Companii

Philips produce la Orăştie espressoare de cafea de 47 mil. € pe care le exportă în toate colţurile lumii

Philips produce la Orăştie espressoare de cafea de 47 mil. € pe care le exportă în toate colţurile lumii

Autor: Cristina Rosca

01.11.2011, 18:20 9138

Gigantul olandez Philips deţine în România, în oraşul hunedorean Orăştie, o fabrică de espressoare automate de cafea pe care a preluat-o în 2009 de la grupul italian Saeco şi care a ajuns anul trecut la afaceri de aproape 200 de milioane de lei (47 mil. euro), duble faţă de 2009.

"Avem în România o fabrică de espressoare complet automate de cafea care produce pentru toate ţările din Europa, dar şi pentru alte state din toate colţurile lumii", a spus Benedikt Laux, CEO pe Europa Centrală şi de Est al Philips, care lucrează în cadrul companiei de circa două decenii.

Fabrica pe care Philips o deţine în prezent în România a fost anterior a italienilor de la Saeco. La jumătatea lui 2009 însă olandezii au achiziţionat producătorul italian de espressoare de cafea, care deţinea fabrici în Italia şi România, şi au intrat astfel în posesia unităţilor de producţie.

"Fabrica din România este strategică pentru divizia noastră de consumer lifestyle (electronice şi electrocasnicen. red.). În prezent unitatea de producţie este dotată pentru producţia de aparate premium", a adăugat Laux, care a venit acum şase ani în Ungaria, preluând mandatul de director executiv pentru Europa Centrală şi de Est.

În 2009România,Bulgariaşi Polonia s-au adăugat pieţelor pe care le conduce, iar în 2010 a venit rândul ţărilor baltice. În prezent Laux este director executiv pe 17 pieţe din regiune.

Dublarea businessului

Italienii de la Saeco au venit în România în 2003, când au investit 7 milioane de euro în fabrica de la Orăştie.

Iniţial fabrica avea 200 de angajaţi şi o capacitate de producţie anuală de 300.000 de aparate. În prezent numărul angajaţilor a ajuns la aproximativ 500 de oameni, însă reprezentanţii Philips nu oferă date despre capacitatea de producţie.

"Avem în total circa 500 de angajaţi, însă nu pot să spun o cifră exactă a acestora. Numărul poate varia în condiţiile în care apelăm şi la angajaţi temporari în perioadele de vârf." Acestea sunt primele informaţii pe care reprezentanţii gigantului olandez, cu afaceri totale de circa 25 de miliarde de euro, le oferă despre fabrica din România.

Din momentul preluării fabricii în 2009, Philips nu a făcut niciun anunţ despre unitătea din Oraştie, nici privind achiziţia, nici privind activitatea fabricii de espressoare de cafea.

Reprezentanţii Philips nu oferă cifre, însă, potrivit informaţiilor disponibile pe site-ul Ministerului de Finanţe, cifra de afaceri a fabricii anul trecut a ajuns la 194,5 mil. lei (46,3 mil. euro), de peste două ori mai mare decât în 2009, ultimul an în care compania a fost controlată de italienii de la Saeco.

Compania Sogeco România, prin intermediul căreia Philips raportează la Ministerul de Finanţe rezultatele pe România ale fabricii din Orăştie, a raportat de asemenea anul trecut profit de 20 mil. lei (4,8 mil. euro), faţă de o pierdere de 18,6 mil. lei (4,4 mil. euro) în anul anterior.

Mai mult, atât profitul, cât şi afacerile fabricii în singurul an complet sub acţionariatul olandezilor, au fost cele mai mari din istoria companiei în România.

Avans de 10% pentru Philips

Afacerile fabricii de la Orăştie sunt contorizate pe o entitate diferită de cea a Philips România, care include activităţile în România ale gigantului olandez privind vânzarea de produse de iluminat, produse şi servicii în domeniul sănătăţii (produse pentru îngrijiri cardiace, pentru îngrijiri de afecţiuni acute) şi produse de consumer lifestyle (electronice şi electrocasnice).

Dacă la nivel mondial serviciile şi produsele din domeniul sănătăţii au un aport de 40% la cifra de afaceri, în timp ce produsele de iluminat aduc 34%, iar consumer lifestyle restul, în România situaţia este radical diferită.

"În regiune produsele de iluminat şi cele de consumer lifestyle sunt cele mai importante. În România, acestea din urmă se apropie de 50% din totalul cifrei de afaceri, însă sperăm noi că vom creşte ponderea celorlalte două."

Philips România a obţinut anul trecut afaceri de 244 mil. lei (58 mil. euro), în creştere cu circa 11,5% faţă de 2009.

"Noi continuăm să creştem în Europa Centrală şi de Est în general şi în România în particular, însă nu atât cât ne-am dori. Avem o creştere de aproape 10% în România şi sperăm să avansăm chiar mai mult pe final de an."

România, piaţă cheie la aspiratoare

Benedikt Laux mai spune despre România că este o piaţă încă imatură, care însă se dezvoltă şi pentru care există potenţial să ajungă în top trei pieţe din regiune.România este a douaţarăca populaţie şi suprafaţă din regiune.

Despre clienţii români el spune că "dacă îi compari cu cetăţenii altor state din regiune, românii sunt mai dispuşi să plătească mai mult pentru un produs dacă sunt convinşi de avantajele acestuia".

Philips deţine în portofoliu produse care se adresează mai multor categorii de clienţi, de la cei cu venituri mici şi medii la cei cu venituri mari.

"Ne concentrăm însă pe produsele high-end."

Cel mai bine vândute produse în România sunt produsele de bărbierit electrice, fiarele de călcat şi aspiratoarele.

"În ceea ce priveşte vânzările de aspiratoare, România este una dintre cele mai importante pieţe din lume."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO