Companii

Pariul pe barilul de titei: intre 60 si 150$ in maxim doi ani. Cine va avea dreptate?

Pariul pe barilul de titei: intre 60 si 150$ in maxim doi ani. Cine va avea dreptate?

Mariana Gheorghe, CEO Petrom: Poti sa ai o opinie asupra unui trend, dar este o mare provocare sa previzionezi un pret intr-o anumita perioada. Pentru urmatorii ani estimam un nivel mai ridicat al pretului, care ar putea fluctua in jurul a 80$/baril

07.11.2007, 18:36 30

Rompetrol mizeaza pe un baril de 150$ in timp ce OMV si MOL spun ca preturile nu vor creste mai mult de 80$.
Va scadea consumul de carburanti sau este vorba de produse prea putin elastice in cazul unei economii romanesti in continua crestere?
"In urma cu un an vorbeam de depasirea pragului de 100 de dolari pe baril. Astazi deja marile banci de investitii prevad ca pretul se va situa in urmatoarele 6-12 luni intre 100 si 150 de dolari pe baril. Este o evolutie fireasca legata de dezechilibrul intre rezerve si consum", spune Dinu Patriciu, presedintele grupului Rompetrol, care recent a facut obiectul unei tranzactii de preluare din partea companiei kazahe de stat KazMunaiGaz.
Ieri, barilul de titei ajunsese la o valoare de peste 95 de dolari, potrivit Bloomberg.
Oficialii Petrom vin cu propriul lor pariu: 80 de dolari pe baril.
"Poti sa ai o opinie asupra unui trend, dar este o mare provocare sa previzionezi un pret intr-o anumita perioada. Pentru urmatorii ani estimam un nivel mai ridicat al pretului titeiului, care ar putea fluctua in jurul a 80$/baril", spun reprezentii Petrom.
Mariana Gheorghe, CEO-ul Petrom, explica intr-un interviu acordat Business Magazin faptul ca aceste cresteri au si o latura pozitiva. "Nu cred ca pretul crescut al petrolului este un rezultat al lacomiei umane, pentru ca rezultatul, beneficiul acestei cresteri, este chiar cel social si economic, banii putand fi redirectionati in lungirea vietii activelor si in cresterea gradului de recuperare a zacamintelor care implica investitii considerabile", spune ea.
OMV, actionarul majoritar al Petrom propune aceeasi previziune: un baril intre 60 si 80 de dolari.
"Evolutia pretului petrolului nu este usor de prognozat din cauza potentialului de risc geopolitic sau speculatiilor care afecteaza implicit pretul de pe piata internationala. De exemplu, tensiunile politice afecteaza, de asemenea, pretul pe piata. Pentru perioada urmatoare, unu pana la doi ani, noi calculam pretul petrolului la o valoare cuprinsa intre 60 si 80$ pe baril", a declarat Thomas Huemer, purtatorul de cuvant al grupului austriac OMV.
Potrivit sursei citate, asteptarile OMV sunt ca principalii indicatori ai pietei (pretul titeiului, marjele de rafinare si rata de schimb a dolarului american) sa ramana foarte volatili anul acesta, dar odata cu scaderea valului de speculatii pretul petrolului are toate sansele sa revina la un nivel mai scazut decat cel inregistrat in prezent.
"Este dificil sa facem estimari in ceea ce priveste pretul petrolului, care este foarte sensibil la evenimente economice sau politice. Cu toate acestea, analistii previzioneaza un pret de 60-70 $/baril pentru 2008, iar noi suntem in linie cu aceste estimari", a declarat Catalina Roman, directorul diviziei de comunicare internationala din cadrul grupului ungar MOL, ocupantul celei de-a patra pozitii in ceea ce priveste prezenta pe piata romaneasca.
In conditiile in care aceasta crestere a titeiului va fi transmisa inevitabil pretului carburantilor, exista posibilitatea ca si cererea pentru acest tip de produse sa scada. Reprezentantii Rompetrol au declarat ca este putin probabil sa vedem un astfel de efect la nivelul consumatorului final. Romanii cumpara anual cu cel putin 7% mai multa benzina si motorina, iar parcul auto are o crestere anuala de aproximativ 16%. Anul trecut, piata produselor petroliere a ajuns la 3 mld. euro, adica la 3,5 miliarde de litri vanduti de benzina si motorina.
Cu toate acestea, maturizarea economica va impune si ritmuri mai scazute de crestere, ceea ce va face mai putin suportabile eventualele aprecieri la produsele petroliere.
"De exemplu, in Romania, se inregistreaza aproximativ 1.000 de noi autovehicule pe zi, aceeasi situatie aplicandu-se si pentru Turcia, iar daca pretul se mentine la cote atat de inalte, impactul preturilor mari poate de exemplu sa reduca cererea de produse petroliere", spune reprezentantul OMV. Situatii similare s-au inregistrat in SUA sau Germania, unde consumatorii s-au indreptat spre masini cu un consum de carburant mai redus, afectand astfel vanzarile companiilor petroliere.
"Trebuie sa admitem cu totii ca in prezent economia mondiala este mai rezistenta la preturi mari ale petrolului, in comparatie cu anii precedenti, datorita schimbarilor structurale economice. Daca energia avea cea mai mare importanta in economia mondiala, serviciile detin acum intaietatea. In al doilea rand, elasticitatea este mai mica decat in trecut, in timp ce ponderea inflatiei in costurile de productie a crescut semnificativ. Cresterea recenta a pretului petrolului nu a fost mai importanta decat cea a cererii mondiale, ci a redus doar rata de crestere a cererii", spune reprezentanta MOL.
La nivelul companiilor, marii castigatori ai unui baril foarte puternic vor fi producatorii, in timp ce rafinatorii se vor confrunta cu marje mai scazute.
"In aceasta industrie marimea conteaza, iar obiectivul fiecarei companii este sa isi creeze un echilibru intre capacitatile upstream si cele downstream", a spus Mariana Gheorghe.

Cititi o analiza detaliata pe aceasta tema in numarul de azi al Business Magazin

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO