Companii

Piata medicamentelor se indreapta spre o crestere de 20% anul acesta

08.12.2004, 00:00 22

Piata romaneasca a medicamentelor ar putea creste anul acesta cu pina la 20% comparativ cu valoarea inregistrata in anul 2003, depasind previziunile initiale, ca urmare a tendintei de apreciere a monedei nationale din ultima perioada, se arata intr-un raport al firmei de cercetare Cegedim.
Anul trecut piata produselor farmaceutice s-a cifrat la 599,7 milioane de euro, consemnind o scadere de 1,9% comparativ cu anul anterior, potrivit datelor Cegedim din acea perioada.
Studiul firmei de cercetare arata ca piata medicamentelor din Romania a totalizat aproximativ 867,4 milioane euro in perioada octombrie 2003 - septembrie 2004, in al treilea trimestru din acest an vinzarile atingind 241,1 milioane euro.
In structura vinzarilor din , 69,6% reprezinta aportul segmentului de retail - 604,1 milioane euro, restul de 30,4 % fiind medicamentele distribuite spitalelor - 263,3 milioane euro.
Potrivit Cegedim, printre tendintele care se vor manifesta in prima jumatate a anului 2005 se numara si agravarea deficitului din sistem cu repercusiuni asupra profitabilitatii companiilor implicate, tinind cont de resursele publice bugetate.
"Astfel, anul viitor piata totala nu va putea mentine rata actuala de crestere", se mai arata in raport.
Studiul Cegedim cuprinde o comparatie intre perioada iulie 2003-iunie 2004 si octombrie 2003 - septembrie 2004 si rezultatele pentru al treilea trimestru din 2004.
Conform studiului, in ultimele 12 luni incheiate in luna septembrie, piata a consemnat o crestere de 4,6%.
Pe segmentul care se adreseaza direct consumatorilor, vinzarile s-au cifrat la 170,6 milioane de euro in trimestrul al treilea al acestui an, din aceasta suma 136,7 milioane de euro reprezentind medicamentele care necesita prescriptie medicala, iar 33,9 milioane de euro produsele fara  prescriptie. Vinzarile catre spitale s-au situat la 70,5 milioane de euro.
In clasamentul corespunzator perioadei octombrie 2003 - septembrie 2004, primele trei locuri sint ocupate de companiile GlaxoSmithKline (GSK), Novartis si Hoffmann La Roche.
Vinzarile GSK, inclusiv rezultatele Europharm, au atins, in acesta perioada, nivelul de 93,5 milioane euro, reprezentind o cota de piata de 10,8%. Totodata, al treilea trimestru a adus companiei vinzari de 24,4 milioane euro.
A doua companie de pe piata este Novartis, care a avut vinzari de 55 milioane euro si a atins o cota de piata de 6,3%. In ceea ce priveste rezultatul din perioada iulie - septembrie 2004, compania a inregistrat 15 milioane euro, incluzind rezultatele Lek si Lek-Pharmatech.
Locul trei este ocupat de Hoffman La Roche, care a consemnat vinzari de 49,8 milioane euro si o cota de piata de 5,7%, in intervalul octombrie 2003 - septembrie 2004. Pentru al treilea trimestru, vinzarile Hoffmann La Roche s-au cifrat la 16,6 milioane euro, incluzind vinzarile Pharmacia.
Pozitia a patra este ocupata de Pfizer, cu 48,9 milioane euro si o cota de piata de 5,6%.
Intre primele zece clasate se regasesc si trei producatori romani. Sicomed se afla pe locul cinci, cu 41,7 milioane euro, pe sapte se regaseste Terapia, cu 28,4 milioane euro, iar Antibiotice Iasi ocupa pozitia a noua, cu 25,8 milioane euro.
In acelasi timp, companiile Servier si Aventis sint clasate pe locurile sase si opt, cu vinzari de 30,3 milioane euro, respectiv 27,9 milioane euro.
Producatorul german Schering Plough s-a plasat pe pozitia a zecea, inregistrind vinzari de 25,2 milioane euro.
Cotele de piata ale companiilor aflate pe pozitiile cinci - zece variaza intre 2,9% si 4,8%.
In esalonul locurilor 10-20 se plaseaza, in aceasta ordine, Eli Lilly, Sanofi Synthelabo, Sindan, Menarini, Novo Nordisk, Gedeon Richter (inclusiv Armedica), Krka, Merck & Co, Beaufour Ipsen si Bristol-Myers Squibb. Cotele de piata ale fiecareia dintre aceste companii s-au situat intre 1,4% si 2,8%.
Cegedim precizeaza ca datele prezentate estimeaza fluxul de produse la iesirea din farmacie si spital catre pacient, ele reprezentind exclusiv produsele farmaceutice (nu si cele parafarmaceutice, cosmetice sau veterinare).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO