Companii

Producatorii de ambalaje flexibile merg pe principiul 'pasii mici, dar repezi sunt cea mai buna metoda pentru a fi competitiv'

Producatorii de ambalaje flexibile merg pe principiul 'pasii mici, dar repezi sunt cea mai buna metoda pentru a fi competitiv'

Click pentru imaginea marita

04.07.2007, 16:46 272

Dupa trei ani de activitate in productia de folii si ambalaje flexibile, o firma ajunge sa aiba o cifra de afaceri de 500.000 de euro daca are o politica de investitii bine conturata si un plan de dezvoltare extrem de riguros.
"Aveam o experienta vasta in activitatea de productie de mase plastice in momentul in care am inceput afacerea. Datorita conjuncturii economice, firma la care eram angajati a dat faliment. Nu am reusit sa ne gasim un loc de munca in domeniu, experienta in alta latura economica nu aveam, singura oportunitate pentru noi a fost infiintarea acestei firme", marturisesc Stela Dulgheru si Bogdan Radu, asociati ai Simco Prodplast 2000 din Pitesti.
Nu a fost nevoie decat de zece zile pentru a pune firma pe picioare, astfel ca, la inceputul anului 2004, Simco Prodplast 2000 a inceput productia de mase plastice, respectiv folii si ambalaje flexibile din folie de polietilena de joasa si inalta densitate si BOPP (folii cu caracter special, care asigura o transparenta foarte mare si protectie a produselor ambalate).
Experienta in domeniu a actionarilor acoperea intreaga arie a unui sector de productie, de la latura economico-financiara la cea productie si de conceptie grafica.
Primii clienti au fost firmele pe care cei doi actionari le cunosteau, firme ce aveau nevoie de ambalaje simple fara grad mare de prelucrare si care au fost dispuse sa acorde o sansa unor oameni care doreau sa inceapa o afacere.
"Am trecut in vedere produsele ce le puteam executa, nevoile pietii si am luat legatura cu potentiali clienti. In prima faza am contactat din clientii cu care stabiliseram legaturi in firma in care am fost angajati. O parte dintre acestia erau dispusi sa inceapa colaborari cu noi", spun asociatii Simco Prodplast 2000.
Au fost insa si firme care nu s-au aratat dispuse sa inceapa o colaborare cu o firma noua, in formula de actionariat existenta, datorita faptului ca aveau de recuperat sume de la vechea firma.
Initial oferta de produse a fost extrem de mica. "Practic se punea accent pe folie bruta, fara un grad mare de prelucrare, folia fiind cumparata de la firme cu traditie in domeniu. Dupa ce clientii s-au convins ca suntem corecti fata de parteneri am putut mari cantitatile de marfa si a crescut rulajul firmei", spun Dulgheru si Radu.
Primii angajati au fost actionarii. Mai bine de 12 luni, acestia au desfasurat intreaga activitate a firmei, iar acum au 12 angajati.
Cand au inceput, nicio banca nu a fost dispusa sa le acorde credit pentru investitii in utilaje, astfel incat pasii mici au fost singura modalitate de a face aceasta firma sa creasca. La 7-8 luni de la infiintare a aparut si posibilitatea achizitionarii primului utilaj de prelucrare a foliei, de generatie nu foarte veche, dar care a permis dezvoltarea prin posibilitatea de largire a gamei de produse, de marire a randamentului productiv si de onorare a termenelor de livrare catre clienti.
Compania a ajuns, in scurt timp, sa aiba in portofoliu clienti din toate domeniile economice: panificatie, constructii, domeniul energetic, agricultura, promovare de imagine si campanii publicitare.
Deschiderea la colaborari noi a ajutat firma sa se dezvolte si spre partea de productie a ambalajelor speciale destinate domeniilor industriale, folii cu protectii la diversi agenti chimici, folii cu proprietati stricte ce deservesc anumite sectoare de activitate - constructii civile si industriale, domeniul constructiilor de masini si elemente de asamblare, gama de ambalaje ce erau importate pana atunci.
Cei doi asociati vad concurenta ca determinanta pentru dezvoltarea pietei. "Daca privesti concurenta ca numar de firme ce activeaza in domeniu, poti spune ca este mare, daca privesti si analizezi concurenta din punct de vedere al produselor si serviciilor oferite, le raportezi la ceea ce oferi tu clientilor, iti dai seama ca nu e asa mare", precizeaza ei.
Cifra de afaceri a firmei a fost de 90.000 de euro in primul an de activitate, 2004 si a crescut cu 32% in 2005. In 2006, Simco Prodplast 2000 si-a dublat incasarile, cifra de afaceri ajungand la 270.000 de euro, iar pentru acest an cei doi asociati estimeaza ca vor obtine 530.000 de euro, in primele sase luni ale anului incasarile situandu-se deja la 230.000 de euro.
"Cresterea cifrei de afaceri se datoreaza in primul rand diversificarii gamei de produse, a cresterii capacitatilor de productie, fapt ce a permis marirea portofoliului de clienti prin politica de dezvoltare adoptata", spun asociatii firmei. Profitul obtinut a fost distribuit, in cea mai mare parte, pentru amortizarea utilajelor noi achizitionate prin credite bancare si pentru crearea premizelor dezvoltarii continue a activitatii.
Dificultatile intampinate au fost la inceput de natura economica, datorita politicilor de la acea vreme adoptate de bancile comerciale privind acordarea de credite pentru dezvoltare a firmelor nou infiintate. Solutionarea a venit odata cu trecerea timpului, pe masura ce activitatea firmei a permis atingerea indicatorilor economici necesari contactarii de credite de la banci.
Asociatii Simco Prodplast 2000, Stela Dulgheru si Bogdan Radu spun ca au dezvoltat un plan bine structurat, pe termen lung, care ii permite firmei sa se adapteze in functie de necesitatile si oportunitatile ce apar.
"Noi consideram ca pasii mici, dar repezi, sunt cea mai buna metoda pentru a fi competitiv pe piata. Ca orice activitate economica productiva, dezvoltarea nu este posibila fara marirea capacitatii de productie, diversificarea gamei de produse, marirea complexitatii produselor fabricate, dar odata cu acestea si mentinerea sau chiar imbunatatirea standardelor calitative", precizeaza ei.
Mihai Preda, administratorul firmei Daconex, a inceput afacerea pe piata ambalajelor flexibile in 1990, constatand lipsa unei firme cu aceasta specializare in Constanta.
"Pana in anul 1998 am fost furnizori de 'sisteme de pachetizare', pentru cimentul insacuit care era exportat. Dupa ce aceasta industrie nu a mai functionat datorita patrunderii unor companii straine, am fost obligati sa ne reprofilam, pierzandu-ne obiectului de acivitate, astfel incat inca din 1995 am cautat alternative", spune Preda.
Pentru a gasi un "business" care sa genereze un produs final, vandabil si in urma unui studiu de piata pe care l-a efectuat, administratorul Daconex a plecat in 1995 la Dusseldorf, in Germania, la cel mai mare targ specializat pe mase plastice care se tine o data la trei ani.
In urma acestei experiente, s-a orientat catre productia de ambalaje flexibile, in prezent firma prelucrand mase plastice si producand sacose, saci, pungi, saci menajeri, pungi in rola, sacose in rola. Firma lucreaza si comenzi mai mici, pentru care ofera preturi moderate. Administratorul Daconex precizeaza ca este important sa fii prompt cu clientul si sa tratezi corect beneficiarii. "Avem in portofoliu cativa clienti 'dominanti' si altii care sunt mai mici, dar constanti. Sunt receptivi in masura in care obtin ceea ce vor, depinde de om, de educatie, de caracter. Clientii nostri sunt firme importante de pe plan local si national", spune Preda.
In 1990 firma a pornit cu 26 de angajati, iar in prezent numarul acestora a scazut la 12 persoane. Investitia initiala s-a ridicat la 100.000 de euro, reprezentand suma necesara pentru achizitionarea unei linii complete de prelucrare. Pe parcurs a mai adus 60-70.000 de euro.
In ceea ce priveste concurenta, Preda este de parere ca "este bine sa ai concurenta, deoarece te tine treaz. Piata neagra ne cam deranjeaza. Sunt insa constient ca exista peste tot. La inceput era mai putina concurenta, insa in prezent ne confruntam cu lipsa materiei prime", mentioneaza el. Cifra de afaceri a firmei Daconex a fost in 2006 de aproximativ 250.000 de euro, cu circa 13% mai mare ca in 2005. Pentru 2007 Preda estimeaza o crestere de 13 - 14%, baza fiind rationalizarea consumurilor si reciclarea, iar profitul brut se ridica la 7%.
Cea mai acuta problema pe care Preda o vede pentru urmatorii ani este lipsa muncitorilor calificati in diferite meserii. Celelalte dificultati considera ca trebuie sa le tratezi corect, sa le inventariezi si sa le rezolvi in functie de prioritati.
Mihai Preda considera ca o afacere pe piata ambalejelor flexibile poate fi dezvoltata cu succes in familie. "Primul pas este sa cunoasca foarte bine despre ce este vorba, sa aiba cunostinte de chimie anorganica, mecanica si electrotehnica. Pentru inceput sa invete, sa capete experienta ca si angajat si nu in ultimul rand sa fie rabdator", mentioneaza el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO