Companii

Producatorul sucurilor Tymbark: Discutam de doi ani si posibilitatea de a aduce si divizia de paste

Producatorul sucurilor Tymbark: Discutam de doi ani si posibilitatea de a aduce si divizia de paste

Grabowski conduce operatiunile de 50 de milioane de euro ale grupului polonez Maspex pe piata locala

09.11.2007, 17:49 326

Temperaturile ridicate din aceasta vara care au sustinut cresterea accelerata a consumului de bauturi racoritoare si ultimele lansari ale Tymbark Maspex Romania ar putea duce vanzarile companiei la 51 mil. euro in acest an.
Compania, care a adus pe piata locala doua din cele trei divizii ale sale, respectiv produsele instant si sucurile, analizeaza si intrarea pe piata de paste fainoase.
"Discutam de doi ani posibilitatea de a aduce si divizia de paste. Inca nu am luat o decizie in acest sens, in aproximativ doua saptamani am putea avea un raspuns", a afirmat Krzysztof Grabowski, presedintele Tymbark Maspex Romania.
Compania a adus pe piata locala in acest an mai multe produse din divizia de paste fainoase a grupului Maspex, intrand pe segmentul cerealelor cu brandul Brumi. Tymbark Maspex ataca astfel una dintre cele mai dinamice piete din industria alimentara romaneasca, dominata in prezent de compania elvetiana Nestle.
Piata locala a cerealelor pentru micul dejun, disputata de companii precum Nestle, Dr Oetker, Loulis, European Food sau Dobrogea Group, este inca redusa comparativ cu alte tari europene, insa ritmul de crestere de pana la 50% anual ar putea duce valoarea acesteia la peste 35 mil. euro la finele anului, potrivit estimarilor ZF.
Polonezii au intrat in Romania cu divizia de produse instant La Festa, demarand in anul 1996 productia de cappuccino intr-o locatie de langa Bucuresti. In 2001, compania a preluat o fosta fabrica de conserve din Valenii de Munte (judetul Prahova), unde a transferat productia de cappuccino si a inceput fabricarea sucurilor naturale din portofoliu.
Fabrica de la Valenii de Munte, care a atras investitii cumulate din partea Maspex de circa 32 mil. euro, este singura unitate a grupului in care sunt fabricate atat sucuri, cat si produse instant, iar Grabowski spune ca locatia ar permite extinderea capacitatii de productie.
Piata romaneasca este a doua ca importanta in cadrul grupului Maspex, dupa Polonia. "Vom continua sa investim in fabrica din Romania", a declarat Grabowski.
Cele mai recente investitii in productie au vizat intrarea Tymbark pe segmentul bauturilor racoritoare la PET si s-au ridicat la aproximativ 7 mil. euro, potrivit datelor companiei.
"Am investit in imbutelierea la PET pentru ca piata este in crestere si am vrut sa fim prezenti si pe segmentul cel mai mare al pietei bauturilor racoritoare. In acest an am intrat mai puternic pe segmentul bauturilor racoritoare la PET cu Tymbark Cool si ice tea", explica Grabowski.
Tymbark Maspex este lider pe segmentul nectarurilor, cu o cota de piata de peste 32%, potrivit studiilor citate de companie.
Pe piata romaneasca, cei mai importanti concurenti ai producatorului polonez sunt in prezent Coca-Cola HBC, Pepsi Americas si Parmalat.
Trendul de orientare a consumului catre bauturile racoritoare necarbonatate si cu continut ridicat de fructe este acelasi inregistrat pe pietele mai dezvoltate din Europa, unde consumul de sucuri naturale a ajuns la valori mult mai mari decat in Romania. Spre comparatie, consumul de sucuri naturale cu continut ridicat de fructe (juice si nectaruri) si ice tea in Europa este, in medie, de 34 de litri pe cap de locuitor, fata de doar 4-5 litri pe piata romaneasca, potrivit unor studii din 2006.
"Segmentul bauturilor racoritoare necarbonatate se dezvolta mai repede decat cel de carbonatate, insa trendul crescator cred ca se va mentine in continuare pe cele doua segmente. Nu este exlus sa lansam pe piata sucuri carbonatate, ele exista deja in portofoliul nostru international", a mai spus el.
In ceea ce priveste segmentarea pietei in functie de pret, Grabowski vede un potential mai mare in segmentul de mijloc spre premium. "In ultimii ani, am vazut iesind de pe piata multe produse de pe segmentul inferior", a adaugat Grabowski.
In sezonul estival din acest an, cele mai mari cresteri de vanzari au fost inregistrate de companie pe categoriile still drinks si ice tea.
Productia locala a fost unul dintre factorii care au permis companiei sa se impuna drept cel mai mare jucator pe segmentele cappuccino (cu o cota de piata de 50%) si ciocolata instant, datorita taxelor vamale care pana in acest an au facut ca importurile sa fie mai putin competitive fata de produsele fabricate local.
"Noi am fost primul producator local de cappuccino, lucru care a fost in avantajul nostru in fata importatorilor", a precizat Grabowski.
El a afirmat ca si dupa eliminarea taxelor vamale sucurile aduse de pe piete externe se pot impune pe piata romaneasca mai greu decat cele fabricate local.
"Sucurile importate pierd multi bani pe drum. Cheltuielile cu transportul pot ajunge chiar la 15% din valoarea unui produs", a adaugat Grabowski.
Compania si-a externalizat distributia inca de la inceput si spune ca cele mai mari vanzari se realizeaza inca in magazinele din comertul traditional.
Producatorul sucurilor Tymbark a realizat anul trecut un profit net de 4,6 mil. euro, in crestere cu aproximativ 60% fata de 2005.
In aceeasi perioada vanzarile companiei au avansat cu 16%, ajungand la aproape 42 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO