Companii

Piata spatiilor comerciale este inca in copilarie

12.12.2001, 00:00 22



Piata spatiilor comerciale din Romaania este inca in formare, iar pentru anul viitor este asteptata o crestere a nivelului chiriilor prin intrarea pe piata a unor noi tipuri de magazine si extinderea celor prezente.

Piata a fost marcata in acest an de deschiderea, atat in Bucuresti, cat si in tara, a unor noi unitati ale lanturilor internationale de supermagazine.

Piata spatiilor comerciale de dimensiuni mici nu a fost foarte activa in acest an, spre deosebire de piata birourilor, insa pricipalele lanturi de supermagazine au continuat sa-si deschida noi reprezentante, dupa cum arata un studiu de piata al reprezentantei in Romania a Colliers International.

Cererea in acest an a fost reprezentata in principal pentru deschiderea unor noi magazine in franciza sau de catre firmele deja existente in pricipalele zone comerciale.

Chiria lunara pentru spatiile comerciale situate in zonele cele mai reprezentative - B-dul Magheru, Calea Victoriei si Calea Dorobanti - este cuprinsa intre 50-100 dolari/mp. Pentru spatiile din zona a doua - Calea Mosilor si atefan cel Mare - chiria lunara se situeaza intre 20-50 dolari/mp, se mai arata in studiu.

Cea de-a treia zona pentru spatiile comerciale, care nu sunt de o foarte buna calitate, este reprezentata in Bucuresti de zonele de la periferie foarte populate.

"Cea mai importanta evolutie pe piata interna a spatiilor comerciale este tendinta de expansiune a lanturilor internationale de supermagazine si de magazine cash and carry, care s-au orientat si catre celelalte orase mari din tara", spune directorul Colliers International Romania, Bogdan Georgescu.

Metro Cash and Carry a inaugurat anul acesta si cel de-al zecelea magazin in tara, lantul de supermagazine Billa s-a extins atat in Bucuresti, cat si in tara, Selgros Cash and Carry este, din acest an, reprezentat si la Brasov, iar Iasi a fost deschis primul mall - Iulius Mall.

In Bucuresti, cele mai importante evolutii au fost intregistrate in prima parte a anului prin venirea pe piata a lantului Carrefour, deschiderea magazinului cu preturi reduse Mega XXL, inaugurarea celui de-al treilea magazin Billa.

Directorul Colliers International Romania spune ca pentru anul viitor sunt deja anuntate mai multe proiecte imporante care ar putea influenta piata spatiilor comerciale, cum ar fi: deschiderea a alte 25 de magazine Billa, consturirea tot in Bucuresti a unui proiect similar cu Bucuresti Mall de catre aceiasi investitori, finalizarea de catre Porche Romania a primei faze a complexului pentru vanzari si servicii situat in zona Pipera.

De asemenea, in acest moment sunt in derulare negocierile pentru inchirierea spatiilor din parcul comercial aflat in vecinatatea Aeroportului Otopeni, care se intinde pe 60 hectare de teren.

"Atat oferta, cat si cererea pe piata spatiilor comerciale vor putea inregistra anumite cresteri anul viitor, tinand cont ca anumite tipuri de magazine - cafenele sau de decoratiuni interioare - nu au intrat inca pe piata, altele sunt intr-o continua dezvoltare - curatatorii, farmacii, expozitii de mobila, iar lanturile de magazine deja reprezentate au in vedere extinderea lor", explica Georgescu.

El a adaugat ca deocamdata nu poate fi estimata cresterea pe care o vor inregistra chiriile pentru spatiile comerciale, deoarece aceasta piata este inca in formare, iar marja intre care sunt cuprinse chiriile este foarte mare - intre 15 si 100 dolari/mp per luna.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO