dar se consolideaza. Producatori nu sunt foarte multi, in timp ce numarul distribuitorilor sare de 30 de companii. SCA are 19,6% din piata de hartie igienica, unde Zewa este lider, cu o crestere mai rapida ca piata", spune reprezentantul companiei.
In retailul modern, SCA are o cota de 29% in valoare, fiind lider de piata, potrivit datelor MEMRB citate de companie.
"Piata va continua sa creasca foarte puternic deoarece consumul pe cap de locuitor este foarte scazut in Romania. Pe plan local se consuma aproximativ 2 kilograme de hartie pe an, in timp ce in Vest consumul se apropie de 16 kilograme. Pe de alta parte, in Bulgaria consumul se apropie de patru kilograme pe an", a mai spus Doru Petrescu.
SCA Hygiene Products a adus hartia Zewa (hartie igienica si batistute) in Romania acum zece ani, perioada in care piata era reprezentata in proportie de 95% de produse no name.
"Initial a existat o scurta perioada de crestere puternica, care ulterior s-a temperat, deoarece este nevoie de cel putin doua companii care sa faca piata sa creasca. Avansul inregistrat de hartia igienica a fost inferior celui pentru detergent sau bere. Cresteri puternice la hartie exista de doi-trei ani", spune Doru Petrescu.
El spune ca ultimul an a adus o orientare mai puternica spre vanzarile in ambalaje de 8 si 10 role.
"Cel mai folosit ambalaj este cel de 8-10 role, care practic detine 50% din piata, fata de 25% in urma cu doi ani. Atunci vanzarile de o rola reprezentau apropape doua treimi din piata", spune reprezentantul SCA Hygiene Products.
Printre cei mai importanti producatori locali din industria hartiei se numara Comceh Calarasi, Somes Dej, Rondocarton, Ambro Suceava, Ecopaper Zarnesti, Vrancart Focsani sau Celhart Domaris.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO