Companii

Patronii de restaurante: Nota de plata s-a redus cu 10%, desi numarul de clienti continua sa creasca

Patronii de restaurante: Nota de plata s-a redus cu 10%, desi numarul de clienti continua sa creasca

Dragos Petrescu, proprietarul lantului de restaurante City Grill: Brandurile noi vor avea cel mai mult de suferit, diferenta fiind facuta de campanile de marketing

16.04.2009, 00:00 172
 

„In primul trimestru am rulat 2,8 milioane de euro, in scadere cu 5% in euro, dar cu 10% mai mult, calculat in lei, fata de aceeasi perioada a lui 2008. Principala schimbare este comportamentul de consum, unde nota de plata medie s-a redus cu 10%", a declarat pentru ZF Dragos Petrescu, proprietarul lantului de restaurante City Grill, pe care le administreaza prin intermediul companiei Trotter Prim.

Astfel, un consumator lasa in medie 13,5 euro intr-un restaurant City Grill, fata de 15 euro anul trecut. Petrescu spunea la sfarsitul anului trecut ca pretul mai mare la materia prima l-a determinat sa majoreze tarifele din meniu cu 5-7%, dar cu toate acestea cresterea puterii de cumparare a condus la o medie de tranzactie cu 22% mai mare fata de 2007. Anul acesta, ca majoritatea antreprenorilor, strategia lui Petrescu s-a schimbat radical.
„Ne-am gandit la inghetarea preturilor de meniu, dar si la investitii masive intr-o campanie de marketing in patru segmente trimestriale", spune proprietarul City Grill. Petrescu controleaza pe langa restaurantele City Grill, care contribuie cu 60% la cifra totala de afaceri, si unitatile Buongiorno, cafenelele City Cafe restaurantul Caru' cu Bere si fast-food-ul Bundetot.
Trotter Prim a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 14 mil. euro, iar evolutia din acest an se bazeaza in primul rand pe dezvoltarea retelei.
 
Catalin Mahu, proprietarul lantului de restaurante La Mama: Deja se vorbeste de renuntari la contracte in piata si este posibil ca dupa Paste sa si vedem cateva inchideriInvestitiile continua
„Am deschis un nou local, dar mai avem bugetate inca sase deschideri sub spectrul celor patru branduri (in afara de Caru' cu Bere care este reprezentat de un singur restaurant- n. red.). Cele noi vor fi alese in primul rand pe criteriul performantei financiare - chirii foarte mici si pozitii cheie", spune Petrescu, care anunta ca pot aparea si inchideri in provincie din cauza performantelor financiare sub asteptari.
Concurentul direct al lui Petrescu pe piata restaurantelor si cafenelelor, Catalin Mahu, care detine lantul de restaurante La Mama si cafenelele Cafepedia, nu pune problema renuntarii la anumite unitati, ci doar la costurile extra. „O solutie de trecere a acestei perioade este o mai buna gestionare a costurilor. In rest, dezvoltare", spune Mahu, care pregateste si alte deschideri.
Trotter Restaurant, compania pe care o administreaza Mahu, a rulat in primele trei luni afaceri de aproape doua milioane de euro, dintre care 85% reprezinta La Mama, estimand pentru 2009 vanzari de 10 mil. euro.
 
Fast-food-ul sta bine
Restaurantele fast-food sunt cel mai putin afectate de incetinirea ritmului de consum si mizeaza pe aceeasi strategie atat in ceea ce priveste marketingul, cat si dezvoltarea. „Nu am modificat nimic nici in ce priveste numarul de angajati, nici planurile de extindere. In primul trimestru am inregistrat vanzari peste cele de anul trecut cu un procentaj cel putin multumitor", explica Cristian Savu, directorul de comunicare al McDonald's Romania, fara a preciza insa ritmul exact de crestere.
In primele trei luni ale lui 2008, McDonald's, care avea 54 de restaurante, a avut o cifra de afaceri de 22 mil. euro. In prezent, reteaua are aproape 60 de unitati.
Per total, jucatorii vad insa o scadere a pietei, ca in majoritatea sectoarelor din economie, dar aceasta diminuare nu va fi pusa pe seama scaderii numarului de clienti, ci prin scaderea valorii sumelor cheltuite de acelasi client in restaurant.
„Acest lucru se intampla in acelasi timp cu cresterea valorii euro care a dus si duce in continuare la cresterea pretului la materii prime si alte cheltuieli. Deja se vorbeste de renuntari la contracte in piata si este posibil ca dupa Paste sa si vedem cateva inchideri", anunta Catalin Mahu.
„Piata HORECA (hoteluri, restaurante, catering) va fi serios afectata. Brandurile noi vor avea cel mai mult de suferit, diferenta fiind facuta doar de brandurile consacrate si de campanile de marketing", il completeaza Petrescu.
Omul de afaceri crede ca investitiile in marketing si promovare vor fi de doua sau chiar trei ori mai mari comparabil cu anul trecut pentru a face fata crizei financiare.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO