Companii

Peter Martin, Howard Johnson: Suntem usor sub buget din cauza lunilor de vara care au fost slabe

Peter Martin, Howard Johnson

Peter Martin, directorul Howard Johnson: Nu vreau sa fiu pesimist in ceea ce priveste estimarile pentru perioada urmatoare. Este intr-un fel normal ca dupa un an foarte bun cum a fost 2007 sa se produca o incetinire, dar nu putem inca sa tragem concluzii. Testul va fi la sfarsitul acestui an.

16.09.2008, 12:17 31

"In primele cinci luni ale anului am avut rezultate foarte bune comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, insa iulie si august au fost niste luni foarte dificile, sub nivelul perioadei similare din 2007. Per ansamblu, dupa primele opt luni ale anului am inregistrat o crestere de 2%-3%, sub bugetul de circa 10% stabilit initial. Cred ca am fost prea optimisti bazandu-ne pe rezultatele foarte bune de anul trecut", a spus Peter Martin, directorul Howard Johnson.

Unitatea, aflata in proprietatea companiei Grand Plaza, a incheiat anul trecut cu afaceri de peste 16 mil. euro (54,2 mil. lei), fata de 13,6 mil. euro (48,2 mil lei) in 2006, potrivit datelor de la Ministerul Finantelor. Dupa primele sase luni ale acestui an, afacerile Howard Johnson s-au ridicat la 8,2 mil euro.

Pe piata de cinci stele si alte hoteluri din Capitala, precum Crowne Plaza, au inregistrat in prima parte a anului o crestere sub bugetul initial.

Printre factorii care au stat la baza unor rate de crestere mai scazute se numara situatia economiei mondiale, cresterea pretului petrolului care s-a rasfrant asupra tarifelor practicate de liniile aeriene, criza ipotecara din SUA sau cresterea capacitatii pe piata de cinci stele locala.

Anul acesta, piata de cinci stele din Capitala a primit 424 de camere prin deschiderea hotelului Radisson SAS de pe Calea Victoriei, care s-a aflat in lunile de vara in perioada de soft opening.

"Este foarte greu sa afirmam care este cauza acestor scaderi si daca economia mondiala sau pretul petrolului a afectat intr-atat hotelierii. Totodata, si capacitatea de pe piata a crescut considerabil. E vorba insa de doua luni de vara, din extrasezon. Urmeaza sa vedem ce se va intampla de acum", a precizat Martin.

Practic, lunile de vara si weekendurile sunt perioade slabe pentru hotelierii de pe piata care se bazeaza pe traficul de business. Hoteluri de cinci stele precum Marriott, Hilton, InterContinental, Crowne Plaza sau Howard Johnson isi asigura peste 80% din venituri din traficul de business.

"Partea negativa a pietei din Bucuresti este absenta traficului de leisure. Poti sa faci un produs hotelier foarte bun, dar cel mai mult va conta destinatia", a explicat managerul Howard Johnson, care a adaugat ca piata si-a revenit putin in septembrie, iar lunile urmatoare vor fi elocvente pentru starea de fapt a industriei hoteliere locale.

"Nu vreau sa fiu pesimist in ceea ce priveste estimarile pentru perioada urmatoare. Este intr-un fel normal ca dupa un an foarte bun cum a fost 2007 sa se produca o incetinire, dar nu putem inca sa tragem concluzii. Testul va fi la sfarsitul acestui an", a spus el.

Principala piata pentru Howard Johnson (in ceea ce priveste tara de provenienta a celor cazati) este Marea Britanie, in top patru piete situandu-se si SUA, in lunile iulie si august unitatea asistand de altfel la o incetinire a numarului de turisti americani.

Cu toate ca ritmul de crestere al pietei a incetinit, iar una dintre cauze ar putea fi numarul mai mare de camere, reprezentantii din industria hoteliera sustin ca piata nu a ajuns la saturatie. "Eu cred ca mai este foarte mult loc pe piata hoteliera, capacitatea din Bucuresti, fiind sub alte orase europene", afirma Martin.

Cresterea concurentei si incetinirea ritmului de crestere al pietei ar putea sa determine si o scadere a tarifelor in lupta pentru clienti, insa reprezentantul Howard Johnson considera ca acest lucru ar avea consecinte negative in special asupra investitorilor.

"Potentialii investitori, trebuie sa se poata baza pe marje bune de profit. Intr-adevar, in vest marjele de profit sunt mai mici, dar si gradul de risc este mai scazut. Trebuie sa existe un echilibru intre gradul de risc si marja de profit. Existenta mai multor hoteluri este benefica pentru oras si nu cred ca preturile practicate de hotelierii din Bucuresti sunt mari, in comparatie cu Londra, Paris sau Frankfurt", a spus Martin, mentionand ca per ansamblu costurile cu personalul si utilitatile sunt mai mari cu circa 25% fata de anul trecut.

In timp ce situatia economica mondiala afecteaza numarul de clienti, cresterea economica locala este benefica mai ales pe partea de evenimente, segment pe care Howard Johnson a inregistrat cea mai buna evolutie in acest an.

"Partea de food&beverages contribuie cu circa 35%-40% la cifra de afaceri si cred ca se va pastra la acelasi nivel. Pe partea de evenimente am inregistrat anul acesta cea mai buna evolutie si ca urmare a faptului ca economia locala a inregistrat o crestere", a spus Martin. Hotelul Howard Johnson a fost deschis in anul 2004, in locul fostului hotel Dorobanti, si se afla in proprietatea companiei Grand Plaza, controlata de omul de afaceri Gabriel Popoviciu. Acesta, cunoscut pentru proiectul imobiliar Baneasa, mai detine pe piata locala hotelurile Ramada Plaza si Parc, afiliat recent lantului Ramada.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO