Companii

Pe piata mobilei isi fac loc si companii cu afaceri de cateva sute de mii de euro. Cum reusesc in lupta cu gigantii?

Pe piata mobilei isi fac loc si companii cu afaceri de cateva sute de mii de euro. Cum reusesc in lupta cu gigantii?
03.04.2009, 00:00 546

Pentru Daniela Prisecari si Andreea Chelaru, fondatoarele distribuitorului de mobilier high class 4 For Style, decizia de a se lansa in iulie anul trecut pe piata obiectelor de mobilier de lux din Romania prin deschiderea unui showroom in capitala a fost una strategica. "Avand in vedere potentialul de crestere al segmentului high class din Romania si nevoia pentru obiectele de mobilier de calitate inalta destinate acestui segment, am dorit sa aducem pe piata autohtona branduri internationale", spune Daniela Prisecari, general manager 4 For Style.

Absolventa a Facultatii de tehnologie chimica organica din cadrul Institutului Politehnic Bucuresti, Daniela marturiseste ca nu avea experienta in business, dar avea experienta tehnica in domeniul materialelor celulozice si din piele, prin absolvirea unor cursuri postuniversitare in domeniu.
Investitia initiala pentru lansarea afacerii a fost de 400.000 euro, dintre care 380.000 de euro au fost cheltuiti pentru achizitionarea in iulie anul trecut a unui showroom cu o suprafata de 110 metri patrati in zona de nord a capitalei, iar 20.000 de euro in magazinul online. "Momentan, in cadrul acestui showroom sunt expunse cele mai reprezentative piese afisate pe site, pentru a ajuta clientii sa-si faca o imagine mai clara asupra calitatii si designului exclusivist al produselor noastre", explica general managerul 4 For Style.
Daniela Prisecari spune ca au intrat in contact cu primii furnizori in cadrul expozitiilor internationale de la Koln si Paris. In prezent compania pune la dispozitia clientilor o gama completa de mobilier si accesorii mobilier living, dining, mobilier pentru copii si tineret, accesorii textile pentru copii. "Vizam segmentul high class din Romania si avem in portofoliu branduri internationale precum Padua, Bullfrog, Glassfires, Biofireplaces, Small World cu conceptele Baby Made, HC Andersen si linia de accesorii. Am pus accentul pe obiectele de mobilier si accesorii de lux pentru copii produse in Danemarca conform normelor europene privind siguranta si nontoxicitatea produselor", mentioneaza Daniela Prisecari.
Momentan, compania comercializeaza produsele sale in showroomul din Baneasa, dar si prin intermediul magazinului online de mobila 44style.ro. "Am decis sa "construim" magazinul online care sa ajute clientii sa se hotarasca mult mai usor asupra produselor dorite chiar de la ei de acasa, avand posibilitatea sa efectueze plati pe internet cu orice tip de card", precizeaza general managerul 4 For Style.
Site-ul este si primul canal prin care cele doua antreprenoare si-au propus sa atraga clinetii. "In afara de site, o alta modalitate de promovare a fost si aplicarea unei reduceri de 30% in preajma sarbatorilor, pentru anumite categorii de produse. Si nu in ultimul rand am investit in materialele promotionale (cataloage, flyere) care sa prezinte in detaliu ofertele noastre", spune Prisecari.
Ea adauga ca "avand in portofoliu unele dintre cele mai importante branduri internationale pe zona de mobilier de lux, clintii nostri sunt de pe segmentul de top, care apreciaza in prima instanta calitatea si exlusivitatea produselor si apoi pretul acestora. Din experienta noastra de pana acum, putem sustine ca in Romania exista deja segmente de oameni care sunt receptivi la astfel de produse, solicitarile acestora fiind foarte apropiate ca pret si cerere de cele facute si in alte tari europene".
Pentru viitor fondatoarele 4 For Style intentioneaza sa extinda gama de produse comercializate, precum si sa deschida alte magazine in viitor. "Am luat in calcul sa mai deschidem magazine in viitor, dar deocamdata vrem sa ne focusam asupra celor lansate deja si sa ne facem cunoscuti pe piata de profil din Romania. Chiar daca momentan se resimte o usoara instabilitate pe fondul crizei financiare, credem ca aceasta piata va cunoaste inca perioade de glorie, avand in vedere nevoia pentru astfel de produse si cererea limitata", spune Prisecari.
Compania estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de peste un milion de euro, iar marja de profit este estimata la 10-15%. Afacerea a inceput cu sapte angajati care au venit prin recomandari, iar compania urmeaza sa angajeze in continuare in functie de cum va creste businessul.
Probleme majore intampinate de fondatoarele 4 For Style si in care nu aveau experienta au fost din domeniul logistic pe care le-au rezolvat apeland la firme specializate.
Medic de profesie, Madalina Grigore Zamfir si-a deschis propria afacere in domeniul mobilierului la numai 25 de ani, din dorinta de a-si valorifica o pasiune mai veche - desenul. Pentru ca a vrut sa faca bani si totodata sa-si practice profesia in paralel, ea a decis in noiembrie 1998 ca e cazul sa infiinteze compania producatoare de mobila Unican.
"Mi-a venit ideea deschiderii unei afaceri in momentul in care am vazut un fluturas de salariu al unui medic stagiar, care era mai mic decat al unei infirmiere care avea 10 ani vechime", isi aminteste ea.
Antreprenoarea sustine ca a ajutat-o foarte mult faptul ca in facultate a lucrat part time intr-o firma de productie de case de bani, unde a invatat principalele strategii de business si notiunile de contabilitate primara.
Cu o investitie initiala de 200 de lei la nivelul anului 1998 si cu numai doi angajati recrutati prin intermediul anunturilor de mica publicitate, compania a ajuns momentan la un numar de 45 de angajati si a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de aproximativ 900.000 de euro.
"Anul acesta va fi mai greu, iar tot profitul obtinut va fi folosit pentru mentinerea personalului angajat", precizeaza ea. Anul trecut, compania si-a dublat cifra de afaceri fata de 2007, cu o marja de profit de 30%.
Gasirea partenerilor de afaceri a fost destul de dificila la inceput, insa sistemul recomandarilor a fost si este unul dintre cele mai importante parghii pentru dezvoltarea businessului. "Unul dintre cei mai importanti parteneri pe care ii avem la momentul actual a vazut un mobilier executat pentru un spatiu foarte dificil in biroul unei cunostinte, dupa care ne-a contactat, iar de atunci lucram constant pentru el", spune ea. Ea a mai adaugat ca un procent destul de mare din clienti au apelat din nou la serviciile companiei chiar si dupa ce si-au mutat domiciliul.
"Nisa pe care noi o abordam este plina de provocari, pentru ca multi jucatori spun ca executa mobilier la comanda, insa nu stiu ce inseamna personalizarea mobilierului", mentioneaza ea.
In opinia antreprenoarei, exista doua categorii de furnizori de produse de mobilier pe piata: firme mici, cu angajati care de cele mai multe ori nu au educatie in domeniu si producatorii care ofera posibilitatea de a combina corpuri standard care se potrivesc sau nu cu nevoile reale ale clientului, pe care le promoveaza insa la preturi de mobilier personalizat.
"Acum 11 ani, cand am pornit productia, am hotarat ca mobilierul trebuie sa fie demontabil, astfel incat clientul sa-l poata demonta pentru a zugravi sau sa si-l poata monta singur a doua oara daca se muta", explica ea.
Pentru a gasi o solutie mai putin costisitoare pentru amenajarile personalizate, compania a achizitionat in 2006 un soft specializat pentru proiectarea mobilierului si a investit intr-o linie de productie computerizata.
Astfel, in urma discutiei cu designerul, clientul va putea vizualiza 3D color un mobilier personalizat, dupa care isi alege ce i se potriveste si beneficiaza de livrarea si montarea gratuite la domiciliu. Fiecare proiect de amenajare interioara difera de la un client la altul, iar compania pune la dispozitie o proiectare completa, pana la detalii de tipul decoratiuni, tapet, canapele, electrocasince, corpuri de iluminat sau covoare.
Serviciile de amenajare oferite de companie nu se adreseaza persoanelor cu venituri mari, intrucat clientii ar putea obtine la finalul proiectului un pret mai bun per ansamblu fata de cel obtinut de amenajarea individuala.
Criza financiara nu a ocolit insa afacerea Unican. Daca anul trecut compania planuia sa se extinda cu o hala noua de productie, planurile au fost amanate dupa luna februarie, pentru ca a scazut puterea de cumparare. Insa acest lucru nu va influenta negativ evolutia viitoare a companiei.
"Este o afacere de suflet si una de familie, intotdeauna am vazut-o ca pe o afacere care va fi transmisa mai departe, pentru ca nu poti sa te ocupi de un business care este orientat catre oameni si nevoile lor daca nu te implici cu tot sufletul", adauga antreprenoarea.
 
4 For Style:
  • An infiintare: 2008
  • Fondatori: Daniela Prisecari si Andreea Chelaru
  • Distribuie mobilier de lux
  • Investitia initiala: 400.000 de euro
  • Cifra de afaceri estimata pentru 2009: 1 mil. euro
  • Marja de profit: 10-15%
  • A fost necesara achizitionarea unui showroom si realizarea unui site de prezentare
  • Furnizorii au fost contactati in cadrul expozitiilor internationale de la Koln si Paris
 
Unican:
  • An infiintare: 1998
  • Actionari: Madalina Grigore Zamfir, Gelu Grigore
  • Cifra de afaceri in 2008: 900.000 de euro
  • Marja de profit in 2008: 30%
  • Investitiile totale din 2006 pana in prezent: 300.000 de euro
  • Numar de angajati: 45
  • 50% din comenzile din 2008 au fost pentru mobilier de bucatarie
  • A fost necesara achizitionarea unui soft specializat pentru proiectarea mobilierului

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO