Companii

Problemele Blue Air se rostogolesc în piaţă: agenţiile de turism scot bani din buzunare pentru biletele pasagerilor. „Sperăm să reia operarea. Acum pierd şi pasagerii şi partenerii“

Blue Air a anunţat marţi, 6 septembrie, anularea tuturor zborurilor operate de companie, atât de pe aeroporturile locale, cât şi de pe cele din afara ţării. De această situaţie au fost afectaţi 54.000 de pasageri, care ar fi trebuit să se îmbarce în 401 de zboruri în perioada 6-11 septembrie.

Blue Air a anunţat marţi, 6 septembrie, anularea tuturor zborurilor operate de companie, atât de pe aeroporturile locale, cât şi de pe cele din afara ţării. De această situaţie au fost afectaţi 54.000 de pasageri, care ar fi trebuit să se îmbarce în 401 de zboruri în perioada 6-11 septembrie.

Autor: Miruna Diaconu

09.09.2022, 09:00 300

Turiştii care au achiziţionat fie pachete de vacanţă, fie bilete de avion prin intermediul agenţiilor de turism locale, care aveau ca partener de zbor Blue Air, au fost despăgubiţi de către turoperatori.

Efectele anunţului Blue Air de a opri zborurile timp de 6 zile au un ecou puternic în piaţă, astfel, agenţiile de turism care au ales ca partener compania aeriană au fost puse în situaţia de a scoate bani din buzunar pentru despăgubirea clienţilor sau găsirea de alternative pentru turiştii prinşi în afara ţării pentru a se întoarce în ţară.

Mai mult, ţinând cont de situaţia în care se află Blue Air, cu datorii totale de 230 mil. euro, agenţiile nici nu mai speră la recuperea banilor pierduţi în aceste zile.

„Avem clienţi care aveau bilete, unii chiar cu ele în desfăşurare, am luat legătura cu ei. Cu cei care aveau biletul în desfăşurare am rezolvat situaţia, însă rămân pasagerii care urmau să zboare, iar în cazul lor vom vedea ce decizie iau, le-am dat alternative. Dacă Blue Air intră în insolvenţă, nu avem nicio şansă să ne recuperăm banii, nici nu mai sper la acest lucru. De ce să pierdem noi din cauza Blue Air? Noi le-am plătit biletele“, spune Carmen Pavel, proprietara J’Info Tours.

Ea mai spune faptul că biletele de avion vândute în ultima perioadă de Blue Air erau mult mai ieftine decât cele practicate de alţi operatori, în anumite cazuri fiind o diferenţă chiar şi de 50 de euro pentru aceeaşi rută operată de mai multe companii aeriene. Carmen Pavel spune că încă nu a făcut un calcul al pierderilor înregistrate din cauza situaţiei Blue Air, însă aşteaptă să vadă ce vor decide clienţii, ca mai apoi să tragă o linie a pierderilor.

Cele mai puternice efecte le resimt turopera­torii care aveau parteneriat cu Blue Air pentru zboruri charter şi care sunt responsabili pentru despăgubirea sau rerutarea turiştilor în cazul în care compania aeriană nu furnizează serviciul sau intră în insolvenţă.

„Eu sper ca această companie să îşi reia operarea curând şi să recuperez banii. Nu cred că ce s-a întâmplat este în folosul statului, pierd şi pasagerii şi partenerii“, spune Antonio Niţu, director general al Aerotravel.

Agenţia de turism a fost nevoită să îşi ajute turiştii care au zburat cu Blue Air prin emiterea altor bilete de avion sau prin suportul celor care vor să îşi recupereze banii de la Blue Air. Agenţia vinde atât pachete turistice, în care este inclus şi transportul, dar şi bilete de avion separate.

Partenerii Blue Air, implicit şi agenţiile de turism, care aveau contractate zboruri charter cu compania aeriană, nu au fost înştiinţaţi mai devreme de anularea zborurilor, astfel că această situaţie a fost un şoc pentru piaţa locală.

„Statul este şi el vinovat de această situaţie, a fost pasiv. În acest moment, fără restituiri, am depăşit 120.000 euro bilete cumpărate iar pentru turişti. Am adus turiştii acasă, iar celor care nu au plecat încă le-am dat variante, fie merg în aceeaşi destinaţie în care s-au înscris cu alte mijloace de transport, fie îşi primesc banii înapoi“, spune Alin Burcea, CEO al agenţiei de turism Paralela 45, care avea contract pe zboruri charter cu Blue Air.

Blue Air a anunţat marţi, 6 septembrie, anularea tuturor zborurilor operate de companie, atât de pe aeroporturile locale, cât şi de pe cele din afara ţării. De această situaţie au fost afectaţi 54.000 de pasageri, care ar fi trebuit să se îmbarce în 401 de zboruri în perioada 6-11 septembrie, au anunţat reprezentanţii companiei. Câteva sute de pasageri au aflat vestea privind anularea tuturor zborurilor Blue Air chiar la poarta de îmbarcare. Miercuri, 7 septem­brie, o zi după anularea zborurilor de către Blue Air, Administraţia Fondului pentru Mediu a anunţat deblocarea conturilor Blue Air, instituţie care a pus în primă fază poprire pe conturile Blue Air, acesta fiind şi motivul invocat de către compania aeriană pentru anularea zborurilor.

Ca urmare a acestui anunţ, re­prezentanţii companiei au declarat că zborurile vor fi reluate, însă nu au specificat şi momentul în care se va întâmpla acest lucru.

„Poprirea a fost ridicată. În aceste momente facem o evaluare atentă ca să înţelegem care ne este capacitatea de operare. Vom anunţa exact ce zboruri vom relua, fie cu sprijinul Tarom sau a altor operatori încercăm să aducem acasă pasagerii blocaţi în aeroporturile străine“, au transmis reprezentanţii companiei.

 

Asigurarea, o soluţie

Ca urmare a anulării zborurilor de către Blue Air, Vola, agenţie de turism online, a notificat peste 2.000 de clienţi care aveau achiziţionate bilete la compania aeriană. Reprezentanţii agenţiei spun că vor încerca să îi ajute pe clienţi pentru

a-şi recupera banii, însă nu le pot da un termen exact privind momentul în care se va întâmpla acest lucru.

„Peste 10% dintre clienţii afectaţi aveau achiziţionate produse de protecţie şi au primit soluţii alternative de zbor sau rambursări. În ceea ce priveşte rambursările pentru restul clienţilor noştri, ca agenţie intermediară vom demara procedura de rambursare în numele lor în mod gratuit şi vom depune toate eforturile pentru a le soluţiona cât mai rapid“, spun reprezentanţii agenţiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO