Companii

Petrolul nu asculta de estimari: ce s-a spus in 2004, ce s-a realizat si ce mai urmeaza pentru o piata care misca miliarde de euro?

Petrolul nu asculta de estimari: ce s-a spus in 2004, ce s-a realizat si ce mai urmeaza pentru o piata care misca miliarde de euro?
25.03.2010, 00:00 80

"Piata petroliera cred ca se va dubla in Romania in 2010, iarsalariile vor fi atunci de 400-500 de euro. Masinile cu hidrogen arputea fi o prezenta obisnuita si aici, data fiind dinamica acestuifenomen", spunea Dinu Patriciu in 2004, pe atunci din functia depresedinte al grupului petrolier Rompetrol. Intre timp, Patriciusi-a vandut in totalitate afacerea catre compania kazaha de statKazMunaiGaz, tranzactie care l-a facut cel mai bogat om dinRomania, averea sa fiind acum de 2,2 miliarde de dolari, potrivitForbes.

Evolutia pietei petroliere l-a contrazis insa pe Patriciu.

"In 2009, la nivelul pietei s-au comercializat 5,9 milioane detone de carburanti, iar pe piata in total au fost livrate circa 8,7milioane de tone de produse petroliere. Piata de produse petrolierea crescut cu 9-10% fata de 2004. Chiar daca au crescut vanzarile de carburanti cu aproximativ35% in perioada 2004-2009, a scazut foarte mult consumul de pacuraal Romaniei, cu 58%, din cauza extinderii retelei de gazenaturale", spun specialistii din piata.

La preturile din 2004, piata petroliera avea o valoare de circa7 mld. euro, iar la sfarsitul anului trecut a ajuns la circa 10mld. euro. Dublarea de care se vorbea in anii 2004 nu mai are cumsa fie atinsa in 2010, in contextul in care petrolistii estimeazaal doilea an de scadere al cantitatilor vandute dupa 2009.

Ultimii ani ai benzinarilor particulari?

Potrivit informatiilor disponibile, la inceputul acestui an maifunctionau circa 600 de benzinarii particulare, adica aproximativ25% din numarul total de benzinarii existente, in contextul in carein 2004 existau aproximativ 1.200 de astfel de unitati. Inamiculnumarul unu al benzinarilor particulari a fost dezvoltarea marilorretele care in ultimii ani au devenit adevarate centre de servicii.Astfel, un consumator nu se duce doar sa-si faca plinul intr-obenzinarie, ci poate sa ia o masa calda, sa-si plateasca facturilesau sa-si lase copiii sa se joace in spatiile special amenajate. Inafara de acest factor, criza si obligatiile legislative au adus noiprobleme pe capul micilor benzinari.

Jucatorii de profil spun ca daca acum particularii mai au 7-8%din piata, in anii urmatori cota acestora se va reduce pana la 2%.In 2004, aceste afaceri aveau cam 17% din piata carburantilor.

"Luand in considerare si impactul recesiunii asupra capacitatiide investitii a companiilor, este de asteptat ca numarulbenzinarilor particulari sa se reduca pana la aproximativ 2% dinpiata", spun reprezentantii MOL Romania.

Mai putin in fiecare an

"In 2010, productia de titei a Romaniei va fi de 6-7 milioane detone de titei, iar cererea interna va ajunge la 18 milioane detone, astfel incat presiunea importurilor va creste", spunea in2004 Gheorghe Constantinescu, directorul general al Petrom de laacea vreme. Nici aceste estimari nu s-au indeplinit, in realitateproductia de petrol a Petrom scazand in fiecare an de laprivatizare din cauza rezervelor foarte mature pe care compania leexploateaza. Potrivit informatiilor disponibile, media deexploatare a zacamintelor este de 45 de ani, ceea ce facefoartegreu ca productia de hidrocarburi a Romaniei sa creasca pe termenlung fara a fi facute descoperiri de proportii. Astfel, in 2009,Petrom a avut o productie de petrol de 4,38 milioane de tone si aextras 5,2 miliarde de metri cubi de gaze naturale.

In 2009, pe piata locala s-au consumat circa 13,2 miliarde demetri cubi de gaze naturale, consum acoperit in mare parte de ceidoi producatori locali Petrom si Romgaz, importurile reprezentandcirca 15%. Consumul a fost mai mic cu circa 15% fata de 2008 dincauza efectului pe care criza l-a avut mai ales asupra industriei.Astfel, o alta estimare lansata in 2004 nu s-a adeverit. La acelmoment, jucatorii credeau ca cererea de gaze va creste pe piatalocala de la 18,3 miliarde de metri cubi in 2004 pana la circa 20,4miliarde de metri cubi in 2010.

Nici pe termen lung estimarile din 2004 nu au foarte multe sansede a deveni realitate.

"Nu vedem o tendinta de crestere in ceea ce priveste cererea deproduse rafinate. Sunt presiuni foarte mari in ceea ce privestecresterea eficientei energetice, ceea ce implicit duce la un consummai redus. Cred ca cererea de produse petroliere va fi devansata decererea pentru tehnologii mai curate. Pe de alta parte, Europa siRomania se confrunta cu o supracapacitate de rafinare. De exemplu,capacitatea nominala a rafinariilor din Romania este de circa 18-20de milioane de tone, din care anul trecut s-au utilizat 13,5milioane de tone pentru a acoperi o cerere de circa 9 milioane detone. Asta era inainte de criza. In plus, toate rafinariile suntfoarte vechi, au nevoie de bani multi", spunea recent MarianaGheorghe, actualul CEO al Petrom.

De altfel, Petrom a fost transant in ceea ce priveste estimarileprivind consumul de carburanti pentru anul acesta: scaderea vacontinua si ar putea sa fie de 5% fata de 2009.

"In 2009, conform estimarilor companiei, piata carburantilor ascazut per total cu 6% fata de anul 2008. Nivelul vanzarilor si almarjelor in activitatea de marketing se preconizeaza ca vor ramanesub presiune pana cand semnele de revigorare economica vor devenimai vizibile. Pentru piata carburantilor, estimam pentru 2010 oscadere de 5%", spun reprezentantii Petrom.

Ce urmeaza

Dupa un an de criza in care vanzarile de carburanti au scazut cu6%, companiile petroliere nu se mai avanta sa faca estimari petermene foarte lungi, cel putin in ceea ce priveste ritmul decrestere al cererii pana in 2015.

"Piata produselor rafinate este de asteptat sa se mentinanefavorabila pe parcursul anului 2010, cu un nivel foarte scazut almarjelor de rafinare, ca efect al capacitatii excedentare care vacaracteriza industria, atat in Romania, cat si in toata Europa", spun reprezentantii Petrom.Compania va vinde rafinaria Arpechim, iar la Petrobrazi va reducecapacitatea de rafinare.

Volatilitatea preturilor la petrol va ramane o constanta aacestei piete si in urmatorii ani, pentru 2010 intervalul deoscilatie fiind estimat intre 60 si 80 de dolari pe baril.

O alta estimare pe termen lung este cea a cresterii importanteigazelor naturale comparativ cu petrolul. Specialistii spun cagazele naturale sunt de fapt combustibilul viitorului.

Preturile au luat-o inainte

Ce se estima:

"Afacerile cu petrol se vor dubla in sase ani la 10 mld. $ (7mld. euro), de la 4-5 mld. $ (4 mld. euro) in 2004."

"Ar putea aparea masinile alimentate cu hidrogen, ceea ce arputea reorienta companiile petroliere."

"Companiile vor scoate de pe piata benzinarii particulari, careacum detin mai mult de 50% din numarul statiilor."

"Romania va importa mai multe gaze din 2009 decat vaproduce."

"In 2010 cei mai mari jucatori din piata vor fi Petrom siRompetrol."

"In 2010, productia de titei a Romaniei va fi de 6-7 mil. tonetitei, iar cererea interna va ajunge la 18 mil. tone."

"Liberalizarea pietei de gaze naturale si energie va daposibilitatea populatiei de a achizitiona mai ieftin utilitatilepentru consumul propriu."

"Preturile vor ajunge la nivelul celor practicate in statele dinUE."

Care este realitatea

In realitate, piata petroliera era de circa 7 miliarde de euroin 2004, cand se comercializau circa 7,8 milioane de tone deproduse, iar in 2009 a ajuns la circa 10 mld. euro, estimarilepentru 2010 fiind negative. Desi cresterea consumului de carburantia fost foarte mare de circa 35%, consumul de pacura a scazutdramatic in perioada 2004-2009, cu 58%, astfel ca piata in volumenu a crescut cu mai mult de 10% in acest interval.

Solutiile de motorizare nepoluante nu au patruns indeajuns demult pe piata astfel incat sa determine o reducere majora aconsumului de carburanti. Cu toate acestea, pe termen lung,tehnologii, cum ar fi masinileelectrice, sunt luate in calcul in strategiile de dezvoltare alepetrolistilor.

Mai exista circa 600 de benzinarii particulare care au o cota de7-8% fata de 2004, cand aveau circa 17% si erau de doua ori maimulte. Pe termen lung vor mai ramane cateva benzinarii particularedoar in acele locuri in care pentru o companie mare nu renteaza safaca o investitie.

Romania nici nu importa mai multe gaze ca in 2004, nici nuproduce mai multe gaze ca atunci si implicit nici nu consuma maimult ca in urma cu sase ani. In 2009, importurile au reprezentatcirca 15% dintr-un consum redus de criza la 13,2 miliarde de metricubi. In 2004, din cele 18,3 miliarde de metri cubi de gazeconsumate, o treime veneau din Rusia. Pentru 2010 este estimata ocrestere de 10% a consumului de gaze naturale.

Clasamentul pe piata petroliere se pastreaza de ani bunineschimbat, liderii acestui domeniu fiind Petrom si Rompetrol,companii care controleaza mai bine de jumatate din vanzarile decarburanti pe plan local.

In 2009, productia de titei a Romaniei a fost de 4,38 milioanede tone. Cererea interna a fost de circa 10 milioane de tone deproduse petroliere.

In realitate, liberalizarea pietelor nu a avut niciun efectpentru populatie, majoritatea casnicilor preferand sa ramana laaceiasi furnizori de utilitati, chiar daca teoretic puteau sa-sialeaga alti furnizori in afara clasicelor "Electrici" si"Distrigaz-uri".

Preturile la carburanti, gaze naturale si energie electrica suntin continuare printre cele mai scazute la nivel european.

Cu toate acestea, puterea de cumparare foarte scazuta aromanilor face ca aceste preturi sa devina in multe cazuriimpovaratoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO